Parlamentul European şi-a dat acordul final privind o directivă care va îmbunătăţi etichetarea produselor şi va interzice utilizarea declaraţiilor de mediu înşelătoare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Directiva adoptată în plenul de miercuri al PE, cu 593 voturi „pentru”, 21 „împotrivă” şi 14 abţineri urmăreşte să protejeze consumatorii de practicile de marketing înşelătoare şi să îi ajute să facă alegeri mai bune atunci când cumpără diverse bunuri. În acest scop, lista UE cu practicile comerciale interzise va fi completată cu mai multe obiceiuri de marketing problematice legate de dezinformarea ecologică (cunoscută şi ca „greenwashing”) şi de obsolescenţa prematură a bunurilor, arată comunicatul de presă al Parlamentului European.

O publicitate mai precisă şi mai fiabilă

Noile norme urmăresc, în principal, să îmbunătăţească fiabilitatea şi claritatea etichetelor produselor prin interzicerea utilizării unor declaraţii de mediu înşelătoare, cum ar fi „ecologic”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco”, atunci când nu sunt însoţite de dovezi.

Folosirea etichetelor de sustenabilitate va fi şi ea reglementată, având în vedere confuzia cauzată de proliferarea lor şi faptul că nu folosesc date comparative. În viitor, în UE vor fi autorizate doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autorităţile publice.

În plus, directiva va interzice afirmaţiile bazate pe schemele de compensare a emisiilor potrivit cărora un produs ar avea un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului, mai indică sursa citată.

Durabilitatea în prim-plan

Un alt obiectiv important al noii legi este ca producătorii şi consumatorii să se concentreze mai mult asupra durabilităţii produselor. În viitor, informaţiile privind garanţia produselor vor trebui să fie mai vizibile. Se va crea, de asemenea, o etichetă armonizată, care va conferi mai multă vizibilitate produselor cu o garanţie extinsă.

Noile reguli vor interzice şi afirmaţiile nefondate privind durabilitatea (de exemplu, afirmaţia potrivit căreia o maşină de spălat va rezista la 5 000 de cicluri de spălare, dacă acest lucru nu este adevărat în condiţii normale), îndemnurile la înlocuirea consumabilelor mai devreme decât este strict necesar (ceea ce se întâmplă adesea cu cerneala imprimantelor, de exemplu) şi prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci când nu este cazul.

„Această lege va schimba viaţa de zi cu zi a tuturor europenilor! Ne vom îndepărta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele, vom face marketingul mai transparent şi vom combate obsolescenţa prematură a bunurilor. Oamenii vor putea alege produse mai durabile, reparabile şi sustenabile datorită etichetelor şi reclamelor fiabile. Cel mai important, companiile nu mai pot păcăli oamenii spunând că sticlele de plastic sunt bune pentru că au plantat copaci undeva sau nu vor mai putea afirma că un produs este sustenabil fără a aduce dovezi. Aceasta este o mare victorie pentru noi toţi!”, a afirmat Raportoarea Parlamentului, Biljana Borzan (S&D, Croaţia), conform sursei menţionate.

Directiva mai trebuie acum să primească aprobarea finală din partea Consiliului, după care va fi publicată în Jurnalul Oficial, iar statele membre vor avea la dispoziţie 24 de luni pentru a o transpune în legislaţia naţională.

Noua directivă este menită să funcţioneze împreună cu Directiva privind afirmaţiile legate de mediu, care este în prezent examinată în comisiile Parlamentului. Această viitoare directivă va fi mai specifică şi va descrie mai detaliat condiţiile de utilizare a afirmaţiilor legate de mediu.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.