Comisia juridică a Senatului a amânat, pentru o şedinţă de marţea viitoare, dezbaterea şi emiterea raportului la proiectul de lege iniţiat de către senatorul PNL Nicolae Ciucă şi deputatul PNL Lucian Bode, care aduce modificări Codului penal prin care sunt incriminate mai ferm infracţiunile cu un puternic impact emoţional şi social şi sporesc gradul de protecţie şi siguranţă pentru cetăţean. Cei doi iniţiatori propun majorarea cu o treime a limitelor pedepselor pentru lovirea, vătămarea corporală, loviturile sau vătămările cauzatoare de moarte şi hărţuirea, hărţuirea unui minor, precum şi eliminarea posibilităţii amenzii ca sancţiune în cazul infracţiunilor de ultraj şi ultraj judiciar şi înlocuirea sa cu închisoarea. Senatoarea USR Simona Spătaru i-a solicitat premierului şi ministrului de Interne, în şedinţa de marţi, retragerea acestei propuneri legislative care încalcă drepturile şi libertăţile cetăţenilor, dreptului de a protesta, şi pune un pumn în gură societăţii civile.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„USR solicită ministrului Bode, premierului Ciucă să retragă acest proiect ruşinos. Este un proiect care încalcă drepturile şi libertăţile fundamentale prevăzute în Constituţia României, articolul 30, articolul 39. Este evident că societatea civilă refuză şi se opune unui astfel de proiect care nu este deloc specific unui stat democratic. Regimul Iohannis, Ciucă, Bode, un regim din ce în ce mai autoritar doreşte practic să oprească tot ce înseamnă proteste şi iniţiativa cetăţenească de a protesta, când acest regim pune pe masa Parlamentului, în mod evident, sau din iniţiativa Guvernului proiecte pe care societatea civilă le refuză constant de câteva luni de zile. Veniţi şi cu acest proiect să faceţi acelaşi lucru, să puneţi un pumn în gură societăţii civile, să o intimidaţi şi să îi refuzaţi drepturi constituţionale”, a afirmat Simona Spătaru, în şedinţa de marţi a Comisiei juridice a Senatului. 

În replică, preşedintele Comisiei juridice, senatorul PNL Cristian-Augustin Niculescu-Ţâgârlaş i-a transmis Simonei Spătaru că ar trebui să facă menţiuni la proiectul de lege şi să nu lezeze întreaga propunere legislativă care instituie pedepse mai aspre pentru abuzurile asupra minorilor.

„Dacă după dumneavoastră ca şi mama şi senator hărţuirea unui minor înseamnă o problemă care să nu fie analizată, dacă pentru dumneavoastră ca senator uciderea unei persoane într-o anumită situaţie agravantă şi utilizarea de mijloace extrem de violente reprezintă o problemă de democraţie ... Faceţi atunci menţiuni la articolele care vă interesează şi nu lezaţi întregul proiect, pentru că nu este corect pentru dvs ca avocat să faceţi acest demers. Să amânăm proiectul pentru o săptămână. Voturi împotrivă? Abţineri? Nu există. Proiectul a fost amânat pentru săptămâna viitoare marţi”, a explicat Ţâgârlaş, în şedinţa Comisiei. 

Pe 28 martie, PSD anunţa că nu susţine propunerea legislativă iniţiată de PNL prin care sunt înăsprite sancţiunile penale în cazul protestelor publice, iar parlamentarii social-democraţi vor solicita eliminarea amendamentului propus de către liberali, prin care cei care participă la proteste riscă să fie sancţionaţi direct cu închisoarea pentru că îndrăznesc să critice autorităţile publice sau decidenţii politici. Proiectul de lege se află în procedură Parlamentară în procedură de urgenţă, Senatul fiind prim for sesizat, iar Camera Deputaţilor decizională.

Ce amendamente au fost depuse la proiectul de lege 

Printre amendamentele depuse la iniţiativa legislativă se află unul al ministrului Lucian Bode care elimină o prevedere la articolul 19, alineatul 3 care stipula că „Se prezumă a fi în legitimă apărare, în condiţiile alin. (2), acela care comite fapta pentru a respinge: a) pătrunderea unei persoane într-o locuinţă, încăpere, dependinţă sau loc împrejmuit ţinând de aceasta, fără drept, prin violenţă, viclenie, efracţie sau alte asemenea modalităţi nelegale ori în timpul nopţii; b) atacul săvârşit în public, fără drept, de către o persoană având asupra sa o armă de foc sau cu obiecte, dispozitive, substanţe sau animale ce pot pune în pericol viaţa, sănătatea ori integritatea corporală a persoanelor”. 

Deputatul PNL Lucian Bode motivează cu privire la eliminarea acestei prevederi că „subiectul necesită o analiză mai amplă decât restul proiectului”, iar acest aspect este de natură a întârzia adoptarea cu celeritate a iniţiativei şi implicit a realizării scopului urmărit prin aceasta”.

De asemenea, printr-un alt amendament formulat de către ministrul Bode este introdus un punct care la articolul 193 „Lovirea sau alte violenţe” care prevede că „făptuitorul este înarmat, are asupra sa un obiect periculos dintre cele prevăzute la art. 372 alin. (1) sau este însoţit de un câine considerat periculos potrivit legii;”

Articolul 372 „Portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase” alin (1) din Codul penal actual prevede că:

„Fapta de a purta fără drept, la adunări publice, manifestări culturalsportive, în locuri special amenajate şi autorizate pentru distracţie ori agrement sau în mijloace de transport în comun: a) cuţitul, pumnalul, boxul sau alte asemenea obiecte fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, înţepare sau lovire; b) arme neletale care nu sunt supuse autorizării ori dispozitive pentru şocuri electrice; c) substanţe iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă”. 

La articolul 257 „Ultrajul” Lucian Bode propune, printr-un amendament modificarea alineatului (4) după cum urmează: „Faptele prevăzute la alin. (1)-(3), comise asupra unui poliţist, jandarm sau militar, precum şi asupra personalului silvic învestit cu exerciţiul autorităţii publice, aflaţi în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuţii, se sancţionează cu pedeapsa privativă de libertate prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite se majorează cu jumătate.”

Alineatele 1 - 3 din acest articol privind Ultrajul stipulează următoarele: „(1) Ameninţarea săvârşită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă, lovirea sau alte violenţe, vătămarea corporală, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte ori omorul săvârşite împotriva unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuţii, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime.  (2) Săvârşirea unei infracţiuni împotriva unui funcţionar public care îndeplineşte o funcţie ce implică exerciţiul autorităţii de stat ori asupra bunurilor acestuia, în scop de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime. (3) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează faptele comise în condiţiile alin. (2), dacă privesc un membru de familie al funcţionarului public.

Lucian Bode a propus, prin amendament, modificarea articolul 279 „Ultrajul judiciar”, alineatele (1) şi (2):

„(1) Ameninţarea, lovirea sau alte violenţe, vătămarea corporală, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte ori omorul, săvârşite împotriva unui judecător sau procuror aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa privativă de libertate prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu jumătate.

(2) Săvârşirea unei infracţiuni împotriva unui judecător sau procuror ori împotriva bunurilor acestuia, în scop de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuţiilor de serviciu, se sancţionează cu pedeapsa privativă de libertate prevăzută de lege pentru acea infracţiune, ale cărei limite speciale se majorează cu jumătate.”

Totodată, ministrul de Interne a propus, prin amendament, modificarea a trei alineate de la articolul 371 „Tulburarea ordinii şi liniştii publice”, după cum urmează: „(1) Fapta persoanei care, în public, prin ameninţări sau atingeri grave aduse demnităţii persoanelor, tulbură ordinea şi liniştea publică se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă. (2) Fapta persoanei care, în public, prin violenţe comise împotriva persoanelor sau bunurilor, tulbură ordinea şi liniştea publică se pedepseşte cu închisoare de la 1 an la 5 ani. (3) Dacă fapta prevăzută la alin. (2) este comisă de o persoană înarmată, care are asupra sa un obiect periculos dintre cele prevăzute la art. 372 alin. (1) sau care este însoţită de un câine considerat periculos potrivit legii, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime.

Bode motivează, că aceste modificări pe care le-a propus la articolul 371 d in Codul penal „asigură o mai bună proporţionalitate a pedepselor prin raportare la gravitatea faptelor” şi este realizată „o delimitare între fapta comisă prin violenţă de limbaj faţă de fapta comisă prin violenţă fizică”. „De asemenea, pentru precizia reglementării sunt utilizate sintagme consacrate de Codul penal şi legile speciale (OUG nr. 55/2002)”, mai argumentează Lucian Bode.


 

 

 
 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.