SAS şi sindicatele piloţilor au ajuns la un acord salarial, a confirmat marţi compania aeriană scandinavă, punând capăt unei greve de 15 zile care a dus la anularea a 3.700 de zboruri şi a pus sub semnul îndoielii viitorul transportatorului, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Acţiunile SAS au crescut cu 12% în tranzacţiile de dimineaţă, dar apoi s-au stabilizat, cu un avans de aproximativ 4%. Preţul titlurilor SAS este încă mai mic cu aproximativ 40% de la începutul anului.

Compania aeriană, care a depus în SUA o cerere de protecţie în caz de faliment, în a doua zi a grevei, a declarat că greva a costat peste 145 de milioane de dolari până în prezent şi a afectat 380.000 de pasageri în sezonul de vârf de vară.

Acordul va permite companiei aeriene să finalizeze planurile în următoarele câteva săptămâni de a atrage o finanţare de 700 de milioane de dolari pentru a trece prin procesul de protecţie a falimentului.

”Acordul pe care l-am încheiat este ceea ce aţi putea numi un caz de investiţii apetisant”, a declarat preşedintele SAS Carsten Dilling, pentru postul de televiziune danez TV 2, adăugând că obţinerea unui acord pe termen lung a fost ”esenţială” pentru SAS.

Compania aeriană a spus că noul acord pe 5 ani şi jumătate, convenit cu patru sindicate ale piloţilor, o va ajuta să realizeze o parte din economiile anuale de costuri de 700 de milioane de dolari stabilite într-un plan de transformare a afacerii, cunoscut sub numele de SAS FORWARD, care include şi măsuri precum returnarea unor avioane nedorite locatorilor.

SAS încă mai trebuie ”să găsească câteva sute de milioane” în economii anuale de costuri pentru a-şi atinge obiectivul, a spus Dilling.

Chiar şi înainte de apariţia pandemiei, SAS, care s-a autodenumit ca o companie aeriană premium, pierdea bani pe fondul concurenţei crescânde din partea transportatorilor low-cost.

”Sper că vor găsi poziţia pe piaţă pentru viitor, ca o companie aeriană de calitate”, a declarat pentru Reuters investitorul Gerald Engstrom, care deţine un pachet de 0,96% din SAS.

”Pentru că SAS nu poate fi cel mai ieftin (operator aerian), nici măcar cu acele îmbunătăţiri. Aşa că trebuie să găsească un model de tipul celui al Lufthansa, British Airways pentru a face asta”.

Wallenberg Investments, al treilea cel mai mare acţionar al SAS, cu un pachet de 3,4% din acţiuni, a declarat că acordul este o evoluţie pozitivă, la fel considerând şi miniştrii din Danemarca şi Suedia, ambele guverne deţinând fiecare un pachet de 21,8% din acţiunile companiei aeriene.

Ministrul danez de Finanţe, Nicolai Wammen, a declarat pentru Reuters că toate părţile implicate trebuie acum ”să aducă contribuţii adecvate”, pe măsură ce SAS îşi implementează planul de transformare.

Danemarca s-a angajat să anuleze o parte din datoriile SAS şi să transforme altele în capitaluri proprii, precum şi să injecteze numerar, dacă vor participa şi investitori privaţi.

Suedia sprijină o conversie a datoriilor, dar spune nu injectării de numerar.

”În sfârşit, putem relua operaţiunile normale şi putem transporta clienţii noştri în vacanţele lor de vară atât de mult dorite”, a declarat directorul general al SAS, Anko van der Werff, într-un comunicat.

Marţi, aproximativ o treime din zborurile SAS au fost anulate, potrivit site-ului de urmărire a zborurilor Flightaware.com.

SAS a spus că acordul cu piloţii implică o productivitate mai mare, o flexibilitate sporită a capacităţii sezoniere şi un angajament, pe măsură ce operaţiunile cresc până în 2024, de a reangaja 450 de piloţi disponibilizaţi în timpul pandemiei.

Piloţii au acceptato reducere de aproximativ 25% a salariilor, precum şi până la 60 de ore de lucru pe săptămână, faţă de cele 47 actuale, a declarat preşedintele sindicatului piloţilor danez, Henrik Thyregod, presei daneze.

SAS a îndeplinit, de asemenea, o cerere cheie din partea sindicatelor, conform căreia piloţii disponibilizaţi să nu fie nevoiţi să concureze cu candidaţii externi pentru locuri de muncă cu condiţii mai puţin atractive la filialele nou înfiinţate SAS Link şi SAS Connect, cu sediul în Irlanda, a declarat Asociaţia suedeză a piloţilor aerieni.

Acordul a rămas supus aprobării membrilor sindicatului şi a unui tribunal federal din SUA, care este aşteptată în câteva săptămâni, a spus SAS.

SAS a confirmat marţi că noul acord se va aplica şi piloţilor Link şi Connect. Cu toate acestea, Flight Personnel Union (FPU), care reprezintă 180 de piloţi angajaţi în filialele Link şi Connect, a declarat că piloţii săi vor rămâne în acordurile lor actuale până în 2025, respectiv 2027.

Negociatorul sindicatului danez Keld Baekkelund a declarat că noul acord este un acord paralel şi că SAS s-a angajat să nu angajeze noi piloţi în temeiul acordurilor Link şi Connect şi că acele acorduri nu vor fi reînnoite.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.