”Harley and The Davidsons”, una dintre cele mai mari producţii de ficţiune realizate de Discovery, a fost filmată anul acesta în România. Miniseria pune în scenă viaţa dintre anii 1903 - 1932 a fondatorilor brandului american. Zeci de motociclete, peste o sută de actori, cascadori şi mii de figuranţi s-au aflat pe platourile de filmare din Bucureşti şi împrejurimi. Provocările au fost dintre cele mai diverse - de la construirea unui velodrom la machiaj, de la asamblarea părţilor de motociclete aduse din Africa de Sud până la construirea unor străzi care să reproducă atmosfera din Milwaukee începutului de secol XX.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

“Harley and the Davidsons”, inspirat din viaţa fondatorilor brandului Harley-Davidson, a avut un buget este estimat la câteva milioane de dolari, potrivit lui Rich Ross, Group President Discovery Channel, Animal Planet & Science Channel, aflat în România la începutul acestui an pentru a anunţa demararea filmărilor.

Scenariul este semnat de Evan Wright, Seth Fisher şi Nick Schenk, iar regia de Ciàran Donnelly, care este şi producător, împreună cu Stephen Kay.

Programul TV are la bază povestea adevărată a doi colegi de şcoală din Milwaukee - William (Bill) Harley şi Arthur Davidson. Fratele acestuia din urmă, Walter Davidson, s-a alăturat proiectului încă de la început. ”Spunem povestea oamenilor, a motocicletelor, nu a brandului”, a mai precizat Rich Ross.

Motociclete şi decoruri

Şase motociclete originale din anii 1930 şi peste 70, fabricate de la zero sub supravegherea maestrului Alex Wheeler, au fost folosite pentru filmările la seria originală ”Harley and The Davidsons”.

Alex Wheeler (Foto: Patricia Marinescu)
Alex Wheeler (Foto: Patricia Marinescu)

Alex Wheeler nu mai merge cu motocicleta de câţiva ani, preferă maşinile de teren, a mărturisit într-una dintre zilele de filmare de la studiourile Castel Film. Într-o hală, mai mulţi mecanici meştereau la câteva vehicule, într-un zgomot asurzitor de motoare. 

”Motocicletele sunt făcute de la zero. Nu poţi cumpăra aşa ceva. O motocicletă originală Harley-Davidson din 1905 ar costa astăzi peste 50.000 de dolari”, a spus Alex Wheeler.

Motocicletele au fost proiectate şi construite în Africa de Sud şi în România. Wheeler şi echipele sale formate din câte 30 de persoane au construit motocicletele pentru seria TV din noiembrie 2015 până în martie 2016. La începutul verii, mai multe vehicule se aflau în atelierul din apropierea Bucureştiului şi sufereau câteva modificări.

”Nu există manual, am petrecut mult timp să facem astea. A fost stresant, dar merită. Am lucrat după fotografii şi le-am făcut să arate pe cât posibil asemănător”, a mai spus Alex Wheeler, care a mai lucrat în echipa artistică a unor filme ca ”Dredd” (2012), ”The Giver” (2014) şi ”Doomsday” (2008), iar în prezent, pentru ”Resident Evil: The Last Chapter”.

El a vizitat Muzeul Harley-Davidson din Milwaukee, de unde s-a şi inspirat mult şi a explicat cum mecanismul motocicletelor a evoluat de la momentul în care motorul trebuia uns de mai multe ori pe zi, iar frâna era acţionată doar cu piciorul, la apariţia cutiei de viteze şi la forma şi capacitatea de funcţionare a vehiculelor de astăzi.

”Motocicletele de curse erau conduse de oameni mărunţi şi slabi”, povesteşte Alex Wheeler despre vehiculele care aveau la acea vreme 20 de cai putere.

Foto: Patricia Marinescu
Foto: Patricia Marinescu

În aceeaşi notă, irlandezul Tom Conroy a pus în scenă mai multe străzi din Milwaukee începutului de secol XX. 

Folosirea numelui Abrahamson pentru o firmă ce apare pe una dintre clădirile puse în scenă este o gluma pe care scenograful o împărtăşeşte cu regizorul filmului ”Room”, Lenny Abrahamson.

El a făcut uz de titulaturi germane, scandinave, anglo-saxone şi polone pentru firmele de pe clădiri, iar şopronul - în care prietenii Harley şi Davidson îl foloseau drept atelier - a fost realizat după schiţele originale. În plus, biserica presbiteriană are aceeaşi amprentă cu cea originală, din localitatea de obârşie a celor trei.

”Încercăm să readucem la viaţă perioada 1903 - 1932”, a spus Tom Conroy. La finalul lunii mai, decorurile de la Castel Film se schimbau - în Statele Unite venise marea criză, afacerile se închideau - astfel, totul se modifica în ideea, spunea scenograful, ca telespectatorul să ştie unde se află.

În şopronul care deservea lui Bill Harley şi Arthur şi Walter Davidson mai multe schiţe realizate de graficianul Lulu Petrescu au fost folosite ca ”material didactic”.

Schiţe (Foto: Patricia Marinescu)
Schiţe (Foto: Patricia Marinescu)
De cealaltă parte, în casa lui Walter Davidson, s-au filmat mai multe scene de interior. Scenograful a folosit un tapet făcut pe comandă, mobilă şi decoraţiuni art deco. ”Am recreat multe lucruri, iar la finalul filmărilor toate vor fi scoase la vânzare la 60% din valoare, iar dacă nu vor fi cumpărate, preţul o să scadă mai mult”, a explicat scenograful, care a recreat toată atmosfera începutului se secol XX.

Machiaj

Cea mai mare provocare pentru Pamela Smyth, make-up şi hair designer, a fost să le îmbătrânească pe actriţe. ”Au toate puţin peste 20 de ani şi sunt foarte drăguţe. De obicei, când îmbătrâneşti un bărbat nu foloseşti cosmetice frumoase. Mai mult cerneluri. Însă, în cazul femeilor, trebuie făcute straturi. Trebuie să-ţi aminteşti de gât şi de mâini, ia mai mult timp”, a mărturisit ea.

Pentru a crea rănile motocicliştilor, Pamela Smyth - originară din Irlanda de Nord - a făcut multă documentare. ”Am lucrat la multe filme despre criminali în serie, am fost şi la «Urzeala Tronurilor», aşa că sunt obişnuită să fac machiaj pentru bătălii şi morţi şi sânge. De obicei, lucrez la răni de pistol, strangulări. Este dificil, dar sunt morţi curate. Când te uiţi la fotografii cu decedaţi sau răniţi în accidente de motocicletă, este terifiant. A fost dificil, pentru că cu greu am putut să le privesc”, a explicat ea.

Într-o zi obişnuită de filmare, Pamela Smyth spune că lucrează în jur de 15 ore.

Despre anii 1930, în timpul recesiunii, când oamenii nu aveau bani, vânzările la produsele cosmetice au crescut, iar mersul la coafor a devenit o obişnuinţă. ”De exemplu, oamenii mergeau mult şi la cinema, aveau tendinţa de a da bani pe lucruri mărunte. Au crescut vânzările de ruj, s-au diversificat mult nuanţele în acea perioadă. Toate femeile purtau ruj, mergeau la coafor”, a povestit Pamela Smyth.

Peste o sută de actori şi mii de figuranţi

Filmările au avut loc în perioada martie - iunie 2016. Peter McAleese, unul dintre producătorii serialului, îşi aminteşte câteva dintre cele mai dificile momente: ”Cea mai mare provocare a fost construirea velodromului. Pe vremea aceea se numea motodrom. Am muncit mult ca să-l facem să fie convingător şi a fost un efort comun. Structura din Bucureşti este din ciment, iar noi a trebuit să-l facem să pară lemn”.

Cea mai mare provocare a reprezentat-o, totuşi, fabricarea motocicletelor. ”Am construit cea mai mare parte din ele. Le-am adus din Africa de Sud, le-am asamblat şi testat aici. Am cumpărat multe din Europa şi au fost aduse la Bucureşti”, a mai afirmat el.

Peste o sută de actori - din Statele Unite, Marea Britanie, dar şi România - fac parte din distribuţie, fără a pune la socoteală cascadorii. Lor li se adaugă câteva mii de figuranţi. ”Am avut nevoie să creăm atmosfera tipică de la curse”, a mai spus producătorul.

Cea mai mare scenă este cea a cursei la care participă 400-600 de figuranţi, în jur de 20 actori şi cascadori.

Foto: Discovery
Foto: Discovery

”Este o bucată de istorie care nu a fost explorată cu adevărat. Când am început proiectul, nu ştiam mai nimic despre cursele de motociclete. Desigur, este povestea despre cum Harley-Davidson a devenit compania care este, dar este şi povestea începutului curselor. Motocicletele iniţiale erau, practic, biciclete la care cineva punea un motor. Nu erau mai sofisticate. Abia în anii 1930 au început să arate cum le ştim. Erau primitive, periculoase. Totuşi, încă sunt greu să condus şi stăpânit. A fost interesant. Cum să facem centrul Americii să fie interesant în România - asta a fost provocarea”, a mai povestit Peter McAleese.

Din punct de vedere al costurilor, spune producătorul, România a fost cea mai bună alegere. Clădirile existente au ajutat mult la crearea atmosferei începutului de secol XX. ”Arhitectura Bucureştiului s-a potrivit perfect cu America acelei perioade. Ar fi fost dificil să reproducem asta în alt parte. Cât priveşte costurile, nu am fi putut reuşi în altă parte. Aşa că Bucureştiul a fost un loc perfect pentru filmări”, a mai precizat producătorul.

Miniseria, care are şase ore, va fi difuzată în trei părţi. Premiera în România este programată pentru 11 septembrie, de la ora 22.00, pe Discovery Channel, iar următoarele două părţi vor fi difuzate pe 18, respectiv 25 septembrie, de la ora 22.00.

În rolurile principale sunt distribuiţi actorii Michiel Huisman, Robert Aramayo şi Bug Hall, cunoscuţi din seriale precum ”Urzeala tronurilor”, ”CSI” şi ”Minţi criminale.

În Statele Unite, ”Harley and The Davidsons” poate fi urmărită începând de luni, 5 septembrie.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.