Executivul a aprobat, joi, o hotărâre de Guvern privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice. Actul normativ vizează adoptarea măsurilor necesare privind organizarea, funcţionarea şi finanţarea Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice. De asemenea, Executivul a adoptat şi hotărârea de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Astfel, este înfiinţată Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice, denumită în continuare AMEPIP, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului, mai arată comunicatul de presă al Executivului.

Agenţia este înfiinţată conform principiilor guvernanţei corporative în rândul companiilor de stat şi este parte dintr-un jalon din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Instituţia nou înfiinţată are rolul de a elabora şi de a propune Guvernului proiectul de lege privind politica de proprietate a statului, de a coordona şi monitoriza implementarea acţiunilor şi politicilor de guvernanţă corporativă la nivelul autorităţilor publice tutelare, respectiv de a aplica sancţiuni pentru abaterile identificate, mai indică sursa citată.

Agenţia pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice are responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecţie transparentă şi competitivă pentru aprobarea numirii membrilor consiliului de administraţie, monitorizează, evaluează, controlează şi publică raportarea periodică a indicatorilor de performanţă şi aplică sancţiuni pentru întreprinderile de stat care nu respectă indicatorii-cheie de performanţă.

Pentru atingerea obiectivelor AMEPIP, principalul instrument de lucru va fi un tablou de bord de monitorizare a performanţelor întreprinderilor publice prin intermediul căruia vor fi urmăriţi indicatorii de performanţă, financiari şi nefinanciari şi cei cheie.

Conducerea Agenţiei va fi asigurată de către un preşedinte, ajutat în activitatea sa de doi vicepreşedinţi, asimilaţi funcţiei de secretar de stat, respectiv subsecretar de stat. Mandatul lor este de patru ani, cu posibilitatea reînnoirii pentru o singură dată. Numirea acestora se realizează prin Decizie a Prim-ministrului, la propunerea Secretarului general al Guvernului, în urma unei proceduri transparente de selecţie, prevăzute în HG.

Evaluarea managementului AMEPIP este realizată la fiecare doi ani, printr-un audit extern independent. Selectarea entităţii care urmează să realizeze auditul se va efectua de către Secretariatul General al Guvernului, în conformitate cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice, conform sursei menţionate.

Prin măsurile propuseeste urmărită asigurarea unui management performant şi profesionist al AMEPIP, care să corespundă standardelor OCDE în materie de guvernanţă corporativă, precum şi cerinţelor din Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare şi rezilienţă al României din 3 noiembrie 2021 (CID).

Guvernul a mai adoptat hotărârea de Guvern pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.

Prin aceste norme metodologice prevăzute de hotărârea menţionată este aprobat un cadru normativ unitar în ceea ce priveşte:

- stabilirea procedurii privind numirile finale ale membrilor consiliilor de administraţie/supraveghere ale întreprinderilor publice, a criteriilor de selecţie, de întocmire a listei scurte pentru fiecare post în consiliul de administraţie, a clasamentului acestora;

- stabilirea indicatorilor de performanţă financiari şi nefinanciari şi a componentei variabile privitoare la remuneraţia membrilor consiliului de administraţie sau, după caz, de supraveghere al întreprinderii publice, precum şi a directorilor, respectiv a membrilor directoratului;

- regulile generale pentru redactarea scrisorii de aşteptare şi a declaraţiei de intenţie, precum şi elementele ce trebuie cuprinse în contractele de mandat încheiate de autorităţile publice tutelare cu administratorii întreprinderilor publice;

- detalieri în ceea ce priveşte rolul Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) în monitorizarea şi evaluarea performanţelor întreprinderilor publice;

- stabilirea altor măsuri necesare implementării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016.

Totodată, actul normativ prevede abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 722/2016.

Prin aceste măsuri sunt puse în acord reglementările naţionale în materie de guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice cu principiile Organizaţiei pentru Dezvoltare şi Cooperare Economică (OCDE), precum şi în vederea îndeplinirii unui jalon fundamental prevăzut în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, respectiv jalonul 439 „Intrarea în vigoare a legislaţiei actualizate privind companiile de stat”, mai precizează Guvernul, în comunicatul de presă.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.