Pfizer a anunţat marţi o creştere a estimării de profit pentru anul 2025, susţinută de un amplu program de reducere a costurilor care începe să dea roade, în contextul în care veniturile din produsele legate de COVID scad şi brevetele unor medicamente-cheie urmează să expire, relatează Reuters.
Gigantul farmaceutic din New York a raportat un profit trimestrial peste aşteptări şi a anunţat că participă la discuţii active cu oficiali ai guvernului american, inclusiv cu preşedintele Donald Trump, privind reducerea preţurilor la medicamente.
Acţiunile Pfizer (PFE) au crescut cu 3,7% marţi, atingând 24,37 dolari, după ce compania şi-a revizuit în sus estimarea de câştig anual ajustat la 2,90–3,10 dolari pe acţiune, de la 2,80–3,00 dolari anterior. Estimarea include un cost unic de 20 de cenţi pe acţiune, rezultat al unui acord de licenţiere cu compania chineză 3SBio pentru un tratament experimental împotriva cancerului.
Reduceri de costuri şi presiune politică
Pfizer a anunţat că este în grafic pentru a atinge economii nete de 7,2 miliarde dolari până la finalul lui 2027, dintre care 4,5 miliarde până la finalul lui 2025.
”Pfizer se bazează pe managementul costurilor ca principal levier pentru a stimula performanţa viitoare,” a spus Daniel Barasa, manager de portofoliu la Gabelli Funds.
În acelaşi timp, CEO-ul Albert Bourla a confirmat că a purtat discuţii directe cu Trump despre presiunile tot mai mari pentru scăderea preţurilor la medicamente în SUA. Administraţia Trump cere implementarea unei politici de tip ”naţiunea cea mai favorizată” (MFN) şi ameninţă cu tarife vamale de 15% asupra importurilor de medicamente din Uniunea Europeană.
”Încercăm să găsim împreună soluţii care să facă medicamentele mai accesibile în SUA, dar care să menţină competitivitatea industriei faţă de China,” a declarat Bourla.
Compania se pregăteşte, de asemenea, pentru eventuale modificări de preţ în urma unei scrisori primite de la Trump pe 31 iulie. Pfizer susţine că are suficientă capacitate de producţie în cele 10 facilităţi din SUA pentru a face faţă impactului tarifelor şi este dispusă să reloce producţia dacă va fi necesar.
Rezultate solide, dar prudenţă pentru viitor
Pfizer a înregistrat vânzări trimestriale totale de 14,65 miliarde dolari, cu peste 1 miliard peste aşteptările analiştilor, şi un câştig ajustat de 78 de cenţi pe acţiune (faţă de estimările de 58 de cenţi). Cu toate acestea, compania a menţinut previziunile anuale de vânzări între 61 şi 64 miliarde dolari, indicând o abordare conservatoare.
Deşi tratamentele legate de COVID-19 au depăşit estimările, Paxlovid a generat 427 milioane dolari, iar vaccinul Comirnaty 381 milioane, Pfizer rămâne rezervată cu privire la rezultatele anuale din cauza incertitudinilor privind evoluţia pandemiei.
În acelaşi timp, medicamente esenţiale precum anticoagulantul Eliquis (vânzări de 2 miliarde dolari în trimestru) se apropie de momentul expirării brevetelor, concurenţa generică fiind aşteptată din 2028.
Investitorii rămân prudenţi
Deşi rezultatele au fost peste aşteptări, unii investitori avertizează că reducerea costurilor semnalează probleme de creştere pe termen lung.
”Nu este un semn bun când o companie taie costuri pentru că nu vede perspective de creştere,” a declarat David Wagner, manager de portofoliu la Aptus Capital Management.
Acţiunile Pfizer au pierdut peste 11% de la începutul anului, în contrast cu o scădere de doar 1,7% a indicelui farmaceutic NYSE Arca. Compania încearcă acum să-şi regăsească stabilitatea într-un context marcat de incertitudine economică, presiuni politice şi schimbări structurale în industrie.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.