Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură afirmă că sectoare de autostradă care însumează 400 de kilometri şi au o valoare de 6 miliarde de euro nu au desemnat un supervizor al lucrărilor. ”CNAIR tergiversează lansarea licitaţiilor pentru aceste servicii esenţiale ori, în dulcele stil «timpul trece leafa merge», tărăgănează procedurile de achiziţie publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. În lipsa consultantului care să fie zilnic pe şantier şi să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, «scurtături» şi «optimizări» care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung”, arată aceştia.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro fără «câine de pază». Rolul supervizorului, al dirigintelui de şantier, denumit şi «consultant», «inginer FIDIC» sau simplu «inginer», în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esenţial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme şi respectă caietul de sarcini, oferta asumată şi normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare. Dar CNAIR tergiversează lansarea licitaţiilor pentru aceste servicii esenţiale ori, în dulcele stil «timpul trece leafa merge», tărăgănează procedurile de achiziţie publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. În lipsa consultantului care să fie zilnic pe şantier şi să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, «scurtături» şi «optimizări» care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung şi cresc artificial profitul constructorului”, arată reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură, marţi seară, într-o postare pe Facebook.

Potrivit acestora, contractarea supervizării este ”urgentă” pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău şi Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuţia (până) în primăvară, dar aceeaşi situaţie este pe lotul 3 de lângă Buzău şi pe cele trei sectoare ale Bacău-Paşcani, unde licitaţiiel pentru lucrări ar putea fi parafate cu antreprenorii până în vară.

”Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca şi Afumaţi) deşi se apropie cu paşi rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestaţii, probabil vom avea constructor până în vară) şi 3 (în procedură semnare contract de lucrări). Nu există timp de pierdut nici pe secţiunile de munte ale A1 Sibiu-Piteşti unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ţi dai seama că ai nevoie de diriginte de şantier pe 68 de kilometri prin creierii munţilor pe Valea Oltului şi Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă şi aici lucrările”, adaugă ei.

Reprezentanţii asociaţiei menţionează că autostrăzile menţionate însumează aproape 400 de kilometri şi au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro, dar în proceduri de licitaţie mai sunt sectoare precum A13 Boiţa-Făgăraş sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureş-Târgu Neamţ.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.