Guvernul introduce, în premieră, o bază de date cu salariaţii plătiţi din fonduri publice, care va fi gestionată de Ministerul Muncii, urmând a fi realizat şi un soft pentru transmiterea datelor atât în registrul privat al angajaţilor, cât şi în cel public. Executivul a adoptat, miercuri, hotărârea privind registrul public de evidenţă a salariilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Pe lângă actualul registru general de evidenţă a salariaţilor care lucrează pe baza unui contract individual de muncă, va fi introdus, pentru prima oară, şi un registru de evidenţă a personalului plătit din fonduri publice, care va fi gestionat de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) a decis guvernul în şedinţa de miercuri, printr-o Hotărâre pentru modificarea şi completarea HG nr. 500/2011.

Astfel, pentru salariaţii din mediul privat, angajatorii vor folosi Registrul privat, iar pentru persoanele plătite din fonduri publice, instituţiile şi autorităţile vor folosi Registrul public.

Fiecare instituţie şi autoritate publică are obligaţia de a înfiinţa registrul general de evidenţă a personalului plătit din fonduri publice (Registrul public), care va fi completat şi transmis inspectoratului teritorial de muncă în ordinea angajării/numirii salariaţilor săi. Acest registru va fi păstrat la sediul instituţiei/autorităţii publice şi va cuprinde elementele de identificare ale tuturor angajaţilor, data angajării/numirii, funcţia, salariul, sporurile şi cuantumul acestora, perioada şi cauzele de suspendare a raportului de muncă sau de serviciu, perioada detaşării şi data încetării funcţiei.

Pentru transmiterea datelor în registrul privat/public de către angajatori, MMFPSPV va achiziţiona sau dezvolta prin resurse proprii un sistem informatic. Până la data realizării noului sistem informatic, procedura de transmitere a datelor în registrul public va fi stabilită prin ordin al ministrului muncii, urmând ca, în termen de 10 zile de la publicarea acestuia în Monitorul Oficial, instituţiile/autorităţile să transmită datele cu privire la toate categoriile de personal plătit din fonduri publice. Prin excepţie, instituţiile/autorităţile de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională vor furniza date în registrul public doar pe baza unor protocoale de colaborare cu Ministerul Muncii, aisgurându-se măsurile de protecţie a datelor cu caracter personal şi respectarea legislaţiei privind  protecţia  informaţiilor clasificate.

La data realizării noului sistem informatic va fi emis un nou ordin al ministrului Muncii privind procedura de transmitere a datelor în registrul privat/public, comună pentru toţi angajatorii privaţi şi instituţii/autorităţi publice. Totodată, MMFPSPV, ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală) şi ANFP (Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici) vor realiza interoperabilitatea între sistemele informatice pe care le deţin.

Ministerul Muncii va avea acces şi la bazele de date deţinute de alte autorităţi/instituţii publice privind evidenţa populaţiei, declaraţiile şi înregistrările fiscale, evidenţa angajatorilor înregistraţi în Registrul Comerţului sau la Ministerul Finanţelor Publice.

Alte prevederi ale actului normativ aprobat de guvern se referă la: stabilirea obligativităţii, pentru angajatori, de a elibera o adeverinţă salariatului, la încetarea contractului individual de muncă care să ateste activitatea desfăşurată, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate; clarificarea unor reglementări din actuala hotărâre în ceea ce priveşte sancţionarea muncii nedeclarate, precum şi recorelarea/reformularea contravenţiilor şi sancţiunilor conform modificărilor şi completărilor aduse prin prezentul proiect; scurtarea perioadei, de la 15 la 5 zile, în care Inspecţia Muncii are obligaţia de a furniza date/informaţii din registrul privat (REVISAL), la solicitarea unei persoane, cu privire la activitatea desfăşurată de aceasta, la durata activităţii, la salariu, la vechimea în muncă şi în specialitate. Acelaşi termen va fi valabil şi în cazul registrului public din momentul în care acesta va fi lansat.

Modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 a fost necesară pentru a avea o evidenţă clară a salariilor în plată ale personalului plătit din fonduri publice, precizează Guvernul.

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.