Artist plastic, Dana Păpăruz, nominalizată la categoria ”cele mai bune costume” a Premiilor Gopo 2017, vorbeşte într-un interviu acordat Agenţiei de presă News.ro despre realizarea celor 500 de piese vestimentare pentru ”Inimi cicatrizate”, regizat de Radu Jude, pentru care s-a inspirat din imagini de epocă realizate de fotografi români şi mărturiseşte că singura concurenţă pe care o percepe este cea cu sine.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Interviul pe care Dana Păpăruz l-a acordat Agenţiei de presă News.ro face parte din seria dedicată nominalizaţilor la gala Premiilor Gopo 2017, eveniment care va avea loc pe 21 martie, la Teatrul Naţional ”I.L. Caragiale” Bucureşti.

Dana Păpăruz a lucrat la zece filme în calitate de designer de costume şi pentru alte patru ca asistent. În plus, a realizat costume pentru sute de reclame, iar anul trecut a primit premiul Gopo pentru lungmetrajul ”Aferim!” (2015).

Evenimente

30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
”Inimi cicatrizate”
”Inimi cicatrizate”

Prezentăm integral interviul acordat Agenţiei de presă News.ro de designerul de costume Dana Păpăruz:

După victoria de anul trecut, pentru "Aferim!", cum percepeţi nominalizarea de acum, pentru ”Inimi cicatrizate”?

Dana Păpăruz: Tot procesul creator de la "Aferim!", cât şi recentul proiect "Inimi cicatrizate" alături de regizorul Radu Jude nu sunt munca unui singur om, ci a unei întregi echipe care a fost alături de mine. Aşa că nominalizarea de anul acesta este o bucurie pentru noi toţi care am fost implicaţi în acest film. Este un an bogat, după cum se vede, pentru cinematografia română, iar concurenţa întotdeauna este benefică pe termen lung. Însă, în ceea ce mă priveşte, nu mă gândesc niciodată la început de proiect ce alte filme sunt în desfăşurare. În ceea ce mă priveşte, există doar o concurenţă - cu mine însămi, dorinţa ca de la proiect la proiect să aduc un plus de calitate muncii mele.
               
Care credeţi că va fi marele câştigător al galei Gopo?

Dana Păpăruz: Greu de spus care va fi marele câştigător, până la urmă arta este un domeniu subiectiv şi ţine de sensibilitatea fiecăruia, depinde la care dintre poveşti reacţionează mai mult. Cu toţii cred că suntem câştigători, prin prisma anului acesta atât de divers în filme. Câştigător trebuie să fie întotdeauna publicul, nu un anumit regizor sau producător.

Din punctul de vedere al creatorului de costume, cum vedeţi perioada în care are loc acţiunea "Inimi cicatrizate”? Cât este de ofertantă, de atrăgătoare?

Dana Păpăruz: Perioada interbelică este una extrem de frumoasă din punct de vedere al designului vestimentar. Abundă în detalii pline de farmec, perioadă care începe prin decorsetarea femeii după anii '20; arta, în general, ia direcţii avangardiste, iar acest lucru se reflectă şi în moda vestimentară. Moda s-a aflat într-o relaţie reciproc avantajoasă cu mişcarea suprarealistă din artă, fondată în 1924, bazată pe o înclinaţie comună pentru fantezie şi alterarea formelor. Acest lucru era mereu evidenţiat în modul în care erau aranjate vitrinele, în fotografia de modă şi publicitate, la sfârşitul anilor 1930. Curentele şi influenţele se schimbă cu repeziciune în toate domeniile artei, elementele vestimentare de asemenea, ceea ce duce la o varietate de forme greu de egalat în alte epoci. Exista pe atunci un orgoliu creativ nu doar la nivelul marilor case de modă, dar şi al acelor mici ateliere de modiste, fiecare femeie dorea o piesă unicat în garderoba ei. Este perioadă în care pălăriile au un mare cuvânt de spus, ele fiind realizate manual, fiecare încercând să aducă elemente nemaiutilizate până atunci. Feminitatea este readusă în prim plan, corpul femeii fiind mai bine pus în evidenţă în anii '30 faţă de perioadă anilor '20, fără a se renunţa la simplitate, eleganţă şi confort inspirate inclusiv din lumea sportului.

În ce a constat documentarea pentru realizarea acestor costume?

Dana Păpăruz: Documentarea am făcut-o folosind atât imagini de epocă realizate de fotografi români precum Costică Acsinte, dar şi folosind reviste de modă şi tipar ale epocii anilor '30 internaţionale. O dovadă în acest sens este pălăria galbenă cu păsări pe care pensonajul Solange o poartă la petrecere. Aceasta este o reproducere a unei pălării apărute într-o revistă Vogue 1939. De asemenea, proiectul a beneficiat de o serie de consultanţi pe parte medicală, acest lucru ajutând extrem de mult atât departamentului care s-a ocupat de corsete şi proteze, dar şi acelora de costume şi machiaj pentru a înţelege situaţia pacienţilor suferinzi de tuberculoză osoasă.

Cate costume aţi realizat pentru "Inimi cicatrizate"?

Dana Păpăruz: Tocmai din cauza acestor corsete şi ghipsuri care limitau posibilitatea de mişcare a actorului, cât şi modificarea siluetei generale a corpului, costume care apar pe actorii principali, cu foarte mici excepţii, au fost confecţionate. La fel şi pentru toate cadrele medicale din sanatoriu, dar şi pentru o parte din figuraţie. Şi cum fiecare actor avea câte 5-9 apariţii, putem face un calcul... În jur de 250 costume, adică cel puţin dublu număr de piese separate.

Pentru câte filme aţi lucrat până în prezent şi care a fost cel mai solicitant?

Dana Păpăruz: Până în prezent, s-au adunat zece filme în calitate de costume designer şi alte patru ca asistent, dar şi peste 350 reclame. Cel mai solicitant proiect, la prima vedere, poate părea ''Aferim!'', ţinând cont de numărul de costume. Dar eu consider că ''Inimi cicatrizate'' mi-a adus o serie nouă de provocări total diferite şi cu o varietate de elemente de care a trebuit să se ţină cont, începând de la toate accesoriile - pălării, pantofi, bijuterii, lenjerie de epocă -, până la conturarea fiecărui personaj în parte, dar şi utilitatea costumelor ce trebuiau îmbrăcate peste ghipsurile care limitau mişcarea actorilor.

Din câţi oameni este formată echipa dumneavoastră şi care este maniera de lucru pentru un film?

Dana Păpăruz: Numărul oamenilor într-o echipă de costume diferă de la proiect la proiect. De exemplu, la "Inimi cicatrizate" echipa de bază în timpul filmării a fost formată din mine şi alte 3 asistente, plus alţi câţiva oameni pentru zilele cu multă figuraţie. Dar în timpul pregătirii am apelat la o serie destul de mare de ateliere sau persoane specializate pe confecţionare costume de film, unii ajutându-mă în confecţionare costume, alţii pe parte de pălării, pantofi, lenjerie de epocă, cât şi pentru patina unora dintre costume.
Totul se face în timpul pregătirii sub un atent program de lucru, fiind mereu cu ochii pe ordinea de fimare, iar pentru aceasta atenţie sporită trebuie să îi mulţumesc asistentei mele principale, Ana Lazăr, dar şi încercând să gestionezi cât mai bine bugetul total al departamentului.

Dintre filmele ultimului ani, exceptând "Inimi cicatrizate", care a avut, din punctul dumneavoastră de vedere, cele mai reuşite costume?

Dana Păpăruz: Pe partea de costume mi-a atras atenţia filmul "Miracolul din Tekir", costumele având o sensibilitate clară, dar şi cromatică aleasă pentru cele din filmul "Câini''.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.