Airbus a fost vedeta incontestabilă a ediţiei din acest an a Salonului Aeronautic de la Paris, obţinând comenzi în valoare de aproape 21 de miliarde de dolari până joi, potrivit unui calcul realizat de Reuters.
În schimb, rivalul american Boeing a avut o prezenţă modestă, afectată de problemele interne şi de recentele incidente de siguranţă.
Airbus a anunţat 132 de comenzi ferme încă din prima zi, inclusiv din partea companiei saudite de leasing AviLease, a operatorului japonez ANA şi a LOT Polish Airlines.
Boeing a raportat doar 41 de comenzi, iar Embraer, producătorul brazilian, 15. În zilele următoare, Boeing nu a mai făcut niciun anunţ major, în timp ce Airbus a încheiat un memorandum pentru 150 de aeronave A321neo cu VietJet Air şi a semnat contracte suplimentare cu EgyptAir şi Starlux Airlines pentru modelul A350.
Şeful Air Asia, Tony Fernandes, a declarat că discută la Paris extinderea comenzilor pentru modelul Airbus XLR, aeronava vedetă de distanţă medie şi lungă, apreciată pentru eficienţa sa în consumul de combustibil.
Embraer a obţinut un succes notabil miercuri, cu 60 de comenzi ferme pentru modelul E175, plus opţiuni suplimentare.
Boeing evită reflectoarele, dar cererea globală rămâne puternică
Prezenţa discretă a Boeing la Paris nu indică o criză de cerere. Compania a încheiat recent contracte majore în Orientul Mijlociu, inclusiv un acord de 210 avioane cu Qatar Airways, în timpul vizitei preşedintelui Trump în regiune.
Atât Boeing, cât şi Airbus au comenzi impresionante — peste 5.000, respectiv 8.000 de aeronave — pe fondul problemelor de producţie agravate după pandemie.
John Plueger, CEO al Air Lease Corp, a explicat că acest context justifică un salon mai ”cuminte”, având în vedere că majoritatea producătorilor au deja capacitatea de producţie rezervată până în 2031-2032.
Totuşi, pentru Boeing, Paris 2025 marchează încă un an de absenţă din prim-plan. Problemele începând cu crizele 737 Max, pandemia, recentele întârzieri la livrări şi, mai ales, tragicul accident Air India de săptămâna trecută — primul în care a fost implicat un Dreamliner — au determinat compania să îşi reducă la minimum vizibilitatea. CEO-ul Kelly Ortberg şi-a anulat participarea în ultimul moment.
Cererea pentru avioane rămâne solidă, dar climatul este rezervat
Tony Payne, partener la DLA Piper, subliniază că apetitul pentru avioane noi rămâne ridicat, în ciuda atmosferei de reflecţie şi prudenţă generate de accidentul din India.
În paralel, aproape jumătate din eveniment a fost dedicată industriei de apărare, cu comenzi importante pe fondul tensiunilor din Orientul Mijlociu şi războiului din Ucraina. Printre ele se numără contractul Thales pentru 48 de sisteme de artilerie telecomandate destinate guvernului francez.
CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a recunoscut că ”impactul accidentului Air India planează asupra Salonului”, dar a adăugat că ”impulsul industriei rămâne foarte puternic”, mai ales în segmentul avioanelor widebody, care are de recuperat după pandemie.
În concluzie, lipsa de anunţuri spectaculoase din partea Boeing nu semnalează o scădere a cererii, ci o pauză calculată într-un climat geopolitic volatil.
Potrivit lui Dan Taylor, analist IBA, ”decalajul dintre Airbus şi Boeing ţine mai mult de context decât de competiţie”.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.