Cazul furtului de motorină de la Regionala CFR Timişoara s-ar putea repeta şi la alte depouri din ţară, din cauza sistemelor vechi de supraveghere şi monitorizare, iar compania va extinde cercetările la perioada de dinainte de anul 2010, pentru că există semnale că furturile de motorină au avut loc şi în anii anteriori, a declarat directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, într-un interviu acordat News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Un număr de 25 de angajaţi ai Regionalei CFR Timişoara au fost reţinuţi în dosarul de furt de motorină, iar unii dintre ei au fost arestaţi preventiv, după ce procurorii DIICOT au făcut 47 de percheziţii în judeţele Timiş şi Caraş-Severin, pentru destructurarea unui grup infracţional organizat specializat în delapidare cu consecinţe deosebit de grave, complicitate la delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

Din anul 2010 şi până în prezent, la depoul de locomotive Timişoara s-a constituit şi a acţionat un grup infracţional organizat, având ca scop însuşirea şi sustragerea combustibilului din gestiune, ”în baza unui plan infracţional foarte bine conceput, cu roluri clar definite pentru fiecare dintre membrii grupării”, potrivit unui comunicat al DIICOT.

Această situaţia a fost cauzată şi de subfinanţarea companiei CFR Călători, care nu a primit subvenţii de circa 2,1 miliarde lei în ultimii ani, susţine directorul general al CFR Călători. 

”Noi am fi putut să cumpărăm, dacă aveam fondurile respective, soluţii moderne de verificare şi monitorizare, de trasmisie de date prin GPS, rezervoare mobile, sisteme de alimentare pe bază de card cu bonuri emise de aparate şi sisteme de verificare volumetrică moderne. CFR a rămas, din acest punct de vedere, la nivelul anilor anteriori”, a afirmat Szentes, pentru News.ro. 

Managerul a explicat că locomotivele aveau instalaţii de verificare a consumului excesiv de motorină, dar diferenţele observate puteau fi cu greu de menţinute ca probe în faţa instanţelor.

”Noi am desfăcut contracte de muncă la zeci de mecanici de locomotivă pentru supraconsum de motorină, dar instanţele, în majoritatea cazurilor, le-au dat acestora câştig de cauză”, a spus Szentes.

"Noi nu am putut să dovedim metrologic justeţea acelor măsurători care trebuiau făcute. Teoretic, ce s-a întâmplat la Timişoara s-ar putea întâmpla şi în alte depouri ale CFR", a completat el. 

Potrivit directorului CFR Călători, acţiunea de la Timişoara a fost iniţiată din interiorul companiei în urmă cu peste un an, când au fost primite sesizări, dar compania a avut nevoie de ajutorul poliţiei şi al altor organe ale statului pentru a se putea lupta cu o reţea atât de bine organizată.

”Timp de un an de zile a fost făcut filaj. Am luat deja primele măsuri în acest caz, prin înlocuirea şefului de unitate şi am demarat o anchetă pentru a putea calcula prejudiciul adus de aceste furturi şi pentru a putea recupera sumele integral”, a precizat Szentes.

Averile celor implicaţi în acest caz au fost sechestrate, iar cercetările se vor extinde.

”Nu ne vom opri la nivelul anului 2010 în ceea ce priveşte stabilirea prejudiciului şi vom încerca să coborâm sub nivelul acestui an, pentru că se pare că această activitate infracţională continua de mai mult timp”, a declarat directorul CFR Călători.

Acest caz a dus deja la o schimbare de optică în interiorul companiei, iar directorii de sucursale au început deja să facă verificări cu o mai mare seriozitate. În plus, compania îşi va moderniza sistemele de monitorizare, a avertizat Szentes.

”Să sperăm că aceste verificări vor avea efect asupra întregului personal implicat în furturi pentru a fi stopat acest fenomen în cel mai scurt timp. Totodată, vom investi în sisteme de urmărire a consumului de combustibil în timp real pe fiecare locomotivă”, a mai spus directorul CFR Călători.

Un experiment judiciar efectuat de anchetatorii DIICOT Timişoara a demonstrat cum angajaţii regionalei CFR Timişoara sustrăgeau cu peste sută la sută mai mult combustibil decât cel declarat în fişele de lucru, iar şeful de depou, liderul sindical şi mai mulţi mecanici au recunoscut acuzaţiile, au declarat surse judiciare pentru News.ro.

Astfel, exemplifică sursele citate, dacă pe fişă erau consemnaţi 80 de litri de combustibil, în realitate erau extraşi 180 de litri de combustibil, cantitatea de 100 de litri fiind practic sustrasă din gestiunea depoului şi valorificată ulterior.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.