Guvernul trebuie să recunoască şi să plătească în următorii ani suma de 2,1 miliarde lei (470 milioane euro) companiei de stat CFR Călători, suma reprezentând compensaţiile pentru asigurarea pachetului social neachitate în perioada 2008-2013, iar în prezent este discutat un memorandum pe această temă, a declarat directorul general al CFR Călători, Iosif Szentes, într-un interviu acordat News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

CFR Călători a primit de la Ministerul Transporturilor compensaţii mai mici cu aproape 3 miliarde lei în perioada 2008-2013 decât sumele stabilite prin hotărârile de guvern prin care s-au alocat fonduri pentru contractele de servicii publice.

Această diferenţă s-a redus în urma unor plăţi efectuate în 2013-2015 şi a ajuns acum la 2,11 miliarde lei, a precizat Szentes.

Şeful CFR Călători consideră că Guvernul trebuie să-şi asume plata acestei sume, care ar permite modernizarea companiei, afectată de degradarea parcului de vagoane şi locomotive, care a ajuns la o vechime medie de 40 de ani.

”Această sumă, dacă ne-ar intra în perioada care a rămas de programare europeană pentru fonduri europene, am putea să cumpărăm circa 100 de automotoare şi rame electrice noi cu care am putea să realizăm peste 25% din obligaţiile noastre contractuale faţă de Ministerul Transporturilor şi faţă de publicul călător”, a spus Szentes, pentru News.ro. 

Această achiziţie ar costa compania peste 570 milioane euro, din care 250 milioane euro ar putea fi atraşi prin fonduri europene.

Potrivit directorului companiei de stat, în prezent, conducerea CFR Călători şi Guvernul lucrează la un memorandum în vederea recuperării subvenţiilor neachitate. Cum suma este una considerabilă pentru bugetul de stat, CFR Călători este de acord cu o plată eşalonată în timp. 

Compania îşi propune să folosească banii de la stat pentru cumpărarea de noi vagoane şi locomotive, măsură care ar reduce costurile şi ar aduce noi economii şi investiţii mai mari în modernizarea materialului rulant.

În ultimi ani, din cauza subfinanţării, compania nu a putut face nici reparaţiile importante, periodice.

CFR Călători s-a confruntat şi în 2016 cu probleme legate de subvenţii, în condiţiile în care în primele trei luni nu a primit niciun leu din compensaţiile pentru pachetul social datorate de către stat.

În plus, statul nu a achitat la timp nici sumele pentru reducerile la preţurile biletelor acordate studenţilor şi pensionarilor, în condiţiile în care ultimul contract de prestări servicii s-a terminat în decembrie 2015.

”Deşi Ministerul Transporturilor avea banii repartizaţi de Ministerul Finanţelor, nu a putut în mod legal să acorde subvenţiile. CFR Călători a plătit toate facturile din bani proprii”, a declarat Szentes.

Contractul nu a fost semnat în timp util din cauza birocraţiei, consideră directorul CFR Călători. Astfel, contractul trebuie aprobat prin Hotărîre de Guvern, iar proiectul trebuie avizată de mai multe instituţii, printre care Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei şi Consiliul Concurenţei.

Abia la finalul lunii martie, Guvernul a aprobat o hotărâre, propusă de Ministerul Trasporturilor, prin care acordă compensaţii pentru asigurarea pachetului social, care reprezintă o formă de subvenţie din partea statului, de 1,22 miliarde de lei (275 milioane euro) pentru CFR Călători în acest an, în timp ce firmele private îşi împart restul de 256 de milioane de lei.
 
Pentru CFR Călători, subvenţiile de la stat înseamnă circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor, care se ridică la 2,23 miliarde lei, potrivit calculelor News.ro, pe baza cifrelor cuprinse în hotărârea de guvern. 

”Vom primi bani doar pe lunile pentru care avem date certe. Acum ne lipsesc sumele pentru două luni de zile. Cu banii primiţi am reuşit să plătim salariile”, a precizat directorul companiei de stat. 

Cei peste 12.700 de angajaţi ai CFR Călători şi-au primit în luna martie salariile cu întârziere, deoarece, în lipsa hotărârii de guvern, compania de stat nu a primit la timp cmpansaţiile pentru pachetul social. Situaţia s-a rezolvat abia în luna aprilie. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.