Tentativele de manipulare politică de interese cu legături la Moscova pe reţele de socializare în timpul campaniei alegerilor prezidenţiale din 2016 în Statele Unite au fost cu mult mai vaste decât s-a estimat iniţial, susţin mai multe surse, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Mai multe comisii parlamentare urmează să audieze reprezentanţi ai Facebook, Twitter şi Google marţi şi miercuri.

Mai multe publicaţii, între care şi The Wall Street Journal (WSJ), scriu că Facebook urmează să dezvăluie marţi că până şa 126 de milioane de utilizatori americani ai reţeleii de socializare au putut să vadă anul trecut conţinuturi postate online de interese ruse cu scopul de a influenţa alegerile americane.

Facebook, Twitter şi Google se află în vizorul Congresului american, care anchetează cu privire la o posibilă ingerinţă rusă în campania care a condus la victoria lui Donald Trump şi care consideră că reţele de socializare au servit ca platforme ale propagandei din Rusia.

Facebook a anunţat la începutul lui octombrie că aproxmativ ”zece milioane de persoane din Statele Unite” au vizionat conţinuturi sponsorizate ("ads") finanţate de aproape 500 de conturi active din Rusia şi care ar fi putut să sevească la manipularea opiniei publice, în principal aţâţând clivaje ideologice în cadrul societăţii americane.

Potrivit Facebook, aceste conţinuturi erau finanţate de către o entitate rusă intitulată "Internet Research Agency" şi menită să difuzeze mesaje pe reţele de socializare prin intermediul unor contur de utilizatori false.

Potrivit serviciilor americane de informaţii, Moscova a plătit în timpul campaniei din 2016 grupuri de ”troli” (internauţi răuvoitori sau provocatori) ca Internet Research Agency pentru a difuza mesaje nefaste pentru candidata democrată Hillary Clinton şi favorabile rivalului ei victorios, republicanul Donald Trump.

În afară de "ads", Facebook a dezvăluit că acest organism cu sediul la Sankt Petersburg a difuzat, de asemenea, conţinuturi neplătite - ”posts” (postări) - care au ajuns la un număr mult mai important de utilizatori, potrivit mărturiei scrise pregătite de Facebook în vederea audierii în Congres şi citate de WSJ şi The Washington Post (WP) luni.

Potrivit acestui document, în 2016 şi 2017 Internet Research Agency a publicat de 80.000 de ori pe reţea, iar 29 de milioane de utilizatori au primit aceste publicări pe istoricul lor de actualitate, ceea ce a adus cifra la 126 de milioane, ţinând cont de partajări, comentarii şi menţiuni ”like” pe care le-au primit aceste postări.

Contactat de AFP, Facebook nu a răspuns.

GOOGLE

Pe blogul său ificial, Google a recunoscut luni - pentru prima iară în mod oficial - că a găsit conţinuturi de acelaşi tip.

”Am găsit probe ale unor tentative de deturnare a platformelor noastre în timpul alegerilor americane din 2016 de către actori cu legături cu Internet Research Agency în Rusia”, a scriS Google, care vorbeşte despre ”activitate limitată” pe motorul de căutare şi platforma sa video YouTube.

Pe YouTube, Google a identificat 18 canale - suspendate între timp de grup - ”aparent legate” de campanie şi care au publicat 1.100 de videoclipuri în engleză părând să aibă un conţinut politic. Ele au acumulat 309.000 de vizualizări în Statele Unite, în 18 luni înainte de alegeri.

TWITTER

Potrivit unei surse apropiate dosarului, Twitter a identificat 36.746 de conturi - reprezentând 0,012% din numărul total al conturilor Twitter - aparent legate de un cont în rusă şi care a ”generat în mod automatizat conţinuturi legate de alegeri” cu trei luni înainte de scrutin.

Aceste conturi au difuzat aproximativ 1,4 milioane de tweet-uri în legătură cu alegerile, care au produs 288 de milioane de interacţiuni pe reţea (răspunsuri, etc.).

Moscova a dezminţit în mai multe rânduri că s-a amestecat în campania americană.

Această problemă a amestecului Rusiei în campania americană a condus la divrse anchete în Congres şi ale procurorului special Robert Mueller.

Mueller a inculpat luni pentru prima oară - trei persoane, inclusiv pe fostul director de campanie al lui Donald Trump Paul Manafort.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.