Un proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei prevede obligativitatea reprezentanţilor unităţilor de învăţământ preuniversitar de a consemna într-o fişă specială cazurile de violenţă în şcoală, evoluţia acestora şi măsurile luate pentru fiecare situaţie. La finalul fişei se va consemna închiderea cazului, iar dacă au fost implicate şi alte instituţii se vor ataşa rapoartele întocmite de acestea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Conform proiectului aflat în dezbatere publică, Fişa de înregistrare a cazurilor de violenţă în şcoală se va deschide în cel mult cinci zile de la semnalarea actului de violenţă, fie că este vorba de violenţă între preşcolari sau şcolari, violenţă asupra unui elev din partea unui angajat al şcolii sau asupra unui membru al personalului unităţii didactice. 
 
Fişa include date despre unitatea de învăţământ, despre actul de violenţă sesizat, date despre autori, despre victime, dar şi date privind colaborarea cu instituţiile abilitate, dacă acestea au fost implicate. Documentul include măsurile imediate luate de alte instituţii implicate în urma sesizării actului de violenţă, măsurile de sprijin şi sancţiunile stabilite la nivelul unităţii şcolare. 
 
În ceea ce priveşte măsurile de sprijin şi sancţiunile, dar şi activităţile de prevenire a unor noi fapte de violenţă, acestea se completează în termen de 30 de zile de la semnalarea actului de violenţă/situaţiei corelate pentru fiecare autor/victimă şi se reactualizează în funcţie de progresul şi rezultatele deciziilor iniţiale. În cazul formelor grave de violenţă care implică copii, aceste măsuri de sprijin şi sancţiuni se regăsesc şi în Planul de reabilitare şi/sau reintegrare socială, precizează proiectul Ministerului Educaţiei. 
 
Fişa de înregistrare a cazului de violenţă trebuie, de asemenea, să menţioneze modul în care cazul a fost închis, iar dacă sunt implicate şi alte instituţii la această fişă trebuie anexate rapoartele întocmite de acestea în urma cazului sesizat. 
 
”Rareori se constată forme unice de violenţă asupra copilului, de regulă, situaţiile sunt complexe (abuz fizic şi emoţional, abuz fizic, sexual şi emoţional ş.a.m.d.). Pentru o abordare simplificată a intervenţiei, se selectează cea mai gravă formă pe care a suferit-o copilul, eventual, cea care se constituie şi în infracţiune, însă planificarea măsurilor de sprijin se va adresa tuturor formelor. (...) Managementul de caz este un proces care implică parcurgerea de către o echipă multidisciplinară şi interinstituţională a unor etape de lucru interdependente, precum identificarea, semnalarea, investigarea situaţiei de violenţă, planificarea măsurilor de sprijin şi sancţiunilor, planificarea măsurilor de prevenire secundară, furnizarea serviciilor specializate, monitorizarea şi reevaluarea periodică a progreselor înregistrate, a măsurilor şi sancţiunilor, precum şi etapa de închidere a cazului”, se arată în proiectul pus în dezbatere de Ministerul Educaţiei.
 
Conform documentului, sancţiunile din mediul şcolar pentru autorul/autorii actelor de violenţă, adulţi sau copii, sunt cele prevăzute în legislaţia naţională din domeniul educaţiei. În cazul contravenţiilor şi/sau infracţiunilor, sancţiunile sunt prevăzute de lege. 
 
Planul de reabilitare şi/sau reintegrare socială este un document întocmit de managerul de caz de la DGASPC pentru copiii victime ale violenţei, precum şi pentru copiii autori ai actelor de violenţă. Acesta este întocmit în colaborare cu echipa multidisciplinară, alţi profesionişti colaboratori şi cu participarea nemijlocită a familiei/ reprezentantului legal şi, după caz, a copilului.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.