Într-un climat care încurajează conflictul de opinii şi radicalizarea, Asociaţia OPEN MINDS lansează un apel pentru dialog şi acceptare a opiniilor, susţinut de cel mai mare studiu pe tema Diversităţii şi Incluziunii, Barometrul Diversităţii şi Incluziunii, aflat la a 2-a ediţie (BARES_DI 2025). În acest context, mediul de business poate juca un rol critic în sprijinul unităţii sociale.
Datele celei de-a doua ediţii a Studiului BARES_DI 2025, iniţiat de Asociaţia OPEN MINDS şi realizat cu sprijinul Cult Research şi GRF+, arată că românii susţin puternic respectul şi sprijinul reciproc la locul de muncă, valori esenţiale pentru armonia echipelor, respectiv culturii organizaţionale. Conform primului set de date din „Barometrul Diversităţii şi Incluziunii", ediţia mai 2025, 81% dintre români consideră respectul reciproc esenţial pentru un mediu de lucru armonios, în timp ce 57% valorizează colaborarea şi sprijinul reciproc.
În spatele valorilor comune, însă, se conturează o tensiune care sabotează sentimentul de unitate: teama de exprimare a opiniilor diferite. Astfel, 44% dintre angajaţi simt presiunea să îşi alinieze opiniile la cele ale majorităţii şi doar 34% dintre respondenţi sunt confortabili să îşi exprime opiniile când acestea diferă de cele ale colegilor sau ale superiorilor.
10 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
Studiul sugerează faptul că motivul din spate se regăseşte în percepţia românilor despre diversitatea de opinii: aproape 40% dintre angajaţi cred că opiniile diferite duc la conflict şi marginalizare în spaţiul profesional.
„Cum vom reuşi să lucrăm împreună, în echipe şi în comunităţi, după alegeri? Fragilizarea libertăţii de exprimare a opiniei, în contextul unei societăţi puternic polarizate, duce la radicalizarea cu precădere a categoriilor vulnerabile cu nivel de educaţie şi venit scăzute. Mediul de business poate fi o ancoră de stabilitate şi unitate socială, mai ales pentru aceste categorii vulnerabile. Angajatorii au un rol formator pentru toate generaţiile, prin crearea unor spaţii pentru ascultare şi colaborare activă sau implementarea iniţiativelor de educaţie pentru acceptarea diversităţii opiniilor. Am creat în jurul Asociaţiei OPEN MINDS un ecosistem de ONG-uri şi companii pregătite să sprijine angajatorii care îşi asumă responsabilitatea de a promova incluziunea la toate nivelurile organizaţiei”, a declarat Mirela Tănase, Vicepreşedinte al Asociaţiei OPEN MINDS.
„A doua ediţie a Barometrului Diversităţii şi Incluziunii demonstrează cu date faptul că radicalizarea ne desparte. Pentru că unitatea nu înseamnă opinie unică. Aproape jumătate dintre români au ajuns să se ferească de diversitatea opiniilor. Riscul creşte în cazul categoriilor sociale vulnerabile la excluziune. Astfel, diversitatea de opinii este un factor de conflict şi marginalizare pentru: 54% dintre tinerii din Generaţia Z; 70% dintre angajaţii cu nivel de educaţie scăzut (studii de gimnaziu); 65% dintre angajaţii cu venituri insuficiente pentru traiul zilnic; 60% dintre angajaţii cu poziţii de execuţie”, a declarat şi Paul Acatrini, Managing Partner, Cult Research.
„La 35 de ani după ce am scăpat de opinia unică de partid şi de stat, mă îngrijorează că o mare parte a societăţii noastre a ajuns să se teamă de opinii diverse. Am dezvoltat Barometrul Diversităţii şi Incluziunii pentru a avea un instrument de acţiune bazat pe date pentru campanii interne ce încurajează coeziunea prin exprimarea liberă în care conformismul nu este o condiţie pentru respect. Într-un context în care spaţiul public e invadat de modele toxice de leadership radical, credem într-o piaţă a ideilor diferite susţinute de argumentul datelor”, a conchis şi Paul Kasprovschi, Director de Cercetare & Evaluare GRF+.
***
Despre ce a de-a doua editie a Studiului BARES.DI
BARES, Barometrul României Responsabile, este o iniţiativă Research & Development creată încă din 2022 de Cult Research şi GRF+. Ca metodologie, studiul a introdus pentru prima dată în România LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). Pentru colectarea datelor a fost folosită metoda CAWI, printr-un chestionar online prin intermediul CultIO, platformă care oferă acces la un panel de peste 40.000 respondenţi. Studiul este relevant la nivel naţional, realizat pe un eşantion de 806 de respondenţi, având o marjă de eroare de +3,5%. Lansarea datelor complete BARES_DI (Diversitate şi Incluziune) 2025 va avea loc in cadrul Conferinţei OPEN MINDS din 4 iunie.
Despre OPEN MINDS - Asociaţia pentru Diversitate şi Incluziune
OPEN MINDS - Asociaţia pentru Diversitate şi Incluziune, înfiinţată în anul 2023 de către Exploratist - Agenţie de Employee Experience, este o organizaţie non-guvernamentală care facilitează implicarea companiilor în vieţile comunităţilor locale, prin acţiuni cu impact pozitiv care generează ataşament, credibilitate şi încredere. Asociaţia integrează agendele organizaţiilor cu iniţiative ale societăţii civile, în abordări pe termen lung şi cu impact sporit.
Asociaţia este dedicată dezvoltării proiectelor educaţionale şi sociale, promovând inovaţia şi designul empatic pentru a sprijini diverse categorii de beneficiari. Cu sprijinul partenerilor săi, OPEN MINDS continuă să creeze oportunităţi de dezvoltare şi incluziune pentru comunităţi vulnerabile.
Despre Cult Research
De 16 ani, Cult Research se angajează să furnizeze perspective şi informaţii valoroase care contribuie la o înţelegere mai bună a fenomenelor din societate şi la adaptarea organizaţiilor la aceste realităţi. Oferind analize şi date pe diverse subiecte de interes naţional, compania îşi propune să contribuie la formarea unei societăţi în care calitatea vieţii este îmbunătăţită constant.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.