Sphera Franchise Group (SFG), grupul de companii care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România iar nivel internaţional, restaurante KFC la Chişinău, Republica Moldova şi în Italia, a raportat anul trecut un profit net de 44,27 milioane lei, în creştere cu 71,1% faţă de anul 2021. Compania a realizat vânzări record, de peste 1,3 miliarde lei, mai mari cu 32%.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Sphera Franchise Group, cel mai mare grup din industria de foodservice din România, a încheiat anul 2022 cu vânzări consolidate de 1,3 miliarde lei, o creştere de 32% faţă de 2021, cel mai ridicat nivel înregistrat de grup până acum”, arată compania.

Profitul net normalizat a fost de 44,3 milioane lei, cu 71% peste cel din 2021.

Vânzările generate în România s-au ridicat la 1,14 miliarde lei (+30%), urmate de Italia cu 166,3 milioane lei (+46%) şi Republica Moldova cu 17,4 milioane lei (+40%).

La 31 decembrie 2022, grupul avea 4.935 de angajaţi, dintre care 4.450 în România, 411 în Italia şi 74 în Republica Moldova.

Din punct de vedere al performanţelor individuale, toate companiile din grup au înregistrat creşteri semnificative în 2022 faţă de 2021, în frunte cu USFN Italia (KFC Italia) care a ajuns la vânzări de 166,3 milioane de lei (+46% faţă de anul precedent), CFF (Taco Bell) cu 69,3 milioane de lei (+42%), USFN Moldova (KFC Moldova) cu vânzări de 17,4 milioane de lei (+40%), ARS (Pizza Hut) cu 122,9 milioane de lei (+37%) şi USFN România (KFC România) cu 946,9 milioane de lei (+29%).

În trimestrul 4 2022, toate brandurile de pe toate pieţele în care activează au înregistrat profit din exploatare în restaurante, validând astfel strategia de dezvoltare a grupului şi îmbunătăţind per ansamblu profitul din exploatare în restaurante în 2022 cu 28% faţă de 2021. USFN România, USFN Moldova şi CFF au încheiat anul 2022 înregistrând un profit din exploatare în restaurante, USFN Italia scăzând semnificativ pierderea din exploatare în restaurante, de la 5,9 milioane de lei pierdere în 2021, la 1,7 milioane de lei pierdere în 2022. Taco Bell a înregistrat în ultimele două trimestre ale anului 2022 profit din exploatare în restaurante, conducând astfel la înjumătăţirea pierderii din exploatare în 2022 (0,7 milioane de lei) faţă de 2021 (1,8 milioane de lei).

”În 2022, grupul a înregistrat vânzări consolidate în restaurante de 1,3 miliarde de lei, o creştere de 32% faţă de 2021, o EBITDA normalizată de 102,7 milioane de lei, o creştere de 40% faţă de anul precedent, şi un profit net normalizat de 44,3 milioane de lei, o creştere de 71%. Vânzările generate în România au contribuit în proporţie de 86% la acest rezultat, ridicându-se la 1,14 miliarde de lei, urmate de Italia, care a adus o contribuţie de 13% pe fondul unor vânzări de 166,3 milioane de lei, în timp ce Republica Moldova a generat 1% din totalul vânzărilor, în valoare de 17,4 milioane de lei. Cheltuielile în restaurante în 2022 s-au ridicat la 1,21 miliarde de lei, o creştere de 32% faţă de anul precedent, ritmul de creştere a cheltuielilor fiind în linie cu cel al vânzărilor”, se arată în raportul companiei.

 Cu un volum de vânzări semnificativ mai mare, costurile cu alimente şi materiale au crescut cu 40%. Aceste costuri s-au ridicat la 457,1 milioane de lei în 2022, 35% din vânzări, faţă de 327,6 milioane de lei în 2021, 33% din vânzări.

”Rezultatele solide înregistrate de Sphera în 2022 sunt o dovadă a eficienţei strategiei noastre şi a puterii brandurilor noastre în obţinerea unei creşteri sănătoase care susţine performanţa. Ne-am confruntat cu un an dificil, iar volatilitatea mediului economic persistă, dar Sphera se bazează pe fundamente puternice şi vom continua să construim pe această bază pentru a ne implementa strategia şi atinge obiectivele, în beneficiul clienţilor, investitorilor, angajaţilor noştri şi comunităţii, deopotrivă”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.

Performanţa din 2022 s-a datorat rezultatelor puternice pe toate pieţele şi pentru toate brandurile, care au înregistrat creşteri de două cifre ale vânzărilor. KFC România a contribuit cu vânzări de 946,9 milioane lei (+29%), KFC Italia cu 166,3 milioane lei (+46%), Pizza Hut cu 122,9 milioane lei (+37%), Taco Bell cu 69,3 milioane lei (+ 42%) şi KFC Moldova cu 17,4 milioane lei (+40%).

Cheltuielile cu salariile şi beneficiile angajaţilor au crescut cu 27% de la an la an, ajungând la 287,1 milioane de lei în 2022, ca efect combinat al unui număr mediu mai mare de angajaţi in echivalent normă întreagă şi al unei scheme de remunerare sporite. În 2022, chiriile s-au ridicat la 94,6 milioane de lei, o creştere de 31%, reflectând structura variabilă a contractelor de închiriere, stabilită în concordanţă cu creşterea vânzărilor, în timp ce redevenţele, de asemenea legate de vânzări, s-au ridicat la 78,8 milioane de lei, o creştere de 31% faţă de anul precedent.

 Costurile cu publicitatea au ajuns la 67 de milioane de lei, o creştere de 27% datorată calendarului diferit al campaniilor de marketing şi, în general, unei activităţi publicitare mai intense, în special în prima jumătate a anului.

Deprecierea şi amortizarea au crescut cu 24% de la faţă de anul trecut, până la 45,3 milioane de lei, în principal din cauza pierderii din depreciere a activelor imobilizate legate de închiderea restaurantelor neperformante. Alte cheltuieli din exploatare au crescut cu 30%, ajungând la 184,6 milioane de lei, datorită creşterii cu 64% a costurilor cu utilităţile, care au ajuns la 47,6 milioane de lei, şi cu 11% a cheltuielilor cu terţii, care au crescut la 90,4 milioane de lei. Această categorie include şi comisioanele agregatorilor, care au crescut cu 4% faţă de anul anterior, ponderea comisioanelor agregatorilor în vânzările nete scăzând cu 1pp în 2022 faţă de 2021.

Cheltuielile generale şi administrative au crescut cu 12% în 2022 fata de anul anterior: cheltuielile cu salariile şi beneficiile angajaţilor (+20% de la faţă de anul anterior), ajungând la 36,5 milioane de lei, serviciile executate de terţi (+22% în comparaţie cu anul precedent, 7,2 milioane de lei), costurile de transport au crescut cu 54% până la 1,2 milioane de lei, în timp ce deprecierea şi amortizarea au crescut cu 14%, ajungând la 3,7 milioane de lei, iar alte costuri au crescut cu 36% faţă de 2021, ajungând la 3 milioane de lei. Cu toate acestea, ponderea cheltuielilor generale şi administrative în vânzările consolidate s-a îmbunătăţit cu 0,8 pp în 2022 faţă de 2021.

Rezultatele pozitive din 2022 au fost semnificativ susţinute de performanţa excelentă din trimestrul 4, un nou record în ceea ce priveşte vânzările. Veniturile restaurantelor au atins 369,2 milioane lei, o creştere de 36% faţă de T4 2021, susţinută de deschiderea a 8 restaurante noi în cursul anului 2022. Datorită prezenţei în creştere a clienţilor în magazine, care a condus la o majorare a numărului de tranzacţii per total, alături de ajustări de preţ şi un management eficient al costurilor, Sphera a înregistrat un EBITDA de 43,9 milioane lei, mai mare cu 239% YoY, şi un profit net de 23,4 milioane lei, faţă de o pierdere netă de 0,7 milioane lei în T4 2021.

„Rezultatele din trimestrul IV, precum şi cele pentru tot anul 2022, reconfirmă potenţialul Sphera de a realiza performanţă. Am traversat cu succes un an dificil, cu creşteri masive ale costurilor, context macroeconomic volatil şi presiuni inflaţioniste. În timp ce incertitudinea persistă, suntem încrezători în managementul nostru riguros al costurilor şi strategia bine calibrată, pentru a continua traiectoria de creştere profitabilă”, a declarat Valentin Budeş, CFO, Sphera Franchise Group.

Vânzările generate în T4 2022 în România au contribuit cu 315,6 milioane lei, Italia cu 48,5 milioane lei, în timp ce Republica Moldova a atins un reper istoric, rezultatele trimestrului depăşind 5,1 milioane lei. În ceea ce priveşte contribuţia pe branduri, în T4 2022, KFC a adus venituri în valoare totală de 315,1 milioane lei, Pizza Hut – 34,2 milioane lei şi Taco Bell – 19,9 milioane lei.

Performanţa excelentă din T4 2022 a contribuit la rezultatul întregului an cu un profit operaţional de 44,6 milioane lei, triplu faţă de T4 2021.

Grupul a continuat să îşi valorifice propriile canale, rata vânzărilor generate în restaurante şi prin canalele proprii de livrare ajungând la 84% din venituri în T4 2022 faţă de 74% în T4 2021.

Cheltuielile în restaurante în T4 2022 au crescut semnificativ mai lent decât vânzările, cu 25% YoY, costurile cu alimente şi materiale fiind cu 34% mai mari faţă de T4 2021, din cauza mediului inflaţionist general şi a creşterii costurilor cu energia. Al doilea cel mai mare contributor la cheltuielile în restaurante din trimestrul 4 a fost costul cu salariile, rezultat al creşterilor salariale medii şi stimulentelor de performanţă mai mari. Cu toate acestea, salariile arată o productivitate crescută, deoarece ponderea acestei linii de cost raportată la vânzări a scăzut de la 23,4% în T4 2021 la 20,2% în T4 2022.

În 2022, Sphera a deschis 8 restaurante noi: 4 KFC în România, 2 Pizza Hut şi 2 Taco Bell. La 31 decembrie 2022, Sphera Franchise Group opera 177 de restaurante: 96 de restaurante KFC în România, 2 în Moldova şi 20 în Italia, precum şi 43 de restaurante Pizza Hut (inclusiv o subfranciză Pizza Hut Delivery), 15 restaurante Taco Bell şi un restaurant Paul.

Sphera Franchise Group este cel mai mare grup din industria de food service din România, deţinând companiile care operează în sistem de franciză brandurile KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery şi Taco Bell în România şi KFC în Chişinău, Republica Moldova, şi în anumite zone din Italia. Grupul deţine 177 de restaurante pe cele trei pieţe şi are aproape 5.000 de angajaţi. Sphera Franchise Group este listată pe Bursa de Valori Bucureşti din 2017, sub simbolul SFG, fiind singura companie din HoReCa inclusă în indicele principal BET, precum şi în FTSE Global Microcap.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.