Serviciile ucrainene de securitate SBU anunţă vineri arestarea a doi foşti conducători în domeniul aeronautic cu privire la un rol de care îi acuză că l-au jucat în distrugerea de către armata rusă, pe aerodromul din Gostomel, a celui mai mare avion din lume - un avion de tip Antonov 225 (An-225) ”Mriia” -, la începutul invaziei ruse, la 24 februarie 2022, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Fostul director al constructorului de avioane de tip Antonov şi şeful său al serviciului de securitate au fostarestaţi, iar un fost adjunct al directorului, care ”se ascunde de justiţie” este dat în căutare, anunţă într-o postare pe Telegram SBU.

”ACTE CRIMINALE”

”Cei care au ajutat în fapt inamicul să distrugă unul dintre simbolurile Ucrainei trebuie să primească pedeapsa cuvenită”, declară directorul SBU Vasîl Maliuk, citat înm comunicat.

Potrivit SBU, cei trei foşti conducători le-au ”interzis militarilor ucraineni să construiască fortificaţii” pe aerodromul din Gostomel, în apropiere de Kiev, în ianuarie şi februarie 2022, care a devenit ulterior teatrul unor lupte crâncene.

”Aceste acte criminale au antrenat invadarea provizorie a acestui aerodrom strategic şi a localităţilor vecine şi distrugerea avionului Mriia (vis, în ucraineană)”, al cărui singur exemplar se afla în această instalaţie, acuză SBU.

Acuzaţi de ”împiedicarea activităţilor legitime” ale armatei, cei trei riscă până la 15 ani de închisoare, potrivit SBU.

Armata rusă a distrus la sfârşitul lui februarie unicul exemplar ”Miriia”, cel mai mare avion din lume, fabricat de Antonov, în cursul confrunătrilor armate de pe aerodromul din Gostomel, situat la aproximativ 20 de kilometri nord-est de Kiev.

Această aeronavă unică în lume măsura 84 de metri lungime şi putea transporta până la 250 de tone de marfă, la o viteză de până la 850 de kilometri pe oră.

PRIMUL ZBOR, ÎN 1988

Construit iniţial în cadrul programelor aeronautice sovietice - în vederea transportării navetei spaţiale Buran -, An-225 a efectuat primul zbor în 1988.

După mai mulţi ani de inactivitate, din cauza lipsei de mijloace, după căderea fostei Uniuni Sovietice, singurul exemplar existent a efectuat un zbor de testare în 2001, la Gostomel.

El era exploatat de atunci de către compania aeriană ucraineană Antonov Airlines.

Acest avion a jucat un rol esenţial în distribuirea măştilor de protecţie în întreaga lume, în timpul crizei pandemiei covid-19, şi era folosit cu regularitate de către NATO şi companii petroliere la transportarea unor volume mari de marfă.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.