Directorul general al Muzeului Naţional de Artă al României, Călin Stegerean, explică joi, într-un comunicat, transmis News.ro, că „lucrările din colecţia familiei Năstase”, despre care s-a insinuat în spaţiul public că ar fi false, „au fost selectate de curatorul expoziţiei în baza coroborării unor informaţii rezultate din articole şi semnalarea lor în diverse publicaţii, a unor autentificări realizate de personalităţi din domeniu”. MNAR „respinge cu fermitate insinuările privind complicitatea cu distorsiunile de pe piaţa de artă şi emiterea unor acuzaţii fără dovezi”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Călin Stegerean subliniază că „lucrările din colecţia familiei Năstase au fost selectate de curatorul expoziţiei în baza coroborării unor informaţii rezultate din articole şi semnalarea lor în diverse publicaţii, a unor autentificări realizate de personalităţi din domeniu. Totodată, în selecţie s-a ţinut cont de concordanţa lor cu tematica expoziţiei.

Managerul MNAR, curator al expoziţiei „Victor Brauner. Între oniric şi ocult”, aduce explicaţii legate de autenticitatea lucrărilor. 

„Într-un articol de Amelia Pavel publicat în nr. 171 al revistei Observator cultural din anul 2003 a fost semnalată prezenţa lor în expoziţia „Victor Brauner. La izvoarele operei” organizată în acelaşi an la Complexul Muzeal Judeţean Neamţ din Piatra Neamţ cu prilejul centenarului Victor Brauner, fără ca autoarea să semnaleze existenţa unor dubii legate de autenticitatea lucrărilor”.

De asemenea, expoziţia a fost organizată de Ministerul Culturii şi Cultelor, de Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România, Comunitatea Evreilor din Piatra Neamţ şi Complexul muzeal judeţean Neamţ din Piatra Neamţ. Lucrările din expoziţia de la MNAR cu titlul „Trei nuduri feminine”, „Heron din Alexandria”, şi „Compoziţie cu nud” au făcut parte din expoziţia menţionată şi reproducerea lor fotografică a fost publicată în volumul „Victor Brauner. La izvoarele operei” avându-l autor pe Emil Nicolae, apărut la editura Hasefer în anul 2004.

„În articole sau lucrări de specialitate apărute din anul 2003 până în prezent nu a fost pusă la îndoială autenticitatea lucrărilor prezente în expoziţie şi reproduse în volumul amintit”, scrie curatorul în comunicatul de presă. 

În plus, „lucrarea intitulată „Trei nuduri feminine” are pe verso autentificarea olografă a unor personalităţi recunoscute în domeniul artei: Amelia Pavel (în anul 2001), Sarane Alexandrian (în anul 2003), Rodica Matei, Mircea Deac (în anul 2001). Lucrarea „Cleopatra” a fost autentificată pe verso olograf de Amelia Pavel în anul 2000. Lucrarea „Cimitir” a fost autentificată olograf de Lena (Elena) Constante în anul 1991 şi de Amelia Pavel în anul 1999. Aceasta este reprodusă fotografic în lucrarea „Victor Brauner” apărută la editura Arc 2000 în anul 1999”.

Directorul MNAR face trimitere la experţi care au publicat lucrări despre opera lui Brauner. 

Astfel, Amelia Pavel (1915-2003) a fost istoric şi critic de artă, autoarea unor lucrări de referinţă pentru arta secolului XX. Membră a Asociaţiei Criticilor de Artă (din 1960), Amelia Pavel a primit în anii ’90 titlul de „Femeia europeană a anului” din partea Consiliului Europei.

Sarane Alexandrian (1927-2009) a fost istoric de artă, recunoscut la nivel mondial ca unul dintre cei mai importanţi teoreticieni ai suprarealismului. A fost printre primii care au consacrat studii lui Victor Brauner, cu care a fost şi prieten (Victor Brauner, Iluminatorul, 1954; Desene magice de Victor Brauner, 1965)

Mircea Deac (1921-2015) a fost istoric de artă, profesor la Institutul de arte plastice Nicolae Grigorescu şi director al Oficiului de expoziţii al Ministerului Culturii, expert în bunuri cu semnificaţie artistică sec. XIX-XX.
Lena (Elena) Constante (1909-2005) a fost artist plastic şi publicist, căsătorită cu Harry Brauner, unul dintre fraţii lui Victor Brauner.

Rodica Matei este istoric de artă, director ştiinţific al MNAR în perioada 1994-2010, expert în artă românească modernă.

„MNAR respinge cu fermitate insinuările privind complicitatea cu distorsiunile de pe piaţa de artă şi emiterea unor acuzaţii fără dovezi”, este mesajul directorului general.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.