Primăria Capitalei va ridica, joi, suspendarea licitaţiei pentru cele 400 de autobuze noi Euro 6, urmând ca ofertele să fie depuse până în 10 noiembrie, a anunţat luni Gabriela Firea. Ea a spus că 95 la sută din contestaţiile depuse au fost respinse de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), fiind „derizorii” şi nefondate şi le-a cerut operatorilor economici interesaţi să înceteze „boicotul democratic”. Firea a adăugat că municipalitatea a căutat şi alte variante pentru înnoirea parcului auto, o soluţie luată în calcul fiind încheierea unui contract de 100 de milioane de euro cu BERD, mare parte din sumă urmând să fie folosită pentru cumpărarea autobuzelor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Au fost depuse mai multe contestaţii. Am crezut că acele contestaţii au o bază reală şi am fi fost dispuşi să corectăm caietul de sarcini dacă CNSC sau specialiştii noştri ar fi considerat că într-adevăr s-au strecurat anumite erori sau omisiuni. Dar CNSC consideră că 95 la sută din contestaţiile depuse sunt nefondate, iar la restul sunt anumite aprecieri pentru care trebuie să aducem lămuriri şi informaţii suplimentare. Trag concluzia că suspendarea pe care a trebuit să o suportăm cu toţii pe nervii şi pe viaţa bucureştenilor a fost sută la sută nefondată, pentru că aspectele semnalate sunt derizorii”, a declarat primarul Capitalei, Gabriela Firea.

Ea a spus că joi va fi ridicată suspendarea licitaţiei pentru cele 400 de autobuze Euro 6. Astfel, noul termen limită pentru depunerea ofertelor va fi 10 noimebrie, iar în termen de 25 de zile de zile va fi stabilită oferta câştigătoare.

Edilul le-a cerut operatorilor economici interesaţi de licitaţie să oprească acest „boicot democratic” şi a precizat că a făcut apel la Parlament pentru amendarea legii achiziţiilor, astfel încât să existe o cauţinune plătită la încheierea contractului, care să nu fie înapoiată în cazul în care se face o contestaţie nefondată.

„Consider că este o greşeală să încerci să obţii un avantaj frânând această licitaţie pentru autobuze, blocând. Din nefericire, legea actuală nu permite penalităţi pentru operatorii economici care au contestaţii neîntemeiate. De aceea, am transmis rugămintea către parlamentari de a proceda la o amendare alegii achiziţiilor, astfel încât pentru aceste acuzaţii nefondate să existe o cauţine plătită iniţial care să fie reţinută în cazul în care contestaţia se dovedeşte neîntemeiată. Cauţinea - o sumă fixă şi un procent din valoarea întregului contract, să nu mai fie restituită. Sper ca Parlamentul să ia în discuţie această solicitare, care nu vine doar din partea noastră, ci este o solicitare care vine în general. Blocarea aceasta înseamnă o frână pentru toate proiectele”, a mai spus Firea, amintind că municipalitatea se pregăteşte în această perioadă pentru achiziţia a 100 de tramvaie, 100 de troleibuze şi 100 de autobuze electrice.

Firea a dat exemple de contestaţii respinse ca nefondate de CNSC, precum împărţirea pe loturi a procedurilor de atribuire, deschiderea liberă a uşilor pentru călători să fie mai mică, scaunele pentru pasageri să fie antigrafitti şi antivandalism şi vizitarea celor opt garaje ale municipalităţii pentru a verifica dacă autobuzele sunt ţinute în spaţii acoperite sau au contact cu ploaia, vântul sau zăpada.

„La ce anume folosea vizita la cele opt garaje? Contestatorul a invocat că doar prin vizitarea garajelor va afla dacă autobuzele sunt ţinute în spaţii acoperite sau nu, dacă agenţii externi au contact cu agenţii externi. Autoritatea contractantă (Primăria Capitalei, n.r.) a explicat clar că aceste autobuze circulă liber pe stradă. Şi vara, şi toamna, când plouă, şi iarna când ninge, prin urmare cred că era un aspect nesemnificativ cum arată garajele RATB şi întrebarea pusă. Dacă nu ar fi atât de urgentă această achiziţie, am putea considera că sunt hilare, dar nu avem cum să râdem la astfel de şicane”, a subliniat Firea.

Primarul Capitalei a adăugat că s-au căutat alte variante pentru înnoirea parcului auto, în paralel cu licitaţia pentru autobuzele Euro 6. Astfel s-a ajuns la opţiunea încheierii cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a unui contract de 100 de milioane de euro.

Administratorul provizoriu în Consiliul de Administraţie al RATB, Speranţa Cliseru, a explicat că reprezentanţii primăriei au discutat cu reprezentanţii BERD la Bucureşti, care au fost de acord să semneze un contract de finanţare.

„Putem folosi legislaţia BERD aprobată de Uniunea Europeană. Am purtat discuţii cu reprezentanţii BERD din Bucureşti, care ne-au trimis o scrisoare de intenţie şi sunt în pincipu de acord să încheiem cu dumnealor un contract de finanţare, cu o singură condiţie, de a împrumuta 50 plus 1 la sută din suma necesară achiziţiei mijloacelor de transport în comun de la dumnealor”, a declarat Speranţa Cliseru.

Ea a spus că speră ca Executivul să dea o derogare de la plafonul minim pentru a permite municipalităţii să încheie acest contract, în aşa fel putând fi scurtată perioada de reînnoire a parcului RATB.

Preşedintele CA al RATB a adăugat că până în martie vor fi derulate mai multe proiecte finanţate de la UE, pe lângă îmbunăţirea mijloacelor de transport, şi modernizarea infrastructurii de tramvai, extinderea liniilor până la Centură şi conceptul park&ride.

La rândul său, directorul RATB, Adrian Mihail, a subliniat necesitatea achiziţionării de noi mijloace de transport în comun, în condiţiile în care există autobuze vechi de 12 ani, tramvaie mai vechi de 20 de ani, la fel şi troleibuzele.

Licitaţia pentru achiziţionarea a 400 de autobuze Euro 6, cu grad redus de poluare, a fost lansată în 3 iulie, valoarea estimată a contractului fiind de peste 510 milioane de lei. Primăria Capitalei anunţa, însă, în 17 august că va relua licitaţia privind cumpărarea unui număr de 400 de noi autobuze pentru transportul public, pentru că oferta iniţială a fost anulată automat de SEAP, din cauza unor "disfuncţionalităţi tehnice". Primăria arată că a notificat SEAP de prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor, însă acesta nu a fost actualizat pe site din cauza "zilelor libere de Sf. Maria".

Municipalitatea a spus atunci că în 8 august a publicat în SEAP şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) un anunţ de tip erată prin care termenul de depunere a ofertelor era prelungit până în data de 16 august, ora 16:00, dar, cu toate acestea, SEAP  a înştiinţat PMB că licitaţia a fost anulată automat încă din data de 14 august deoarece, "în afara de publicarea pe site a anunţului de prelungire a termenului, era necesară şi o operaţiune manuală de modificare a datei limită de depunere". PMB a explicat că instrucţiunea nu se regăseşte „clar explicată” în Manualul de utilizare al platformei SEAP pentru autorităţile contractante şi nu constituie o etapă obligatorie în derularea operaţiunilor de publicare a anunţurilor.

La licitaţia iniţială, au depus oferte 15 companii: SC ANADOLU AUTOMOBIL ROM SRL, EVW HOLDING SRL, BMC TRUCK AND BUS SA, MHS TRUCK AND BUS SRL, MERCEDES BENZ ROMANIA SRL, BRIARI`S IND SA, SC MLD GUNS SRL, MEGAROSA TRADE SRL, ECOPEL SRL, SOLARIS BUS&COACH SA, SC NERA CAROSERII SRL, SC BEST ACHIZITII SRL, KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET AS, THOREB INFORMATION SYSTEMS, MAN TRUCK&BUS AG.

Conform caietului de sarcini, cele 400 de autobuze trebuie să aibă podea total coborâtă, 320 dintre acestea fiind din gama de 12 metri lungime, având trei uşi duble, 50 de autobuze din gama de 10 metri lungime, cu două uşi duble şi 30 de autobuze din gama de 18 metri cu patru uşi duble.

Noile mijloace de transport în comun vor fi dotate cu un sistem performant de încălzire, ventilaţie şi aer condiţionat, un sistem wi-fi de conectare gratuită şi sisteme de informare a călătorilor. Noile autobuze vor beneficia şi de facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, precum rampă mecanică pentru persoanele care se deplasează cu cărucior şi difuzoare externe pentru persoanele cu dizabilităţi de vedere.

O altă facilitate importantă pe care o vor avea noile mijloace de transport în comun va fi un sistem de comunicare performant, conectat în timp real cu instituţiile de intervenţie, Salvare, Pompieri, Jandarmerie, pentru un timp de reacţie foarte scurt în cazul unor incidente, dar şi comunicarea cu dispeceratul pentru transmiterea datelor legate de comerţul electronic de titluri de călătorie.

Autobuzele vor fi dotate şi cu sisteme de supraveghere video.

Mijloacele de transport în comun trebuie să fie fabricate de acelaşi producător, trebuie să fie omologate de către Registrul Auto Român, iar ofertantul trebuie să pună la dispoziţie poliţa RCA pentru toate, valabilă cel puţin şase luni.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.