Profesorul universitar Daniel David, rector al Universităţii Babeş Bolyai (UBB) din Cluj, afirmă că este nevoie de reforme majore care să schimbe fundamental sistemul de educaţie, el invocând mai multe direcţii în care este nevoie de schimbări în acest domeniu. ”Nu putem să rămânem în paradigma veche, când învăţământul era centrat pe profesor şi profesorul era Dumnezeu, făcea tot ce dorea fără să explice părinţilor cum, de ce şi aşa mai departe. Dar nici nu putem trece în cealaltă paradigmă, în care toţi sunt profesori”, spune Daniel David.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Statul român ar trebui să facă reforme majore (în sistemul de învăţământ – n.r.). (România educată) este o lege, o lege dă un cadru general. Trebuie schimbate lucrurile la modul fundamental. Sunt câteva elemente-cheie la care trebuie să te referi şi unde trebuie să intervii. Ai în sistem anumiţi profesori. Sunt cum sunt. Ce trebuie să faci? Să-i pregăteşti, să-i duci la cursuri de formare pentru a fi mai bine pregătiţi şi ei în a transfera competenţe şi nu doar cunoştinţe de diverse tipuri şi să te asiguri că în sistem, de acum încolo, vor intra oameni foarte buni. Eu mereu am spus: văd că de la UBB nu intră cei mai buni absolvenţi ai noştri în învăţământul preuniversitar, fiindcă statutul profesorului este la pământ, de aceea UBB a susţinut greva profesorilor. Trebuie început cu salarizarea. Sigur că ai şi fals-pozitivi, adică le dai salarii mari şi la unii care nu sunt foarte buni, dar astea sunt cazuri de excepţie, mai degrabă. Trebuie corectat sistemul. Statutul profesorului trebuie să fie diferit, că altfel, repet, cei mai buni absolvenţi nu intră acolo”, a afirmat Daniel David sâmbătă, la Digi 24.

El critică atitudinile unor parlamentari care fac „presiuni” asupra ministerului Educaţiei pentru introducerea anumitor materii în curriculum.

”Al doilea mecanism: lucrează la curriculum. Este o ruşine ce se întâmplă când diverşi parlamentari, cu forţa pe care o au, presează asupra Ministerului, sau diverse asociaţii, şi, prin faptul că ei au nişte interese, au nişte experienţe mai bune sau mai proaste cu şcoala sau cu viaţa, vin şi spun: trebuie şi curs de educaţie pentru mediu, educaţie pentru sustenabilitate, presiuni, educaţie pentru colectarea deşeurilor, presiuni, educaţie pentru schimbări climatice. Şi te trezeşti că în loc să faci un curs sau o arie care să se lege de geografie şi de mediu, te apuci să faci patru sau cinci cursuri. Deci este o bătaie de joc modul în care trebuie gândit curriculumul”, mai spune acesta

. Daniel David spune că este nevoie, în al treilea rând, de asigurarea unei infrastructuri bune pentru elevi, pentru ca aceştia să meargă la şcoală cu plăcere şi să înveţe. Profesorul este de părere, de asemenea, că „educaţia este co-creată de către elevi, de către profesori şi de părinţi, dar nu toţi au acelaşi rol”.

”Fiecare are un rol important, numai că, dacă te uiţi în spaţiul public, îţi dai seama că, la un moment dat, nu mai ştii cine este elev, cine este profesor şi cine este părinte, fiecare se pricepe la ştiinţele educaţiei. (...) Nu putem să rămânem în paradigma veche, când învăţământul era centrat pe profesor şi profesorul era Dumnezeu, făcea tot ce dorea fără să explice părinţilor cum, de ce şi aşa mai departe. Dar nici nu putem trece în cealaltă paradigmă în care toţi sunt profesori. Nu se poate!”, conchide Daniel David.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.