Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, Vasile Bănescu, şi un deputat independent, Anamaria Gavrilă, au criticat în termeni duri expoziţia „Nymphs and Zombies” din cadrul Art Safari, curatoriată de Ruth Hibbard de la Victoria & Albert Museum din Londra, numind-o „blasfemie” şi „un sacrilegiu pentru artă”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
La vernisaj, în luna mai, curatoarea britanică a explicat: „Contrariile se atrag iar expoziţia este ca un duel cosmic”. 
 
Deputatul independent Anamaria Gavrilă şi-a exprimat indignarea faţă de expoziţia „Nymphs and Zombies”, într-o adresă către Ministrul Culturii, numind-o „o blasfemie şi o defăimare la adresa religiei creştine”. Ea îi cere Ralucăi Turcan să ia atitudine şi să-i transmită „poziţiile cultelor religioase în legătură cu acest subiect”. Anterior, Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române a caracterizat expoziţia drept „un sacrilegiu pentru artă”. 

„Vă înaintez această adresă deoarece doresc să îmi exprim indignarea şi inacceptarea faţă de faptul că religia şi cultura creştine sunt defăimate în numele libertăţii de exprimare. Expoziţia Zombies reprezintă o blasfemie şi o defăimare la adresa religiei creştine, în special prin aluziile groteşti la scena Răstingnirii Mântuitorului Nostru Iisus Hristos şi scena Fecioarei Maria cu Pruncul Iisus în braţe”, se arată în adresa .

Potrivit deputatei, „libertatea de exprimare este un drept fundamental al fiecărui cetăţean, o democraţie sănătoasă funcţionând doar atunci când libertatea reprezintă baza existenţei noastre. Cultura trebuie să fie un pilon al democraţiei, fortificând libertatea şi aducând valoare prin valenţele sale societăţii în care se manifestă. Aşadar, astfel de manifestări extravagante care aduc o anti-valoare, denigrând simboluri culturale milenare sunt inacceptabile, atât din punct de vedere cultural, cât şi democratic, ele fiind o formă modernă de ostracism disimulat într-o nuanţă culturală abstractă, reprezentând o încercare de denigrare şi lezare a identităţii creştine”.

„Totuşi, România este o ţară cu o cultură care promovează de secole valorile şi învăţăturile creştine. De aceea, atunci când anumite acţiuni profanatoare lezează o întreagă cultură şi religie, defăimând şi promovând indirect blasfemia, în numele libertăţii de exprimare, aveţi datoria de a acţiona. Trebuie să gestionaţi astfel de situaţii într-un mod cât mai responsabil şi echilibrat astfel încât să asiguraţi un climat de exprimare respectuoasă, un climat care să împuternicească principiul libertăţii de exprimare dar şi un climat în care cultura românească şi fundamentul creştin autohton să nu fie ponegrite ori lezate în numele libertăţii de exprimare. Este inexplicabil faptul că, până în prezent, nu aţi reacţionat la această expoziţie. Aveţi datoria să acţionaţi pentru protejarea patrimoniului cultural românesc, pentru protejarea religiei şi simbolurilor creştine în faţa defăimărilor şi să fortificaţi principiul libertăţii de exprimare în astfel de contexte delicate. Vă rog să îmi oferiţi în cel mai scurt timp posibil poziţia dumneavoastră oficială în legătură cu această expoziţie şi să îmi transmiteţi poziţiile cultelor religioase în legătură cu acest subiect”.

Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, a criticat expoziţia, considerând-o: „un sacrilegiu inclusiv pentru Artă”. 

„Cât de departe se poate merge oare cu siluirea artei, compromiterea „artistului”, nesimţirea spirituală, obscenitatea vizuală şi batjocorirea purităţii dumnezeieşti întrupate în Hristos sau Sfânta Fecioară Maria?
Dar şi cu batjocorirea oricărui alt simbol sacru al oricărei religii din lume. Până la odioasa „blasfemie”, până în bolgia „sacrilegiului”. Aceste cuvinte nu pot fi scoase din vocabularul respectului omului normal pentru sacru şi alteritate, nu pot fi evacuate din lexiconul bunului-simţ. Nu fără preţul compromiterii intelectuale supreme şi al desfigurării morale extreme. Cei multiplu depravaţi prin prizarea ideologiei anticreştine, aşa-zişi „artişti” învinşi de drogul ideologic şi amnezia morală provocată de acesta, artizani ai urâtului provocator ajunşi cu „operele” lor, poate din regretabilă eroare, în spaţiul unei expoziţii care şi-a creat în timp şi pe bună dreptate un excelent renume în România (Art Safari), aceşti minusculi şi ridicoli demiurgi de carton sau alte materiale perisabile care îi caută inutil ceartă lui Dumnezeu, în timp ce îşi imaginează că violul asupra artei şi asaltul grotescului asupra firescului echivalează cu un „act spiritual”, aceşti „zombi” care se cred „nimfe” ignoră de fapt că adevăraţii artişti îndrăgostiţi până la sacrificiu de Frumosul derivat din Dumnezeiesc, nu pot fi niciodată jalnicii mesageri ai unei agresive „esteticii a urâtului”.

Art Safari Love Edition se închide pe 10 septembrie. Pavilionul de artă cuprinde patru expoziţii: „Love Stories”, Constantin Artachino, Ion Alin Gheorghiu şi „Nymphs and Zombies: Ondine’s Hope and Baraka’s Despair”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.