Duminică, 16 noiembrie, de la ora 19:00, la Sala Auditorium, va avea loc concertul „Ostinato” (Fonte di Gioia). Acesta este al treilea eveniment musical din cadrul Festivalului de Muzică Veche Bucureşti (FMVB).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Ajuns la ediţia a 20-a, FMVB s-a deschis pe data de 9 noiembrie, la Sala Radio. O deschidere polifonică, o veritabilă „Ofrandă muzicală” pe compoziţii de Bach, oferită de Il Gardellino, care a fost urmată, pe data de 10 noiembrie, de recitalul „The Sound of Da Vinci”. În acest context Sławomir Zubrzycki a readus în atenţia noastră viola organista, instrument construit chiar de către Zubrzycki, după planurile şi după concepţia lui Leonardo da Vinci.

               „Ostinato” reprezintă doar unul dintre numele prin care este definit un principiu muzical simplu, dar extrem de fertil pentru compozitorii din epoca Barocului. Descoperim acest principiu şi sub alte denumiri, (precum, Ground, Vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona); el funcţionează ca piese de sine stătătoare (la N. Matheis, de exemplu) sau ca părţi în interiorul sonatelor, (la J. Schenck şi D. Buxtehude). Un motor esenţial al inovaţiei, „ostinato” a oferit o fundaţie stabilă, armonică şi ritmică, deasupra căreia compozitorii puteau construi variaţiuni de mare virtuozitate şi sensibilitate.

               Ansamblul clujean de muzică veche Fonte di Gioia a fost înfiinţat în anul 2009 de către Csongor Dénes, Anna Dénes, István Csata şi Amalia Erdős, absolvenţi ai Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca. Astăzi, este alcătuit din Anna Dénes (vioară barocă), Răsvan Dumitru (vioară barocă), István Csata (viola da gamba) şi Amalia Erdős (clavecin). Au câştigat Premiul II la primul concurs baroc de muzică de cameră organizat în România, „La Stravaganza”, au participat la cursuri de măiestrie în cadrul Festivalului La Stravaganza precum şi în cadrul Academie de Sablé la Cluj. Au concertat în cadrul festivalelor estivale naţionale în Sibiu, Cisnădioara, Sighişoara, Prejmer, Râşnov, Ghimbav, Odorheiul Secuiesc, Miercurea Ciuc, Satu-Mare şi în Cluj-Napoca.

               În anul 2013, ansamblul baroc Fonte di Gioia a lansat primul CD audio care îşi propune să readucă la viaţă sonoritatea celei mai vechi orgi din România (Paucişoara - judeţul Mureş, 1693) prin intermediul muzicii transilvănene şi italiene.

               În program:

Nicola Matheis (1650* - 1713): Aria amoroso pentru două viori şi continuo / Ground after the schotch humor pentru două viori şi continuo / Sarabanda amorosa pentru vioară şi continuo / Preludio în la minor pentru vioară solo / Aria Malinconica pentru vioară şi continuo / Preludio în Sol major pentru vioară şi continuo / Diverse bizzarrie Sopra la Vecchia Sarabanda ò pur Ciaccona pentru două viori şi continuo;

Nicola Porpora (1686 - 1768): Simfonia da camera nr.5 op.2 pentru două viori şi continuo;

Johannes Schenck (1660* - 1712): Sonata în re minor op2.nr.1 pentru viola da gamba şi continuo;

Dietrich Buxtehude (1637 - 1707): Triosonata în Do major BuxWV 266 pentru două viori şi continuo;

Johann Sebastian Bach (1685* - 1750): Allegro pentru clavecin solo din Sonata în Sol major BWV 1019 / Triosonata în Sol major BWV 1038 pentru două viori şi continuo. (Mai multe detalii, pe pagina evenimentului).

               Sub genericul „Descoperă noutatea muzicii vechi”, Festivalul de Muzică Veche Bucureşti reuneşte artişti din Polonia, Italia, Anglia, Spania şi România, care performează într-o serie de concerte, conferinţe şi ateliere programate la Ateneul Român, Sala Radio şi Sala Auditorium. Aceştia vor pune în dialog atât tradiţia şi cercetarea, cât şi interpretarea istorică şi sensibilitatea contemporană.

               De la muzica barocă şi renascentistă la cântările bizantine şi creaţiile vechi ale popoarelor mediteraneene, programul traversează secole şi culturi, redând vitalitatea unei lumi sonore care continuă să inspire.

               „Am conceput un program coerent şi echilibrat, cu o linie curatorială foarte limpede. Acesta are o viziune axială în jurul lui Bach şi a dialogului între epoci şi forme, dar şi o deschidere tematică spre moştenirea Renaşterii şi sonorităţile imaginative ale Barocului muzical târziu”, declară Laurenţiu Constantin, directorul festivalului.

            PROGRAMUL FESTIVALULUI

               Deschidere polifonică

„Ofranda muzicală” (Il Gardellino, 9 noiembrie, Sala Radio) deschide festivalul cu compoziţie ce reclamă o virtuozitate exemplară, una dintre cele mai complexe lucrări alui lui J.S. Bach. O alegere care defineşte nivelul de rigoare şi interpretarea istorică a întregii ediţii.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/OfrandaFMVB2025

               Explorarea invenţiei şi a instrumentelor pierdute

„The Sound of Da Vinci” (10 noiembrie, Sala Auditorium,) cu Sławomir Zubrzycki readuce în atenţie viola organista. Zubrzycki, constructorul contemporan al viola organista, instrument conceput de Leonardo da Vinci, creează o punte între ştiinţă şi artă, între gândirea umanistă şi sunetul viu al reconstrucţiei muzicale.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/DaVinciFMVB2025

               Dialoguri baroce şi ornamentaţie

„Double” (Il Gardellino, 11 noiembrie, Ateneul Român) este a doua propunere a prestigiosului ansamblu belgian Il Gardellino. Una care explorează repertoriile „concertului dublu” – un dialog între instrumente, timbre şi stiluri, în spiritul libertăţii improvizatorice care definea secolul al XVIII-lea. Construit în jurul tehnicii dublei expuneri şi al jocului contrapunctic, concertul aduce în faţa publicului o demonstraţie de echilibru între rigoare şi spontaneitate, între ornament şi claritate.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/DoubleFMVB2025

               Ostinato baroc

„Ostinato” (Fonte di Gioia – 16 noiembrie, Sala Auditorium) – un concert despre încăpăţânarea creativă cu care ansamblul clujean readuce de fiecare dată la lumină, ca un izvor infinit de bucurie, sonorităţile rafinate ale muzicii baroce. De data aceasta pornind de la şi construind în jurul caracterului repetitiv al anumitor teme ale Barocului muzical într-un program ce devine, astfel, o aniversare a improvizaţiei, a bucuriei şi a măsurii.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/OstinatoFMVB2025

               Introspecţie şi virtuozitate

„Solo Bach” cu Marco Mencoboni (20 noiembrie, Sala Auditorium) - unul din cei mai spectaculoşi clavecinişti ai momentului. Un artist cu cu o extraordinară înţelegere a frazării agogice şi a expresivităţii în interpretare. aduce în prim-plan un tip de ascetism muzical, întâlnirea directă dintre artist şi compozitor, fără ornament, fără intermediere.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/SoloBachFMVB2025

               Vocea a capella a Renaşterii

The King's Singers (23 Noiembrie, Sala Radio)- un ansamblu britanic de renume mondial, specializat în polifonia renascentistă şi aranjamente vocale contemporane - oferă o reluare a polifoniei engleze, o temă recurentă în marile festivaluri de muzică veche şi un contrafort necesar în structura generală a programului.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/RenaissanceTKS

               Transcriere şi relectură

„Music for the theorbo” (Xavier Díaz-Latorre, 25 noiembrie, Sala Auditorium) – în interpretarea unui muzician de elită care vine din atmosfera rarefiată din jurul marelui Jordi Savall (cu care a construit un parteneriat artistic de lungă durată). Teorba lui deschide o poartă către o lume în care sunetul respiră — un spaţiu între linişte şi lumină.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/XavierDLFMVB2025

               Cosmosul lui Savall

„The Garden of Hesperides” (Jordi Savall & Hespèrion XXI, 27 noiembrie, Sala Radio) e, poate, momentul de apogeu al ediţiei. Combină muzici ale Renaşterii iberice şi mediteraneene cu improvizaţii baroce producând o sinteză între cercetarea istorică, improvizaţie şi meditaţie asupra mitului. E un (semi)final care transcende epocile.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/SavallFMVB2025

               Închidere contemporană

„Sempre5” (Sempre, 30 noiembrie, Ateneul Român) ansamblul rezident al festivalului nostru (SEMPRE) şi, poate, cel mai împlinit ansamblu românesc de muzică veche. Un concert aniversar ce programează piese din repertoriile cântate de-a lungul celor 5 ani de existenţă într-o interpretare ce reuneşte eleganţa Barocului muzical european cu energia tinerei şcoli româneşti de muzică veche. O închidere de ediţie care pune pe scenă credo-ul festivalului nostru: „Descoperă noutatea muzicii vechi”.

Rezervă-ţi locul: https://tinyurl.com/5SempreFMVB2025

               „Muzica veche nu este doar un exerciţiu de memorie. Este o formă de cunoaştere şi de prezenţă. În fiecare an încercăm să arătăm că această muzică, născută în alt context, poate vorbi proaspăt şi limpede şi astăzi despre frumuseţe, disciplină, tăcere şi măsură”, mai spune Laurenţiu Constantin, directorul festivalului.

               În cele douăzeci de ediţii, Festivalul de Muzică Veche Bucureşti a construit o comunitate şi a instituit un dialog între artişti, public şi cercetători, într-un spaţiu în care trecutul este cercetat cu respect şi redat prin forme vii, autentice. Festivalul îşi păstrează vocaţia europeană, fiind membru al prestigioasei Reţele Europene de Muzică Veche (REMA) şi un punct de referinţă pentru interpretarea pe instrumente de epocă în Europa de Sud-Est.

               Ediţia 2025 continuă această tradiţie, confirmând că, dincolo de stiluri şi epoci, muzica veche rămâne un limbaj universal al spiritului.

               Bilete şi informaţii suplimentare despre Festival pot fi găsite la: https://tinyurl.com/ProgramFMVB2025

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Conținutul acestui comunicat de presă este în întregime responsabilitatea autorului său. News.ro nu își asumă în niciun fel responsabilitatea pentru acuratețea informațiilor prezentate sau a modului de redactare a comunicatului.