Raportul Curţii de Conturi pentru perioada stării de urgenţă relevă faptul că resursele financiare ale UNIFARM SA au fost gestionate defectuos, atât prin efectuarea unor achiziţii de echipamente şi materiale sanitare de la firme intermediare, la preţuri supraestimate, cât şi prin efectuarea de plăţi în avans.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Raportul Curţii de Conturi pentru perioada stprii de urgenţă are o secţiune specială destinată UNIFARM.

Concluzia comisarilor este că resursele financiare au fost destinate defectuos.

”Concluzia care se desprinde din cele prezentate este că resursele financiare ale CN UNIFARM SA, care constau în credite contractate special pentru starea de urgenţă, în vederea achiziţionării de produse specifice combaterii pandemiei cu coronavirus, au fost gestionate defectuos, atât prin efectuarea unor achiziţii de echipamente şi materiale sanitare de la firme intermediare, la preţuri supraestimate, cât şi prin efectuarea de plăţi în avans, Compania nu a asigurat corespunzător şi urgent reţeaua sanitară cu produse specifice combaterii
pandemiei cu coronavirus”, arată Raportul Curţii de Conturi.

Raportul Curţii de Conturi face referire la derularea deficitară a contractului de furnizare privind ”Capabilităţi medicale pentru izolare şi tratament” (Spital medical modular mobil de izolare şi tratament SMMIT), prin nerespectarea termenului de livrare asumat de furnizor.

”Nu au fost calculate şi evidenţiate penalităţi în sumă de 16.431 mii lei datorate Centrului de către CN UNIFARM SA şi, totodată, nu a fost realizată recepţia finală şi nici operaţionalizarea echipamentelor achiziţionate. Deşi oferta financiară a ofertantului CN UNIFARM SA nu a fost cea mai avantajoasă, condiţia livrării cât mai urgente în interiorul termenului de până la 14.04.2020 a făcut ca ofertele celorlalţi doi participanţi să fie declarate neconforme”, se arată în Raport.

De asemenea, se face referire la derularea deficitară a contractului de furnizare ”Staţie de lucru mobilă de anestezie cu ventilator medical pentru dotarea SMMIT, în vederea asigurării funcţiilor vitale ale pacienţilor confirmaţi cu COVID-19”, a cărui valoare a fost de 800.000 lei, exclusiv TVA, cu consecinţa neoperaţionalizării acestora.

”Deşi achiziţia s-a fundamentat în contextul necesităţii urgente, ulterior derulării procedurii achiziţiei, la nivelul CFZ Bucureşti şi al Direcţiei medicale nu au fost dispuse şi întreprinse toate măsurile necesare pentru punerea în funcţiune şi realizarea recepţiei finale a echipamentelor. Această culpă este deopotrivă şi a furnizorului CN UNIFARM SA care nu a urmărit şi nu a realizat până la data controlului Curţii de Conturi punerea în funcţiune a echipamentelor”, se mai arată în raport.

Curtea de Conturi vorbeşte şi despre măştile achiziţionate de UNIFARM pentru a fi donate Republicii Moldova.

”Ceea ce se reţine este faptul că, Ministerul nu a monitorizat derularea contractului de achiziţie pentru ajutorul umanitar către Republica Moldova, astfel că CN UNIFARM SA, entitate aflată sub autoritatea acestuia a achiziţionat la preţuri supraestimate de la un furnizor intern care nu avea calitatea de producător, deşi compania deţinea toate autorizaţiile necesare în vederea realizării achiziţiilor direct de la producători externi prin importul acestora.

De asemenea, s-a constatat faptul că CN UNIFARM SA a procedat la vânzarea măştilor în cauză către Ministerul Sănătăţii cu un adaos comercial superior, respectiv de 71%, comparativ cu adaosul comercial mediu de 12,90% practicat de către companie la comercializarea către alţi clienţi a produselor specifice combaterii pandemiei cu coronavirus”, se mai arată în raport.

”Analizând modul în care CN UNIFARM SA şi-a îndeplinit obligaţiile legale în perioada stării de urgenţă, Curtea de Conturi a constatat o serie de erori, nereguli şi deficienţe de management, ce au avut drept consecinţă realizarea parţială a atribuţiilor sale, întrucât nu a asigurat corespunzător şi urgent reţeaua sanitară cu produse specifice combaterii pandemiei. Consecinţa a fost neasigurarea reţelei sanitare, la timp şi în cantităţi necesare, cu produse specifice”, se mai arată în comunicat.

Principalele abateri, nereguli, erori şi deficienţe constatate constau în:

În perioada 15.03-15.05.2020 Compania a încheiat contracte pentru achiziţia unor echipamente şi materiale sanitare specifice combaterii pandemiei cu coronavirus în valoare 1.619.238 mii lei. În aceeaşi perioadă, Compania a efectuat plăţi, de 1.018.802 mii lei, din care plăţi în avans de 805.382 mii lei, reprezentând 79% din totalul plăţilor care au fost efectuate.

Contractarea de către Companie a acestor achiziţii de echipamente şi materiale sanitare în valoare 1.619.238 mii lei s-a făcut fără existenţa prevederilor bugetare aprobate cu această destinaţie.

CN UNIFARM SA nu şi-a exercitat obligaţia legală privind modul de întocmire şi execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli, nu a analizat şi nu a propus rectificarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, în conformitate cu prevederile legale incidente.

În plus, CN UNIFARM SA a angajat şi a efectuat cheltuieli (achiziţii de produse specifice combaterii pandemiei cu coronavirus) mai mari decât cele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli, în sumă totală de 1.463.073 mii lei, fără aprobarea consiliului de administraţie, a ministerului de resort şi fără aprobarea AGA.

Astfel, potrivit ultimelor situaţii financiare auditate, cifra de afaceri a companiei a fost de 118.929 mii lei, iar efectuarea oricărei tranzacţii cu o valoare mai mare de 11.893 mii lei, reprezentând 10% din cifra de afaceri, trebuia aprobată de AGA.

De asemena, compania a achiziţionat echipamente/materiale sanitare de la firme intermediare deşi deţinea toate autorizaţiile necesare în vederea realizării achiziţiilor direct de la producătorii externi prin importul acestora şi/sau de la producători interni, ceea ce a făcut ca CN UNIFARM să plătească preţuri de achiziţie mai mari cu suma estimată la 175.274 mii lei.

În urma verificărilor efectuate asupra unui eşantion constituit din operaţiunile derulate cu un număr de 10 furnizori, s-a constatat faptul că, în perioada 15.03 – 15.05.2020, CN UNIFARM SA a contractat achiziţia unor cantităţi de astfel de produse în valoare de 1.012.946 mii lei din care, până la data de 15.05.2020, au fost recepţionate produse în valoare de 698.534 mii lei, reprezentând 69% din valoarea contractată.

În timp ce Compania avea înregistrate avansuri plătite către aceşti furnizori în valoare de 220.073 mii lei, care nu au fost justificate de bunuri livrate până la data de 15.05.2020, a efectuat plăţi suplimentare în valoare de 191.767 mii lei şi a continuat să înregistreze datorii către furnizori în valoare de 91.930 mii lei, fără să efectueze regularizarea acestor operaţiuni cu facturile de avans care au fost plătite anterior.

Raportul vorbeşte şi despre contractle  prin care Compania a achiziţionat echipamente medicale, respectiv aparate RT PCR şi ventilatoare.

În data de 19.03.2020 potrivit contractului de vânzare-cumpărare, CN UNIFARM SA a achiziţionat un număr de 20 aparate RT- PCR la preţul de 77.000 USD/bucată plus TVA, 200 buc. ventilatoare la preţul de 56.000 USD/bucată fără TVA, preţul fiind FOB Beijing şi 100 buc ventilatoare Drager Evita V300 la preţul de 56.000 USD/bucată fără TVA, preţul fiind FOB Germania.

”Din analiza modului de întocmire/derulare a contractului de achiziţie, s-a constatat că CN UNIFARM SA a contractat aparatură medicală (20 aparate RT PCR şi un număr de 300 ventilatoare) în valoare de 80.080 mii lei care nu a fost livrată de către furnizor până la data de 15.05.2020. Pentru aceste echipamente CN UNIFARM SA nu a solicitat, prin contractul care a fost încheiat cu furnizorul, niciun fel de specificaţii tehnice care să justifice preţul la care au fost achiziţionate. Aceste echipamente au fost 45 achiziţionate doar prin utilizarea unor termeni generali specifici, astfel încât echipa de control a procedat la verificarea preţurilor practicate pe piaţa de profil pentru acest tip de echipamente. Ca urmare a verificărilor efectuate, s-a constatat că un ventilator Drager Evita V300 se regăseşte cu un preţ de vânzare de 26.380 USD/bucată. La acest preţ furnizorul acordă o reducere de 10.000 USD, astfel încât preţul final este de 16.380 USD/bucată, comparativ cu preţul de 56.000 USD/bucată la care au fost contractate de către CN UNIFARM SA”, se mai arată în raport.

Pentru ventilatoarele made în China (Beijing) s-au regăsit preţuri cuprinse între 7.000 şi 10.000 USD/bucată, comparativ cu preţul de 56.000 USD/bucată la care au fost achiziţionate de către CN UNIFARM SA.

Preţurile de vânzare utilizate pentru această analiză comparativă sunt preţuri valabile la data controlului.

De asemenea, potrivit situaţiei întocmită/asumată de reprezentanţii entităţii, au fost achiziţionate măşti de protecţie neconforme în valoare de 26.449 mii lei, din care până la data de 15.05.2020, au fost distribuite măşti în valoare de 5.273 mii lei.

Din acestea, furnizorii au înlocuit măşti neconforme în valoare de 1.820 mii lei.

”În concluzie s-a constatat că achiziţionând de la intermediari şi nu de la producători interni sau producători/furnizori externi, aceste echipamente/materiale sanitare au fost contractate de către CN UNIFARM SA la preţuri supraestimate, fără toate aprobările necesare, fapt ce a determinat efectuarea de către Companie a unor plăţi nejustificate în valoare de 175.274 mii lei, reprezentând diferenţa dintre preţul de achiziţie şi preţul de intrare în ţară declarat de furnizori (importatori)”, se mai arată în raport.

 

 

 

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.