Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă (COSU) este în subordinea Ministerului Sănătăţii (MS), dar are sediul în Ministerul Afacerilor Interne (MAI) aşa cum este normal, pentru a evita paralelismele şi ineficienţa, a declarat, luni, secretarul de stat Raed Arafat, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Secretarul de stat Raed Arafat a fost întrebat, luni, dacă a văzut raportul Corpului de control al premierului care a constatat, între altele, că Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă (COSU), înfiinţat ca structură funcţională în cadrul Ministerului Sănătăţii, îşi desfăşoară activitatea, în realitate, în cadrul Centrului Operaţional Naţional din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă IGSU, situat în sediul MAI.

"COSU a fost înfiinţat când sistemul de urgenţă nu era integrat şi nu aveam sub DSU şi serviciile ambulanţele şi tot. Când a fost creat la Ministerul Sănătăţii l-am dezvoltat pentru a coordona o anumită parte de activitate care, ulterior, a intrat la DSU. Era absurd ca o persoană să rămână singură la Ministerul Sănătăţii, în loc să stea cu cei din DSU pentru a lucra mai bine împreună. Adică să stea pe telefon în cazurile grave. COSU este tot în subordinea Ministerului Sănătăţii, dar locaţia din DSU permite să lucrăm împreună. Să stea un om singur noaptea la MS când dincolo sunt şase oameni care îşi fac treaba... Pentru a evita paralelismele şi ineficienţa, am decis împreună cu Ministerul Sănătăţii ca ambele să fie împreună cu centrul naţional de monitorizare pe situaţii de urgenţă. Este un lucru foarte natural. Aşa cum normal este să lucreze ambulanţa cu pompierii în aceleaşi dispecerate”, a spus Raed Arafat.

Întrebat ce va face, întrucât Corpul de control a recomandat să fie trecut COSU la Ministerul Sănătăţii, Arafat a răspuns că va contesta raportul Corpului de control.

"Cei de la Corpul de control cred că nu au discutat cu nimeni, ca să înţeleagă. Dacă ceri doar hârtii şi citeşti hârtii şi nu discuţi cu oamenii ca să înţelegi conceptele ieşi cu recomandări care nu sunt tocmai corecte. Ruperea de la centrul comun pe care îl avem va îngreuna activitatea de urgenţă şi pe situaţii de urgenţă. Dacă ar fi vorbit cu noi, le-am fi explicat de ce este bine aşa. Raportul îl vom citi şi vom face răspuns pe aspectele care nu ne-au întrebat şi au ieşit cu recomandări pe ele”, a mai spus Raed Arafat.

Corpul de control a mai arătat că Serviciul Medicină de Urgenţă (SMU) din Ministerul Sănătăţii nu a răspuns solicitărilor repetate de furnizare a documentelor şi informaţiilor necesare determinării modului în care îşi îndeplineşte atribuţiile.

Corpul de control al primului-ministru a efectuat, în perioada martie - septembrie 2016, un control la Ministerul Sănătăţii, la spitalele în care au fost internate victimele de la clubul Colectiv şi la Direcţia de Sănătate Publică a municipiului Bucureşti, în legătură cu modul în care au fost respectate de către aceste entităţi dispoziţiile legale cu privire la organizarea şi funcţionarea activităţii de asistenţă medicală de urgenţă, în perioada ianuarie 2015 - iunie 2016.

În ceea ce priveşte Ministerul Sănătăţii, ”Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă (denumit în continuare "COSU”), înfiinţat ca structură funcţională în cadrul MS, îşi desfăşoară activitatea, în realitate, în cadrul Centrului Operaţional Naţional din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, situat în sediul Ministerului Afacerilor Interne”, se arată în raport.

Conform documentului, Ministerul Sănătăţii, prin Serviciul Medicină de Urgenţă (SMU), nu a răspuns solicitărilor repetate ale Corpului de control de furnizare a documentelor şi informaţiilor necesare determinării modului în care acest serviciu îşi îndeplineşte atribuţiile.

În comparaţie cu volumul activităţilor desfăşurate de către SMU în 2015, dat de atribuţiile stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a MS şi mărimea bugetului gestionat de această structură (1.613.721 mii lei), resursele umane alocate acestui serviciu au înregistrat o fluctuaţie şi un deficit (un număr mediu de cinci salariaţi, inclusiv şeful serviciului), se arată în document.

Corpul de control mai notează că printre activităţile îndeplinite de către SMU în anul 2015 nu au fost regăsite activităţile de monitorizare, evaluare şi control ale serviciilor medicale de urgenţă prespitalicească (SAJ/SABIF/SMURD), precum şi ale serviciilor medicale de urgenţă desfăşurate în cadrul UPU/CPU din unităţile sanitare publice, activităţi prevăzute de Regulamentul de organizare şi funcţionare a MS.

De asemenea, nu a rezultat, potrivit documentului citat, modul în care se efectuează de către SMU avizarea solicitărilor de finanţare lunară ale SAJ şi a SABIF (41 servicii de ambulanţă finanţate din bugetul MS), precum şi a solicitărilor de finanţare lunară ale UPU/CPU din cadrul unităţilor sanitare publice (63 de unităţi sanitare publice cu UPU/CPU finanţate din bugetul MS), în vederea întocmirii cererilor pentru deschiderea de credite bugetare, respectiv modul în care se efectuează verificarea documentelor justificative care stau la baza acestor solicitări pentru stabilirea realităţii sumelor solicitate.

Nu a rezultat nici dacă la nivelul SMU sunt elaborate rapoarte periodice de monitorizare şi evaluare cu privire la politicile publice iniţiate şi implementate la nivelul MS în ceea ce priveşte medicina de urgenţă şi nici dacă în cadrul SMU sunt elaborate proceduri pentru principalele activităţi desfăşurate, se mai arată în document.

”Astfel, există suspiciunea că SMU, aşa cum este structurat în prezent, nu are capacitatea de a-şi îndeplini toate atribuţiile/activităţile stipulate prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al MS, cum ar fi: activităţile de monitorizare, evaluare şi control ale serviciilor medicale de urgenţă prespitalicească (SAJ/SABIF/SMURD), precum şi ale serviciilor medicale de urgenţă desfăşurate în cadrul UPU/CPU din unităţile sanitare publice”, potrivit raportului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.