Proiectul artistului Şerban Savu "Ce este munca", curatoriat de Ciprian Mureşan, va reprezenta România la la cea de-a 60-a Expoziţie Internaţională de Artă - La Biennale di Venezia care se va desfăşura în perioada 20 aprilie - 24 noiembrie. Expoziţia se va desfăşura la Pavilionul Naţional din Giardini della Biennale şi la Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Proiectul artistului Şerban Savu "Ce este munca", curatoriat de Ciprian Mureşan, este o reflecţie amplă a iconografiei complexe a muncii şi timpului liber, inspirată de realismul istoric, de ideologia sa şi de arta de propagandă din Blocul de Est. Mai degrabă decât să conteste sau să demonteze aceste discursuri, Savu reaşază temele spiritului revoluţionar şi coeziunii muncitorilor, vizând să surprindă şi să înfăţişeze momentele de pauză şi inactivitate ca reflecţii ale unor schimbări şi crize societale mai ample.

Răspunzând temei generale a celei de-a 60-a Expoziţii Internaţionale de Artă – La Biennale di Venezia „Străini pretutindeni”, senzaţia dezorientării într-un purgatoriu politic şi economic, întâlnită adesea în multe dintre picturile lui Şerban Savu este o reflecţie a dislocării şi a dorului de casă asociate cu munca în străinătate – ruptura dintre muncă şi simţul apartenenţei.

În cadrul Pavilionului României, picturile lui Savu, dispuse într-un poliptic amplu, sunt interpretate de protagonişti dezorientaţi şi figuranţi stângaci, suspendaţi între muncă şi recreere. Ansamblul este completat de o bancă-instalaţie ce înglobează postamentele a patru machete arhitecturale decorate cu mozaicuri. Îndepărtându-se de contextele religioase şi reprezentările muncii din arta socialistă cu care este asociat mediul mozaicului, ele vorbesc despre naufragiu, ambiguitate, inactivitate şi perplexitate. Picturile şi mozaicurile construiesc un spaţiu care ridică întrebări legate de muncă şi chestionează definiţiile sale negative: ce nu este munca, ce nu arată a muncă şi ce nu înseamnă munca.

Invitat să răspundă proiectului lui Şerban Savu, studioul de design grafic din Bruxelles Atelier Brenda (Sophie Keij şi Nana Esi) propune o intervenţie site-specific pe faţada şi în holul Pavilionului României. Mesajul lor grafic este un studiu al propagandei nonideologice, funcţionând ca o reclamă pentru un nou tip de fabrică socială.

Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia va fi transformată într-un atelier de mozaic, devenind un spaţiu de producţie ce duce mai departe tradiţia manufacturieră locală a micilor ateliere veneţiene. Ea va găzdui, de asemenea, un program de dezbateri publice pe teme ce merg de la istoria artei mozaicului până la teoriile muncii din antropologia, economia şi filosofia contemporană, ecologia şi societatea postmuncă, coordonate de Ovidiu Ţichindeleanu, critic cultural stabilit în Chişinău.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.