Ministerul Educaţiei a lansat, joi, în dezbatere publică un nou concept privind învăţământul profesional-dual, în care pregătirea este structuată pe trei niveluri de calificare - muncitor calificat, tehnician şi tehnician specialist, noua structură permiţând transferul spre învăţământul teroretic sau tehnologic şi invers, în orice etapă de pregătire, a declarat ministrul Educaţiei, Adrian Curaj.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

“Ce aduce diferit noul concept este următorul lucru: pe traiectoria profesională care acum putea să ofere numai posibilitatea nivelului trei de calificare, adică muncitor calificat, venim cu două etaje, nivelul de calificare 4 - tehnician şi nivelul de calificare 5 - tehnician specialist. Ca să fie clar că nu este o invenţie şi nu este doar din nevoia firmelor din România, avem în materialul pe care îl supunem consultării un studiu de caz din cinci ţări”, a spus ministrul Educaţiei.

Adrian Curaj a spus că o altă noutate constă în terminologie, învăţământ profesional-dual, care arată şi că va exista o implicare majoră în industrie, la beneficiar.

“În al doilea rând, renunţăm la utilizarea a doi termeni care erau slab definiţi şi păreau să se refere la lucruri diferite. Ne vom referi de acum încolo la profesional-dual pentru că pregătirea profesională nu poate fi făcută fără o implicare majoră şi o practică majoră în industrie, la beneficiar, şi atunci clarificăm. Ce avem la momentul acesta? Avem ca opţiuni la clasa a VIII-a liceu teoretic, liceu vocaţional, liceu tehnologic şi avem o opţiune pentru şcoală profesională care este gândită cu minim trei ani. Trei ani, de fapt, la sfârşitul cărora rezultatul era calificare de nivel trei - muncitor calificat. Mai departe nu era nimic, adică acel muncitor calificat nu putea să urmeze un nivel superior care să îl ducă la tehnician pe linia profesională.Nu exista nici pasul următor profesional, la nivelul 4, la nivelul 5, astfel încât să pot forma un om până la nivel de tehnician superior”, a mai spus Curaj.

Ministrul a adăugat că proiectul aduce clarificări legate de transferul elevilor din învăţământul profesional-dual şi cel tehnologic sau teoretic şi invers. 

“O consiliere de un fel anume şi lipsa de opţiuni au dus foarte multă populaţie şcolară pe linia liceelor şi avem acum 450.000 de absolvenţi de liceu fără bacalaureat care nu au practic nicio calificare profesională pe un nivel potrivit care să îi ducă pe piaţa muncii”, a mai spus Adrian Curaj.

Ministrul Educaţiei estimează că, până la sfârşitul lunii iunie, va fi gata forma în care va propune noua variantă a învăţământului profesional.

“Până la sfârşitul lunii iunie vom avea, pe baza consultărilor, atât forma pe care o propunem, cât şi spaţiul normativ pe care trebuie să îl cream, deciziile la nivel de hotărâri de guvern, la nivel de ordin de ministru ca să facă funcţional acest mecanism din această toamnă. Mecanismul nu va fi deplin funcţional anul acesta, pentru că nu avem calea completă. La anul, când vor termina nivelul trei de calificare, cu siguranţă că ai pregătit totul pentru nivelul patru. Dacă la nivelul trei oferim o bursă pentru fiecare copil pe calea profesională, la nivelul patru oferim şi acolo? Eu zic că da. Pentru asta va trebui să avem - şi am lucrat la impactul financiar -, o să trebuiască să avem hotărârea de guvern potrivită, să planificăm bugetul potrivit, dar el va fi gândit în linie cu dezvoltarea şi finalizarea celor care termină nivelul trei. Începem nivelul patru şi, cu siguranţă, se vor rostogoli astfel încât  într-un interval minim de timp, dar realistic, să avem practic din nou tehnicieni superiori pe piaţă”, a explicat ministrul Educaţiei.

Secretarul de stat pentru învăţământul profesional, Monica Anisie, a spus că, prin acest proiect, Ministerul Educaţiei vrea să ofere posibilitatea elevului de a alege corect ruta profesională.

“Venim la pachet şi cu planul-cadru. Planul cadrul pentru gimnaziu aprobat prevede o oră de consiliere şcolară în afara orei de dirigenţie de la clasele V-VIII. Vom dezvolta o programă de consiliere şi orientare cu rol în identificarea aptitudinilor elevului. Este foarte important să ştim care sunt aptitudinile elevului nostrum, să putem să îl orientăm în mod correct”, a adăugat secretarul de stat. 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.