Ministrul Educaţiei Daniel David afirmă că, în opinia sa, examenul de admitere pentru clasa a cincea în unele şcoli nu reprezintă „un mecanism de bune practici”, ci o soluţie temporară pentru a se face selecţia elevilor în acele unităţi de învăţământ unde cererea de înscriere în ciclul gimnazial este mare. David spune că aceasta este o soluţie temporară, până când se va face o reformă de curriculum.
Daniel David a fost întrebat, luni după amiază, într-o conferinţă de presă, dacă este de acord cu examenele de admitere pentru clasele a cincea care au loc în unele şcoli şi dacă nu este prea mare presiunea pusă de acestea asupra unor copii de 11 ani.
„Eu nu sunt de acord în general cu examenele de selecţie foarte dure, ca să spun aşa, în cadrul unui învăţământ obligatoriu. Am discutat, aţi văzut în spaţiul public, şi despre evaluarea naţională în clasa a opta. Numai că, până când vom face reformele necesare, noi nu avem alte mecanisme pentru a face o testare standardizată a copiilor. Pentru că, în acest moment - vorbim cinstit şi ştiţi şi voi acest lucru - şcolile sunt inegale între ele şi notele pe care le dau profesorii sunt adesea inegale, fiindcă nu au nişte standarde internalizate, comune, puternice. (...)Pentru examenul de clasa cincea, haideţi să fim şi noi cinstiţi până la capăt! (...) Există însă opţiunea unor părinţi, şi nu-i judec, şi au dreptul la acest lucru, să-şi ducă copiii într-o altă şcoală, nu cea care le este alocată. În momentul acela, când într-o şcoală în care ai clasa 5-a, ai mai mulţi copii care se înscriu decât numărul de locuri pe care tu le ai, nu ai cum să faci selecţia decât pe baza unui examen. Dar acel examen, atenţie, în clasa 5-a nu este obligatoriu”, a răspuns Daniel David.
Evenimente
19 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
Acesta a precizat că acei copii care termină ciclul primar şi trec în clasa a cincea în şcoala de care aparţin nu trebuie să dea niciun examen, David susţinând că în cazul acestor elevi „statul îşi realizează misiunea de a asigura o trecere lina a copiilor din clasa a patra în clasa a cincea”.
Ministrul susţine examenele de evaluare care au loc în învăţământul primar şi gimnazial o dată la doi ani şi care au un rol „informativ” cu privire la situaţia şcolilor şi a elevilor, însă consideră că nu este indicat ca la vârste mici să existe examene de admitere. Ministrul subliniază, în acest context, examenul pentru clasa a cincea ar trebui să fie „o soluţie de moment” pe care nele şcoli o adoptă până la realizarea reformelor din sistem.
„În principiu, cred că examenele din cadrul unui învăţământ obligatoriu, care au altă funcţie decât cea de formare, de informare, eu cred în examenele din clasa a doua, a patra, a şasea, a opta, dar cu rolul informativ, să ştim cum stă şcoala, să ajungă informaţiile la copii, ca părinţii să ştie cum stau copiilor profesorii, să aibă intervenţii mai personalizate, sunt foarte bune. Caracterul lor de a face selecţie pentru a trece dintr-o clasă în alta, cred că nu este unul indicat, dar în acest moment, până când vom reforma curriculum şi vom crea cele standarde mai puternice de evaluare, nu văd altă soluţie. Deci sunt soluţii temporare pentru mine, nu mecanisme de bune practici în acest moment”, adaugă Daniel David.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.