Ordinul prin care se reglementează câte ore ar trebui să lucreze elevii în afara şcolii pentru teme a fost semnat şi urmează să fie postat pe site-ul ministerului, a declarat, marţi seară, la RFI, ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, precizând că nu este necesar ca un astfel de ordin să prevadă şi sancţiuni dacă nu este respectat.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

 "Ordinul este semnat. A fost o mică confuzie în spaţiul public, pentru că ordinul nu este încă postat pe site-ul ministerului, dar ordinul este semnat de săptămâna trecută, chiar înainte de mica vacanţă pe care am avut-o înainte de 1 decembrie", a spus Mircea Dumitru, la RFI.

Ministrul Educaţiei a precizat că a primit numeroase mesaje, atât de încurajare, cât şi critice, legate de ordinul care reglementează durata temelor pe care elevii le au de făcut în afara şcolii.

"Am primit foarte multe mesaje, unele dintre ele de susţinere, de încurajare, alte persoane socotind că nu a fost decât o intenţie a noastră de a ajunge la acest ordin, o intenţie care nu a fost finalizată tocmai pentru că au fost şi voci critice care s-au ridicat împotriva acestui gen de reglementare, au apărut articole, pe bloguri, pe Facebook, tot felul de intervenţii. Ei bine, părinţi ne-au scris oarecum îngrijoraţi, crezând că am renunţat la această idee şi că de fapt am vrut să testez cum stau lucrurile şi că am spus ceva care nu corespunde realităţii. Nu, ordinul există şi ordinul a fost semnat şi urmează să fie şi postat pe site-ul ministerului", a adăugat Dumitru.

El a explicat că nu este nevoie ca ordinul să prevadă şi sancţiuni dacă nu este respectat.

"Nu este un ordin care să aibă caracter punitiv, adică să fie nevoie să fie asociat şi unor sancţiuni, pentru că ordinul nu este respectat. Pornim de la o idee care are o foarte bună argumentare în momentul de faţă care vine din partea psihologilor care se ocupă de educaţie şi de dezvoltarea copilului. Şi putem vedea că specialişti din diverse zone culturale, nu vorbim numai de Europa, ci şi de SUA, de Asia, atrag atenţia asupra pericolului pe care îl reprezintă supraîncărcarea cu teme şi cu activităţi şcolare, care sunt obligatorii pentru copil în afara programului şcolar obişnuit", a spus Mircea Dumitru.

Ministrul a adăugat că, din cauza volumului mare de teme, elevii ajung să se concentreze câte 10-12 ore pe zi numai asupra unor sarcini şcolare.

"Eu vreau să întreb pe toată lumea dacă socoteşte că este normal ca o persoană să lucreze în medie pe zi opt ore, să nu lucreze mai mult de opt ore. Ăsta este un drept pe care ni l-am câştigat cu toţii şi oamenii maturi. Şi atunci să vedem ce se întâmplă în şcoli şi în mod specific în şcoala românească. Un elev sau o elevă care poate să stea la şcoală patru sau cinci ore se întâmplă să mai aibă teme obligatorii acasă, care nu fac altceva decât să prelungească ceea ce au făcut în acele patru-cinci ore la şcoală, mai stau încă cinci-şase ore peste program. Deci ajung să stea 10-12 ore în fiecare zi şi să se concentreze numai asupra unor sarcini şcolare care se presupune că ar trebui făcute în primul rând la oră, în clasă, în şcoală, împreună cu profesorul şi nu acasă cu un meditator sau cu părintele", a precizat Mircea Dumitru.

El a mai spus că unii dintre profesori le dau elevilor multe teme deoarece programele şcolare sunt foarte încărcate.

"Motivul pentru care unii profesori simt nevoia să dea această încărcătură mai mare de teme acasă este că programele noastre şcolare sunt foarte încărcate. Mi se pare că atât planul-cadru, cât şi programele sunt foarte încărcate, manualele de asemenea sunt foarte încărcate şi ar trebui să mergem pe o soluţie de simplificare a transmiterii conţinuturilor pedagogice, educaţionale şi a manualelor, adică manuale care să fie mai vii, mai alerte, mai bine făcute, mai bine structurate", a declarat ministrul Educaţiei, la RFI.

Mircea Dumitru a declarat, în 24 noiembrie, că urmează să dea, în 28 noiembrie, un ordin prin care să reglementeze câte ore trebuie să lucreze acasă un elev pentru teme, precizând că la clasa zero nu se dau teme pentru acasă, iar, la clasele I-IV, durata de efectuare a temelor nu trebuie să depăşească o oră, în timp ce, pentru gimnaziu, timpul alocat temelor va fi de maximum două ore.

"Luni voi semna un ordin de ministru prin care reglementăm câte ore poate şi trebuie să lucreze o elevă sau un elev în afara şcolii, pentru temele şcolii. În momentul de faţă, noi am lăsat lucrurile la rezonabilitatea profesorilor, dar ceea ce se întâmplă este că vacanţele de vară se transformă într-un fel de competiţie, de concurs, câte sute sau mii de probleme să rezolvăm. Să lăsăm deoparte ipocrizia. Noi, oamenii maturi, aşteptăm vara ca să ne relaxăm, să ne odihnim, iar o elevă sau un elev care are şapte, opt, nouă ani, 11 ani, trebuie să lucreze încontinuu în aşa fel încât în septembrie, când ajunge la şcoală, să nu o supere pe doamna învăţătoare sau pe doamna dirigintă şi să vină cu caietul de teme făcute, iar, dacă nu le-a făcut, eventual, să mai primească şi o notă proastă sau un calificativ prost", a declarat Mircea Dumitru, în cadrul sesiunii online ”De vorbă cu Ministrul tău”, iniţiată de Ministerul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic.

Ministrul a precizat că la clasa zero nu se vor da teme pentru acasă.

"Dacă nu se înţelege chestia asta dintr-o pedagogie naturală, pe care ar trebui să o respirăm în mod firesc, atunci legiuitorul, în cazul de faţă ministrul Educaţiei, dă un ordin, prin care spune, de pildă, că la învăţământul primar, la clasa pregătitoare sau clasa zero, nu se dau teme acasă", a spus ministrul Educaţiei.

Dumitru a adăugat că pentru învăţământul primar timpul alocat temelor nu trebuie să depăşească o oră, iar pentru învăţământul gimnazial creşte, gradual, la două ore. Ministrul Educaţiei a mai spus că, la nivel de liceu, timpul de efectuare a temelor va creşte, fără a preciza o cifră.

"Pentru liceu, sigur, trebuie să fie ceva mai mare, pentru că deja la liceu trebuie să te pregăteşti pentru ce urmează şi ai nevoie de mai mult timp", a spus Mircea Dumitru.

El a explicat că profesorii trebuie să înţeleagă că există o limită de tolerabilitate din partea elevilor.

"Este o obligaţie pe care trebuie să o coreleze fiecare dascăl, fiecare profesor, fiecare educator, cu ceea ce gândeşte că este cuantumul de rezolvare a unei probleme sau a unei sarcini. Sigur că e o chestiune care trebuie după aceea rafinată într-un mod mai subtil de către fiecare dintre profesorii noştri, dar trebuie sa se gândească... este un prag, o limită de tolerabilitate pentru un elev, o elevă care se află la o vârstă fragedă şi care nu poate, nu are capacitatea psihologică şi biologică să se concentreze intelectual asupra unei astel de sarcini după ce a stat un număr foarte mare de ore la şcoală", a adăugat ministrul Educaţiei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.