Serviciul ucrainean de Securitate (SBU) a aruncat în aer două porţiuni de cale ferată în Bureatia, o regiune din Extremul Orient rus, situată la 4.500 de kilometri de frontiera Ucrainei, în nopţile de 29 spre 30 noiembrie şi de 30 noiembrie spre 1 decembrie, declară o sursă din cadrul forţelor de ordine ucrainene AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Această cale ferată asigură o legătură între Rusia şi China, pe care se Rsuia primeşte ajutor militar nord-coreean.

Agenţi ucraineni au reuşit să se infiltreze adânc în teritoriul rus, într-o acţiune spectaculoasă, dar fără efecte prea importante.

DOUĂ CĂI FEROVIARE DETURNATE

Flăcări impresionante se ridicau deasupra copacilor, miercuri noaptea, la 29 noiembrie, în regiunea Bureatia.

Mai multe înregistrări video din acea seară surprindeau primele momente de după ceea ce putea să fie o operaţiune SBU.

Altă înregistrare video surprinde vagoane cisternă oprite, unele înnegrite pe o parte de un incendiu, în timp ce focuri mici, pe jos, iluminau scena.

Potrivit sursei citate de AFP, patru dispozitive explozive au fost detonate la trecerea unui convoi de produse petroliere, în Tunelul Besolov din Severomuisk - cel mai lung din Rusia.

Această axă leagă China şi Rusia, iar recent pe ea s-a livrat recent muniţie nord-coreeană.

A doua zi, o o doua operaţiune de sabotaj a vizat o porţiune a căii ferate către care a fost deturnat traficul rutier, în momentul în care un convoi ”trecea pe un pod de 35 de metri înălţime”, declară sursa citată.

Joi, Serviciul ruse de Securitate (FSB) anunţa într-un comunicat arestarea unui cetăţean belarus, pe care-l acuză de comiterea celor două atacuri în contul Ucrainei.

”Din punct de vedere tehnic, aruncarea în aer a unei căi (ferate) nu este complicată”, declară Olivier Mas, un fost cadru DGSE, care animă canalul YouTube Talk with a spy, scrie Le Point.

”Sunt de ajuns câteva «pâini de plastic» (un exploziv foarte stabil, maleabil, ca o pastă de modelat) pentru a avaria o cale (ferată). În schimb, faza infiltrării este mai complicată”, adaugă el.

Directorul ştiinţific Institutului de Studii de Strategie şi Apărarea (IESD), Thibault Fouillet, estimează că aceste sabotaje, în cazul în care se dovedeşte că au fost ale SBU, arată ”capacitatea de proiecţie în zone foarte izolate” a SBU, cu un procedeu de tipul ”războiului partizan”.

LOVITURĂ SIMBOLICĂ ŞI POLITICĂ

Armata rusă este puternic mecanizată din cauza moşternirii sovietice, însă rămâne în continuare puternic legată de transportul feroviar în privinţa logisticii, din cauză că nu deţine prea multe camioane.

Rusia se sprijină astfel pe zece brigăzi feroviare.

”Ele sunt specializate în securitate, construirea şi repararea căilor ferate, în timp ce materialul rulant este furnizat de întreprinderi civile de stat”, scria în 2021 site-ul specializat War on the Rocks.

Sabotarea celor două căi ferate în Bureatia ar putea să perturbe aprovizionarea timp de ”câteva zile sau mai multe luni”, dar ”este înainte de toate o lovitură simbolică şi politică”, apreciază Thibault Fouillet. ”Nu cunoaştem amploarea pagubelor sau câtă muniţie din Coreea de Nord a fost livrată”,

De la începutul Războiului din Ucraina, în februarie 2022, reţeaua feroviară rusă - a doua cea mai mare din lume, cu 86.000 de kilometri de cale ferată - a fost ţinta mai multor sabotaje, a căror origine rămâne adesea necunoscută.

Supravegehrea tuturor căilor ferate este imposibilă, potrivit lui Olivier Mas.

”Este, prin definiţie, o ţintă mobilă, adică care nu va fi apărată peste tot şi tot timpul, spre deosebire de instalaţiile militare”, subliniază el.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.