Compania de stat CFR Călători, cel mai mare transportator feroviar de pasageri din România, aşteaptă ca Parlamentul să aprobe masterplanul general de transport pentru a fi eligibilă să atragă fonduri europene în perioada de programare 2014-2020, banii urmând să fie folosiţi pentru modernizare, a declarat directorul general al companiei, Iosif Szentes, într-un interviu acordat News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Masterplanul General de Transport este documentul care indică priorităţile României în materie de infrastructură de transport până în 2030 şi care implică investiţii totale de 43,5 miliarde de euro.

Documentul este negociat de către România cu Comisia Europeană, care finanţează mare parte dintre lucrările de infrastructură din România.

Masterplanul a primit undă verde de la Bruxelles, dar trebuie aprobat de Parlament. 

”Trebuie să avem masterplanul general în transporturi aprobat de Parlament pentru a fi eligibili. Săptămâna trecută am înţeles că s-a primit OK-ul de la Bruxelles pentru varianta finală a masterplanului. Urmează să fie aprobat în Parlament”, a afirmat Szentes, pentru News.ro. 

O altă condiţie pentru ca CFR Călători să fie eligibilă este realizarea unui studiu pentru stabilirea unor paşi clari în realizarea unei reforme reale în domeniul transportului feroviar, o strategie care să facă referire în mod special la domeniul feroviar.

Masterplanul se referă la întregul domeniu al transporturilor, iar această strategie ar trebui să analizeze doar domeniul feroviar, a explicat şeful CFR Călători.

Practic, înainte de a acorda fonduri europene pentru transportul românesc, oficialii europeni vor să vadă măsuri luate pe plan intern de reducere a pierderilor şi de eficientizare a activităţii operatorilor.

O altă condiţie ar fi efectuarea de licitaţii publice, competitive pentru pachetul minim social acordat pentru rutele unde costurile de operare sunt prea mari, a explicat Szentes.

CFR Călători are nevoie de fonduri europene pentru achiziţiona circa 100 de automotoare şi rame electrice, al căror cost total ar fi de aproape 570 de milioane de euro.

”Avem ca surse şi fonduri europene în cadrul POIM (Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare – n.r.), de unde se pot atrage în jur de 250 milioane de euro”, a precizat Szentes.

CFR Călători a încheiat 2015 cu un profit de peste 30 milioane lei, fiind al doilea an pe plus după şapte ani de pierderi. Veniturile au crescut cu aproape 9% faţă de 2014, până la 2,43 miliarde lei. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.