Clădirea Secţiei de Oftalmologie a Spitalului Judeţean din Ploieşti este într-o stare avansată de degradare - curtea este plină de gunoaie, bucăţi de tencuială cad de pe faţadă, iar ferestrele lipsesc. Secţia a fost închisă în 2013 pentru reabilitare, iar lucrările ar fi trebuit să fie terminate în acest an, însă o firmă a renunţat la contract după câteva luni, în timp ce o a doua are probleme pentru că în proiect nu e prevăzut acoperişul.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Secţia de Oftalmologie a Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti (SJU) funcţiona, înainte de cutremurul din 1977, în centrul oraşului, pe strada Bunavestire, într-un imobil construit în anii ‘20 şi clasat în categoria clădirilor protejate.

După seismul din ‘77 imobilul a fost renovat, însă, cu trecerea timpului, clădirea s-a degradat - bucăţi de faianţă au început să cadă de pe pereţi, zidurile interioare au devenit cenuşii, iar sălile de operaţii erau luminate cu becuri care atârnau din tavane şi erau legate cu fire abia izolate.

Consiliul Judeţean Prahova a decis reabilitarea secţiei de oftalmologie, singura din judeţ şi care deserveşte aproape un milion de oameni, valorea investiţiei fiind de 1.966.742 lei fără TVA. Astfel, în februarie 2013, a fost organizată prima procedură de achiziţie publică, firma câştigătoare fiind SC Wizard Advertising SRL din Ploieşti.

Potrivit datelor de la Ministerul Finanţelor Publice, firma respectivă avea un singur angajat şi activa, conform clasificării CAEN trecute în bilanţul pe anul anterior câştigării licitaţiei, ca agenţie de publicitate. De asemenea, societatea înregistrase, în 2012, o pierdere netă a exerciţiului financiar în valoare de 8.043.036 lei, potrivit bilanţului depus la autorităţi şi publicat pe site-ul MFP.

Ulterior, a ieşit la ivilea faptul că Wizard Advertising este una dintre firmele controlate de omul de afaceri Răzvan Alexe, un apropiat al preşedintelui Consiliului Judeţean Prahova, Mircea Cosma, iar procurorii susţineau că este implicată într-o serie de operaţiuni comerciale fictive.

La câteva luni de la câştigarea licitaţiei de reabilitare a Secţiei de oftalmologie, în septembrie 2013, Wizard Advertising a trimis Spitalului Judeţean de Urgenţă Ploieşti o adresă prin care anunţa rezilierea contractului, renunţând la orice drept sau obligaţie care ar fi rezultat din acest contract. Reprezentanţii spitalului au luat act de acest fapt, fără a face vreun demers împotriva acesteia pentru nerespectarea contractului.

În cele şapte luni care au trecut de la câştigarea licitaţiei şi până la notificarea privind renunţarea la contract, autorităţile au mutat cele 25 de paturi ale Secţiei de Oftalmologie într-o clădire situată într-o altă zonă a oraşului, astfel încât această secţie să funcţioneze totuşi.

Pentru mutarea secţiei a fost nevoie de restrângerea secţiei ORL a SJU Ploieşti, anunţa managerul de atunci al spitalului, Adrian Strâmbeanu.

După eliberarea clădirii, Wizard Advertising nu a făcut decât să dezafecteze câteva grupuri sanitare şi instalaţii din interiorul imobilului.

În aceste condiţii, clădirea în care funcţiona Secţia de Oftalmologie a rămas din nou în ruină.

Astfel, la începutul lui 2014, Spitalul Judeţean de Urgenţă Ploieşti a reluat licitaţia pentru reabilitarea Secţiei de Oftalmologie. Contractul a fost însă atribuit după mai multe luni, din cauza contestaţiilor.

”A fost atribuit contractul cu o întârziere destul de mare, respectiv în 18 septembrie 2014, din cauza procedurii respective care a suferit contestaţii, soluţionare a contestaţiilor, iar soluţia dată de ANRMAP a dus la atribuirea acestui contract către SC Paulus”, spune actualul manager al SJU Ploieşti, Marius Niculescu.

Unul dintre patronii Paulus SRL este Toma Ioniţă, fost consilier judeţean PSD, pe care, în 2012, Agenţia Naţională de Integritate îl acuza de conflict de interese, incompatibilitate şi fals în declaraţii, inspectorii de integritate arătând că firma respectivă încheiase în mandatul 2008-2012 nu mai puţin de 18 contracte pe bani publici cu primării, şcoli, spitale sau firme de stat.

De data aceasta, suma alocată pentru refacerea secţiei este de 2.250.000 lei, fără TVA.

Termenul de finalizare a lucrărilor este, conform contractului, de doi ani, respectiv septembrie 2016.

În primele trei luni de la încheierea contractului, SC Paulus a executat lucrări în valoare de 761.523 de lei, după care lucrurile au început să meargă ”la ralenti” - în 2015 firma a realizat lucrări în valoare de 228.608 lei. În total, rezultă ”un procent valoric de execuţie a contractului de aproximativ 43 la sută”, arată managerul Marius Niculescu.

Mai exact, la un an şi jumătate de la începutul lucrărilor şi cu şase luni înaintea termenului de finalizare au fost executate mai puţin de jumătate din lucrări, cel puţin scriptic.

În septembrie 2015, SJU Ploieşti a alocat 300.000 de lei pentru decopertarea acoperişului clădirii secţiei de oftalmologie şi turnarea plăcii de beton pentru plafonul imobilului. Constructorul a constatat însă că în caietul de sarcini este prevăzută turnarea plăcii de beton fără decopertarea acoperişului. Din această cauză, la finalul exerciţiului bugetar, banii au fost returnaţi Consiliului Judeţean Prahova, care îi alocase,pentru lucrări.

”La începutul trimestrului patru 2015 s-a enunţat de către constructor imposibilitatea executării plăcii de beton. La momentul respectiv dânşii au invocat că în proiectare nu a fost prinsă şi desfacerea şi refacerea acoperişului, ci doar repararea acestuia pe anumite tronsoane unde el ar fi fost afectat de lucrări”, spune managerul spitalului.

El a explicat că din analiza pe teren a situaţiei, constructorul şi dirigintele de şantier au constatat că nu pot turna placa plafonului fără să ridice acoperişul, aşa cum a prevăzut proiectantul.

”Constructorul a arătat că tehnic nu este posibil să toarne placa fără să decoperteze acoperişul. La demersurile spitalului, ale constructorului şi ale dirigintelui de şantier proiectantul a acceptat în cursul lunii octombrie această soluţie, cu o întârziere care ne-a cam dus în pragul iernii”, explică Marius Niculescu.

El a mai spus că, deşi iniţial nu a fost prevăzut un acoperiş nou, ci repararea celui vechi, în urma negocierilor a fost aprobat un nou acoperiş.

 

"Legal, beneficiarul nu poate să schimbe prin suplimentări valorice valoarea contractului, dar s-au constatat şi lucrări care nu sunt necesare şi se face notă de renunţare la acestea pentru a se ajunge la o echivalenţă a sumelor, astfel încât lucrarea să fie executată cu un acoperiş nou şi se va renunţa la lucrări care la momentul întocmirii caietului de sarcini s-au constatat a fi necesare, dar pe parcurs ce s-a executat lucrarea nu este imperios necesar a fi efectuate”,mai spune managerul Marius Niculescu.

În acest moment, clădirea este mai degradată decât era când a fost încheiat al doilea contract de renovare.

Astfel, imobilul, cu parter şi un etaj, are un geam din PVC şi doi stâlpi care par a fi turnaţi recent, în rest, din interior se vede cerul. Curtea este plină cu gunoaie şi resturi de materiale de construcţii. Exteriorul clădirii este ”peticit” – găurile apărute în pereţi sau la îmbinări fiind acoperite cu ciment. De asemenea, bucaţi din tencuiala exterioară stau să cadă, iar ferestrele fie lipsess, fie sunt sparte sau murdare.

Singurele ”mărturii” ale trecerii muncitorilor prin zonă sunt zecile de sticle goale cu vin, cutii de bere şi pachete de ţigări goale aruncate în faţa imobilului. Ca să nu se vadă însă mizeria, gunoiul este mascat de un banner vechi legat de gard.

Managerul spitalului spune că a cerut constructorului să-şi programeze lucrările în aşa fel încât să se încadreze în termenul de finalizare.

„Noi am făcut solicitarea, în cursul lunii ianuarie, către constructor, să-şi programeze activităţile pe lucrările care mai sunt de realizat astfel încât să se încadreze în termenul contractual. Altfel, noi, ca şi beneficiar, nu vom avea lucrarea gata, iar ei ca şi constructor vor suporta consecinţele pe clauzele penalizatoare”, spune Marius Niculescu. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.