Expert Forum a lansat cel de-al doilea raport de analiză a finanţării campaniei electorale pentru 9 iunie, care cuprinde date privind venituri şi cheltuieli declarate de competitorii electorali până la 23 mai. De asemenea, raportul include o analiză a cheltuielilor realizate pe Facebook şi Google pentru promovarea candidaţilor şi partidelor. Potrivit datelor, la europarlamentare s-au făcut cheltuieli de 49 milioane de lei. În privinţa alegerilor locale, până la data raportării, partidele au cheltuit 30 milioane de lei, la care se adaugă 1 milion lei pentru candidaţii independenţi. Potrivit Expert Forum, cei mai mari contributori la eurparlamentare sunt liberalul Ciprian Epure (2,4 milioane din împrumut), social democratul Florin Cârciu (2,4 mil din venituri proprii), Ştefan Moşoiu (2,4 – împrumut), Răzvan Biro – AUR (2,3 mil lei din împrumut), respectiv social democratul Vasile Dîncu, cu 2 milioane de lei, din venituri proprii.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit raportului Expert Forum, la alegerile europarlamentare, între 10 şi 22 mai s-au raportat venituri de 57 de milioane de lei, din care 22,6 milioane de lei provin de la candidaţi şi 33,6 de milioane de la partid, prin transfer de la partide.

Expert Forum precizează că nu au fost declarate fonduri din subvenţii. PNL a declarat contribuţii de 5,7 milioane de lei din partea unui număr de 7 candidaţi şi niciun fel de transferuri din partea partidului. PSD a declarat cei mai mulţi bani – 10 milioane din partea unui număr de 9 candidaţi şi transferuri de 25 de milioane de lei, arată Expert Forum.

Evenimente

13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Depozitarul Central, Infinity Capital Investments, ROCA Industry, Sphera, Teraplast, Evergent Investment
17 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, Imobiliare.ro, Nordis, Meta Estate, Genesis Property

AUR a declarat contribuţii de 5,6 milioane de lei şi transferuri de 850 mii lei în timp ce UDMR a transferat doar fonduri de la partid. USR a declarat contribuţii de 51.000 lei, de la 2 candidaţi şi transferuri de 2,9 milioane lei, care provin mai ales din împrumuturi, iar 142 de mii din cotizaţii.

PUSL a declarat contribuţii de 10.000 lei din partea unui candidat şi transferuri de 1,9 mil. lei iar REPER a declarat venituri de 178.350 lei din partea unui număr de trei candidaţi. Forţa Dreptei a transferat 1,3 mil. lei din veniturile partidului. Cea mai mare parte din contribuţiile candidaţilor provin din venituri proprii (50% – 11 milioane), iar restul din împrumuturi (46% – 10 mil.) şi donaţii (3% – 702 mii). Transferurile de la partide provin din finanţări private (82% – 27 mil lei), împrumuturi (12% – 4 mil lei) şi venituri proprii (5% – 1,9 mil lei).­­­

La Alianţa PSD – PNL, 86 % din fonduri au fost aduse de PSD iar la Alianţa Dreapta Unită, USR a adus 60% din fonduri, PMP 16% (contribuţii) şi Forţa Dreptei 25% (transferuri). La Alianţa AUR doar AUR a adus bani, subliniază Expert Forum.

Cei mai mari contributori sunt liberalul Ciprian Epure (2,4 milioane din împrumut), social democratul Florin Cârciu (2,4 mil din venituri proprii), Ştefan Moşoiu (2,4 – împrumut), Răzvan Biro – AUR (2,3 mil lei din împrumut), respectiv social democratul Vasile Dîncu, cu 2 milioane de lei, din venituri proprii. ”Au fost angajate cheltuieli de 49 milioane de lei. Din total, cele mai importante cheltuieli au fost: 22 de milioane au mers pe online, 14 milioane (30%) pe propagandă electorală TV şi 9 milioane (20%) pe vestimentaţie”, susţine Expert Forum în raport.

Potrivit raportului, pe partide, situaţia stă astfel, la cele mai mari cheltuieli: PSD a cheltuit 40 de milioane de lei – 40% online, 33% propagandă electorală TV, 22% vestimentaţie iar Partidul Naţional Liberal nu a declarat cheltuieli. Forţa Dreptei a cheltuit toţi banii pe online, este vorba de 1,3 milioane de lei, în timp ce PMP a cheltuit 435 mii de lei – 62% pe tipărituri şi 35% pe online. USR a cheltuit 2,6 milioane de lei – din care 85% pe online iar PUSL a cheltuit 2 milioane de lei, din care 35% pe online, 43% pe tipărituri şi 15% pe materiale de propagandă TV. AUR a cheltuit 2,2 milioane de lei, din care 80% pe online şi 19% pe afişe iar REPER a cheltuit 182 mii lei, din care 68% pe online.

În privinţa alegerilor locale, Expert Forum arată că ”în perioada 10-23.05.2024, la capitolul venituri s-au raportat 125 de milioane de lei din partea candidaţilor (inclusiv cei independenţi) şi 7,8 milioane din partea partidelor politice, alianţelor şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale”. Candidaţii PSD au declarat contribuţii de 57 de milioane de lei iar partidul a transferat în contul central 200,000 lei.

Liberalii au declarat 40 milioane de lei din partea candidaţilor şi nu există transferuri de la partid, potrivit raportului. La USR s-au înregistrat contribuţii de 5.8 milioane de lei plus 7 mil de lei transferuri ale partidului iar Forţa Dreptei a declarat contribuţii de 4,6 milioane de lei, fără transferuri de la partid. PUSL a declarat contribuţii de 4 milioane de lei, fără transferuri de la partid iar PMP a declarat contribuţii de 3,5 milioane de lei, fără transferuri de la partid. UDMR a declarat 3,3 mil lei iar partidul a transferat 180.000,00 în contul central.

Potrivit raportului, ”AUR a declarat contribuţii de 766 mii lei iar din document lipsesc contribuţii ale AUR în valoare de 2,4 înregistrate în 13.05 şi publicate în centralizatorul AEP anterior. Nu există transferuri de la partid”.

”SOS România a declarat contribuţii de 644 mii de lei şi nu există transferuri de la partid”, se mai arată în raport. Peste jumătate din fonduri au fost aduse de către candidaţii la funcţia de primar (65 mil). 20 de milioane de lei au fost declarate de candidaţii la funcţia de preşedinte al CJ (20 mil. lei), iar candidaţii pentru consiliul local au declarat încă aproape 20 de milioane de lei. Pentru Consiliul General s-au declarat 4,2 mil. lei. Cele mai mari contribuţii au fost declarate de competitori pentru diferite funcţii din Bucureşti – Gabriela Firea (600 mii), Vlad Popescu Piedone (330 mii lei), Cristian Popescu Piedone (300 mii lei), George Tuţă (280 mii), Lucian Judele (250 mii lei) şi Ciprian Ciucu (248 mii lei). Potrivit Expert Forum, la listele PUSL pentru Bucureşti nu sunt nominalizate persoanele care au declarat contribuţiile şi apare doar lista consilieri. ”Pe lângă situaţiile din tabelul de mai jos, PUSL a mai declarat 1.650.000 din partea listei de consilieri pentru Municipiul Bucuresti. Acest mod de a publica datele limitează transparenţa procesului”, atrage atenţia Expert Forum.

”Până la data raportării, partidele au cheltuit 30 milioane de lei, la care se adaugă 1 milion lei pentru candidaţii independenţi. Per ansamblu, aproape o treime din bani s-au cheltuit pentru online, 40% pe tipărituri (inclusiv afişe), iar 5% pe radio/tv/presă scrisă”, arată Expert Forum, care menţionează că la alegerile locale, competitorii nu pot cumpăra spaţiu de emisie.

”PSD a cheltuit 12,7 mil, jumătate din bani pe tipărituri (inclusiv afişe), 24% pe online şi 7% pe radio/TV/presă scrisă. Cel mai mult s-a cheltuit în Olt (1,5 mil), Călăraşi (1,1 mil) şi Bucureşti (890 mii lei)” arată raportul. ”PNL a cheltuit 9 milioane de lei. iar cel mai mult s-a cheltuit în Prahova (1,1 mil), Neamţ (725 mii lei) şi Botoşani (700 mii lei), potrivit raportului.

PNL a declarat facturi de 3,5 milioane de lei pentru online, iar 2,7 milioane au mers către tipărituri. AUR a cheltuit în total 2 milioane de lei, din care 411 mii lei au mers către Brăila şi 276 mii către Bucureşti. AUR a cheltuit 40% din bani pentru online şi 25% din tipărituri. USR a cheltuit în total 2,7 mil lei, din care 450 mii lei au mers către Bucureşti (incluzând Sector 4), 252 mii lei către Constanţa şi 179 mii lei către Bistriţa Năsăud.

La USR jumătate din bani au mers către online, iar aproape o treime către tipărituri”, arată raportarea. PUSL a declarat cheltuieli de 413 mii lei, din care 228 mii au fost cheltuiţi în Bucureşti. Jumătate din banii partidului au fost cheltuiţi pe online. SOS România a cheltuit 282 mii lei, iar 60% din bani au mers pe tipărituri. Expert Forum arată că analiza se bazează pe datele preluate din platforma de transparenţă a Facebook pentru perioada 16-23 mai, când s-au înregistrat cheltuieli de natură politică aproape 2,6 milioane de lei, faţă de un milion de lei, cât se cheltuise în săptămâna anterioară.

”Cei mai mulţi bani au fost cheltuiţi de PNL – aproape 700 mii lei, PSD – 575 mii lei, AUR – 478 mii lei, şi USR 344 mii lei. Peste 40 de mii de lei au cheltuit paginile AUR, Gabriela Firea şi REPER”, precizează raportul. De asemenea, în perioada 17-24 mai pe Google s-au cheltuit 1 milion de lei, în creştere vizibilă faţă de săptămâna anterioară, de către partide politice sau firme de consultanţă, atât de la nivel local prin filiale de partid şi pentru candidaţi locali, cât şi central. Campaniile sunt orientate atât pe europarlamentare, cât şi pe candidaţi locali.

”Înaintea alegerilor din 9 iunie, EFOR a consultat pagina web www.finantarepartide.ro, unde se publică rapoartele de venituri şi cheltuieli ale partidelor pe 2023. Dintre partidele parlamentare, care primesc subvenţii şi care au un număr semnificativ de candidaţi la alegerile din 9 iunie, singurul partid care nu a publicat acest raport este AUR”, mai arată Expert Forum.

”Deşi este reglementată o sancţiune cu amenda cuprinsă între 15-50 mii de lei, considerăm că lipsa acestor informaţii în contextul anului electoral 2024 poate reduce transparenţa procesului. EFOR va analiza rapoartele de venituri şi cheltuieli ale partidelor pentru anul 2023 într-un raport de monitorizare ce va fi publicat în perioada următoare”, mai menţionează institutul.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.