Festivalul „Visuali Italiane - Noua Cinematografie Italiană în România” prezintă la Bucureşti 12 filme "foarte diferite, fiecare atrăgător în felul său, iar acest lucru este o mărturie puternică a existenţei unor filme de autor, întotdeuna un semn de sănătate pentru industrie", spune, într-un interviu pentru News.ro, Laura Napolitano, director al Institutului Italian de Cultură, organizator al evenimentului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Festivalul dedicat cinematografiei italiene revine în martie cu a treia ediţie, care va avea loc la Bucureşti (4 - 10 martie, Cinema Muzeul Ţăranului), Cluj-Napoca (14 - 17 martie, Cinema Victoria), Iaşi (23 - 24 martie, Cinema Ateneu) şi Timişoara (28 - 31 martie, Cinema Victoria).

În selecţia festivalului, realizată de curatorul şi criticul de film Eddie Bertozzi (coordonator al comitetului de selecţie Pardi di domani al Festivalului Internaţional de Film de la Locarno), care va fi deschisă de noul film al lui Matteo Garrone, "Io Capitano / Eu căpitan", nominalizat la Oscar 2024, se regăsesc titluri precum "Comandante/ Comandantul", co-scris şi regizat de Edoardo De Angelis, "La Chimera/ Himera", de Alice Rohrwacher, "Misericordia/ Mizericordie", de Emma Dante, "Gli oceani sono i veri continenti / Adevăratele continente sunt oceanele", de Tommaso Santambrogio, "Te l’avevo detto / Ţi-am zis eu!", de Ginevra Elkann, "Palazzina Laf / Clădirea Laf", de Michele Riondino, şi clasicul "Le conseguenze dell’amore / Consecinţele iubirii", de Paolo Sorrentino.

News.ro: Acesta este al treilea an pentru Festivalul „Visuali Italiane – Noul Cinema Italian în România”. Cum au fost primite ediţiile anterioare şi ce aduce nou acest festival în 2024?

Laura Napolitano: Primele două ediţii au fost foarte bine primite şi simt că interesul publicului şi al profesioniştilor este în creştere şi mă bucur de asta. Anul acesta avem un nou curator, Eddie Bertozzi, pe care l-am cunoscut la Festivalul de Film de la Locarno şi ne-am înţeles din primul moment, pentru că împărtăşim aceleaşi idei despre cinema: ne-am dorit ca festivalul să o vitrină pentru cele mai bune producţii din 2023, cu toată varietatea de forme a cinematografiei italiene de astăzi.

Matteo Garrone, Edoardo De Angelis, Paolo Sorrentino sunt doar câteva nume ale regizorilor de mare succes în cinematografia contemporană care vor fi prezenţi în festival prin creaţiile lor. Vor avea spectatorii români vreo surpriză în ceea ce priveşte prezenţa lor în România?

L.N.: Suntem foarte bucuroşi să avem filmele lor în selecţia noastră: Io Capitano / Eu căpitan al lui Garrone este selecţionat pentru cel mai bun lungmetraj internaţional la Oscar 2024 şi, din fericire, a găsit deja distribuitor în România, Comandante / Comandantul al lui De Angelis a fost filmul de deschidere la Bienala de la Veneţia anul trecut şi Le conseguenze dell’amore / Consecinţele iubirii de Sorrentino, ei bine, pentru mine este capodopera lui şi aştept cu nerăbdare să o revăd pe marele ecran. Din păcate, regizorii nu au putut fi la Bucureşti cu noi, Garrone este în Los Angeles chiar acum şi îi ţinem pumnii. Iar Edoardo De Angelis va prezenta filmul în live streaming.

Ce teme abordează producţiile italiene din selecţia acestei ediţii? Ce comunică publicului această artă vizuală italiană?

L.N.: Există o mare varietate de filme şi teme în acest an, filme de gen cu buget mare, drame cu implicaţii sociale, documentare - toate aceste filme reprezintă o oglindă a Italiei contemporane, iar imaginea pe care o percepem este cea a unei ţări moderne, complexe, cu probleme sociale, preocupări faţă de mediu, luptele comunităţii LGBTQ+, dar şi o imagine plină de speranţă şi poezie.

Care dintre filmele selectate v-a impresionat cel mai mult?

L.N.: Aceasta este o întrebare dificilă. Aş spune 'Himera/ La Chimera' de Alice Rohrwacher, aflată în competiţie la Festivalul de Film de la Cannes anul trecut: este un film care te vrăjeşte, neliniştit de inventiv, care se mişcă fluid între logica visului şi realitate. Rohrwacher este cu adevărat unul dintre cei mai interesanţi şi talentaţi autori ai cinematografiei italiene de astăzi.

Ce recomandaţi publicului, de ce ar trebui să vedem filmele prezentate anul acesta în festival?

L.N.: Le recomand pe toate! Cele 12 filme pe care le prezentăm la Bucureşti sunt toate foarte diferite, fiecare atrăgător în felul său, iar acest lucru este o mărturie puternică a existenţei unor filme de autor, întotdeuna un semn de sănătate pentru industrie. Avem genuri diferite, voci noi şi maeştri recunoscuţi, precum şi prezenţe feminine puternice. Cred că publicul îşi va găsi preferatele.

Unde aţi plasa cinemaul italian de astăzi? Ce s-a schimbat în ultimul deceniu în această artă?

L.N.: Avem un nou val de cinema italian, cu autori talentaţi şi poveşti pline de pasiune, care aşteaptă să fie descoperite de publicul internaţional. Mi se pare că de multă vreme cinematografia italiană s-a închis în sine, dar în ultimii ani a existat o schimbare, mai ales datorită unei scene emergente de regizori noi talentaţi. În festival aducem patru debuturi, toate foarte diferite unele de altele, şi vă aşteptăm să le descoperiţi.

Cum aţi caracteriza cinematografia românească şi care sunt şansele de colaborare dintre realizatorii români şi italieni?

L.N.: Iubesc cinematografia românească! Pentru mine, 'Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii' de Radu Jude a fost cu siguranţă cel mai bun film al anului 2023 şi mi-ar plăcea să avem parte de o colaborare între cineaşti români şi italieni. Cred că cele două ţări ale noastre au multe în comun şi colaborările între artiştii italieni şi români sunt întotdeauna foarte fructuoase. Lucrăm şi vom continua să facem acest lucru, pentru a crea din ce în ce mai multe oportunităţi pentru cele două culturi de a se întâlni şi colabora.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.