Noile cerinţe de raportare fiscală, în sistem digital, implementate de autorităţile din statele din Europa Centrală, vor duce la eficientizarea controalelor, în următorii trei-cinci ani, estimează 75% dintre companii, dar vor oferi autorităţilor un acces sporit la situaţiile financiare şi contabile ale contribuabililor (62%), arată studiul Deloitte Central Europe Tax Technology Report, realizat în 15 ţări din regiune, inclusiv România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Noile cerinţe de raportare fiscală, în sistem digital, implementate de autorităţile din statele din Europa Centrală, vor duce la eficientizarea controalelor, în următorii trei-cinci ani, estimează 75% dintre companii, dar vor oferi autorităţilor un acces sporit la situaţiile financiare şi contabile ale contribuabililor (62%)”, reiese din studiul Deloitte Central Europe Tax Technology Report, realizat în 15 ţări din regiune, inclusiv România.

În acest context, 69% dintre participanţi spun că decizia de a investi în soluţii digitale de administrare a taxelor este motivată, în principal, de necesitatea de a răspunde cerinţelor tot mai mari din partea autorităţilor fiscale privind raportarea aferentă taxelor indirecte.

În acelaşi timp, 68% dintre participanţi susţin că investiţiile în tehnologie sunt dictate şi de dorinţa de a-şi îmbunătăţi automatizarea proceselor de conformare fiscală şi de a eficientiza procedura, astfel încât să elibereze resurse umane necesare în alte activităţi. Procentul este mult mai mare (peste 80%) în ţările care au în curs de implementare reglementări ce implică schimbări majore în conformarea fiscală, precum Polonia şi România, dar mai mic în Ungaria sau Cehia, unde nu au loc astfel de transformări.

Pe de altă parte, aproape jumătate dintre companii (45%) sunt îngrijorate de capacitatea lor de a-şi adapta şi actualiza sistemele interne suficient de rapid pentru a răspunde cerinţelor de raportare în sistem digital, aflate într-o permanentă evoluţie. În plus, faptul că datele solicitate de autorităţi diferă de la ţară la ţară (aferente raportării în timp real şi facturării electronice, în Ungaria, România, Serbia şi Polonia, raportării SAF-T în România, Polonia şi Lituania sau cele care implică declararea vânzărilor şi achiziţiilor locale în Cehia, Ungaria şi Slovacia) generează complicaţii suplimentare.

„Implementarea noilor sisteme de raportare presupune un efort semnificativ atât din partea autorităţilor, cât şi a contribuabililor care se confruntă, cum reiese şi din acest studiu, cu multiple provocări legate de complexitatea procedurilor şi de costurile pe care le implică. Cu toate acestea, digitalizarea relaţiei dintre contribuabili şi autoritatea fiscală nu mai putea fi evitată, în actualul context economic global, în care volumul de date care trebuie raportate şi apoi analizate creşte exponenţial, iar viteza de reacţie este esenţială în depistarea cazurilor de evaziune fiscală şi în limitarea pierderilor generate de acest fenomen la bugetul de stat. În România, procesul este în derulare şi este foarte important să fie încheiat cu succes, astfel încât datele colectate să fie analizate eficient, iar beneficiile – controale mai rare, mai rapide şi mai puţin împovărătoare la contribuabilii corecţi, respectiv încasări mai mari la bugetul de stat – să justifice efortul de conformare. În acest scop, este esenţial ca şi autoritatea fiscală să investească, la rândul ei, în echipamente informatice performante pentru a avea capacitatea să preia şi să proceseze datele suficient de rapid pentru a obţine efectele scontate”, a declarat Vlad Boeriu, partener coordonator Servicii Fiscale şi Juridice, Deloitte România. 

Conform raportului, pentru a permite autorităţilor un acces sporit la situaţiile financiar-contabile, companiile trebuie să îşi integreze sistemele interne cu cele ale administraţiei fiscale. Cu toate acestea, 60% nu au în plan (sau doar iau în calcul) implementarea unor soluţii ERP (Enterprise Resource Planning) de ultimă generaţie.

Jumătate dintre companiile participante la studiu susţin că lipsa timpului şi a resurselor reprezintă principalele provocări în calea transformării digitale a funcţiei fiscale din organizaţia lor. În aceste condiţii, o treime intenţionează să externalizeze procese care nu sunt esenţiale în strategia fiscală a companiei.

Deloitte Central Europe Tax Technology Report a fost realizat în primul trimestru al acestui an, pe baza unui sondaj la care au participat 125 de directori financiari sau responsabili cu raportările fiscale, din companii active în 15 ţări din Europa Centrală, respectiv Albania, Bosnia şi Herţegovina, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Estonia, Ungaria, Kosovo, Letonia, Lituania, Polonia, România, Serbia, Slovenia şi Slovacia.

Deloitte furnizează la nivel global servicii de audit, consultanţă fiscală şi juridică, consultanţă, consultanţă financiară şi managementul riscului. Cu o istorie de peste 175 de ani, Deloitte acoperă peste 150 de ţări şi teritorii.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.