Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) atrage atenţia utilizatorilor care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime cu privire la riscurile conectării la reţele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate. Aceste reţele nu sunt reglementate şi pot genera costuri foarte mari, chiar şi pentru o utilizare scurtă.
”ANCOM atrage atenţia utilizatorilor care călătoresc cu avionul sau pe nave maritime cu privire la riscurile conectării la reţele non-terestre prin satelit, care nu sunt reglementate. Aceste servicii sunt, de regulă, costisitoare”, informează ANCOM.
Chiar dacă utilizatorul se află în Spaţiul Economic European, normele UE privind Roam like at home nu se aplică în cazul conectării la reţelele mobile non-terestre prin satelit. De obicei, atunci când utilizatorul se află pe o navă care navighează în ape deschise sau când călătoreşte cu avionul, există şi riscul de conectare accidentală la o reţea non-terestră.
”Aceste reţele nu sunt reglementate şi pot genera costuri foarte mari, chiar şi pentru o utilizare scurtă”, avertizează ANCOM.
Dacă terminalul rămâne conectat la o reţea mobilă terestră (de exemplu pe râuri, fluvii, lacuri sau de-a lungul coastei), utilizatorul beneficiază în continuare de Roam like at home.
Reţelele non-terestre (prin satelit, la bordul avioanelor sau navelor) nu sunt acoperite de sistemul de tarifare Roam like at home.
Aceste servicii sunt costisitoare şi pot fi activate fără intervenţia utilizatorului, dacă telefonul este setat să se conecteze automat la reţelele disponibile. Utilizatorul trebuie să verifice întotdeauna reţeaua la care este conectat şi să ia măsuri preventive pentru a evita surprizele neplăcute.
Furnizorul este obligat să trimită un SMS de avertizare când utilizatorul se conectează la o astfel de reţea, cu detalii despre tarife.
La atingerea pragurilor financiare în valoare de 50 de euro (fără TVA) şi 100 de euro (fără TVA) pentru serviciile de date utilizate în roaming, chiar şi prin conectarea la o reţea mobilă non-terestră prin satelit, furnizorul trebuie să notifice utilizatorul şi să îi ceară acordul pentru continuarea furnizării serviciilor.
Cum se protejează utilizatorul?
· Activarea modului avion în timpul zborului sau pe mare;
· Dezactivarea roamingul de date din setările telefonului;
· Dezactivarea serviciului de roaming prin satelit dacă furnizorul oferă această opţiune;
· Atenţie sporită mesajelor de avertizare primite de la operator.
Utilizatorii care au o nemulţumire în legătură cu serviciul de roaming trebuie să se adreseze în primul rând furnizorului. În cazul în care furnizorul nu a rezolvat problema sesizată, utilizatorii se pot adresa ANCOM.
InfoCentru ANCOM pune la dispozitia utilizatorilor informatii utile despre serviciile de comunicatii electronice (telefonie, internet si televiziune), serviciile postale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini in alegerea si folosirea acestor servicii. Informatiile se refera in principal la incheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. In plus, utilizatorii pot gasi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.