Expert Forum anunţă, joi, că a analizat datele despre finanţarea campaniei pentru alegerile prezidenţiale, publicate pe 7 mai de Autoritatea Electorală Permanentă. Concluzia generală a organizaţiei este că alegerile din 2025 sunt cele mai scumpe alegeri prezidenţiale din istorie, iar veniturile totale declarate au ajuns la 180 milioane de lei. În total, competitorii au cheltuit 144 de milioane. Datele raportate arată că 45% dintre fondurile cheltuite în campanie au fost pentru Crin Antonescu, ceea ce ”a afectat echilibrul electoral şi i-a oferit acestuia un avantaj de vizibilitate”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”AEP a publicat setul final de date care cuprinde veniturile şi cheltuielile competitorilor electorali pe data de 7 mai, iar analiza curentă include date declarate până pe 2 mai. Chiar şi în condiţiile în care se publică aceste date, transparenţa procesului este limitată. Public putem vedea doar câţi bani au declarat competitorii, nu şi cine este donatorul sau persoana/entitatea care a furnizat un împrumut candidatului sau partidului. Aceste raportări ar trebui să includă sursa venitului (numele donatorului sau a persoanei/entităţii care a acordat un împrumut), peste anumite valori”, a transmis, joi, Expert Forum, într-un comunicat de presă.

Potrivit organizaţiei, alegerile din 2025 sunt cele mai scumpe alegeri prezidenţiale.

Evenimente
26 mai Energy Road - Energie la tine acasă
10 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României

”Veniturile totale declarate au ajuns la 180 milioane de lei (faţă de 165 milioane de lei pe 30 aprilie), iar cheltuielile au ajuns la 144 milioane de lei, faţă de 133 de milioane de lei, cât fuseseră declarate la ultima raportare. Alegerile din 2025 sunt cele unde competitorii au declarat cele mai mari venituri şi cheltuieli de până acum”, a transmis organizaţia.

Expert Forum analizează veniturile şi cheltuielile raportate.

Venituri

Contribuţiile candidaţilor

Contribuţiile candidaţilor au ajuns la 71 milioane de lei, faţă de 55,9 milioane de lei declarate pe 30 aprilie.

Victor Ponta – 34,6 milioane de lei

Nicuşor Dan – 20,4 milioane de lei.

George Simion a declarat 12 milioane de lei pe 30 aprilie. Până la această dată candidatul nu declarase contribuţii (doar partidul transferase fonduri)

Lavinia Şandru a declarat 2,8 milioane de lei

Daniel Funeriu 813 de mii de lei – similar cu raportarea anterioară.

Cristian Terheş a declarat 200 mii de lei

Silviu Predoiu 80,000 de lei

Ion John Banu Muscel 215 mii de lei.

Crin Antonescu, Elena Lasconi şi Sebastian Popescu nu au declarat contribuţii din fonduri primite de candidaţi.

”Procentual, Victor Ponta a declarat cel mai mult, adică 48% din banii înregistraţi din contribuţia candidaţilor. Nicuşor Dan a înregistrat 32% din totalul fondurilor declarate din contribuţii”, afrată Expert Forum.

Potrtivit organizaţiei, majoritatea fondurilor (99%) provin din împrumuturi, adică 70,5 de milioane de lei. În rest, 595 de mii de lei provin din venituri proprii şi 48,850 din donaţii. Singurii candidaţi care au declarat donaţii este Victor Ponta şi Daniel Funeriu, iar venituri proprii au fost declarate de cinci candidaţi.

”Dacă Victor Ponta şi Nicuşor Dan din împrumuturi au declarat contribuţii pe parcursul întregului proces, George Simion a declarat toate fondurile pe 30 aprilie, în valoare de 12 milioane de lei. De remarcat că şi mare parte a cheltuielilor legate de campania online au fost raportate tot pe finalul campaniei”, a mai transmis organizaţia.

Transferuri ale partidelor

Organizaţia explică faptul că valoarea totală a transferurilor de fonduri declarate de 6 partide a fost de 108,9 milioane de lei, crescând nesemnificativ de la ultima raportare. Nu au fost declarate fonduri, cu excepţia 3,000 de lei pentru PLAN.

”Cei mai mulţi bani au fost transferaţi pentru candidatul Crin Antonescu (Alianţa România Înainte), adică 80 de milioane astfel: PSD – 76,4 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei; transferurile au fost realizate doar din fonduri private, fără subvenţii. UDMR şi PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne de departe principalul contributor la campania lui Crin Antonescu”, arată organizaţia.

AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi în total 26,9 milioane de lei.

USR a declarat în total 1,2 milioane de lei – faţă de 1,1 de mii cât se raportase anterior; celelalte partide nu au declarat subvenţii.

”Faptul că un candidat, Crin Antonescu, a beneficiat de contribuţii semnificative din partea partidelor politice, reprezentând aproape jumătate din toate fondurile declarate în campania electorală (45%), considerăm că a afectat echilibrul electoral şi i-a oferit acestuia un avantaj de vizibilitate, chiar dacă nu s-a materializat în calificarea acestuia pentru cel de-al doilea tur de scrutin. Considerăm că limita maximă pentru venituri şi cheltuieli, de 81 de milioane de lei, este prea ridicată şi ar trebui redusă”, precizează reprezentanţii Expert Forum.

Cheltuieli

În total, competitorii au cheltuit 144 de milioane, cu 11 milioane de lei mai mult decât la ultima raportare.

Cele mai mari cheltuieli au fost realizate de către:

Crin Antonescu / Alianţa România Înainte – 64,4 milioane de lei – 44 % din totalul cheltuielilor. 62 de milioane de lei au fost cheltuite de către PSD.

Victor Ponta – 34,5 milioane de lei – 24%

Nicuşor Dan – 20,3 milioane de lei – 14%

George Simion (AUR) – 20 milioane de lei – 14 %

Lavinia Şandru (PUSL) – 2,8 milioane de lei – 2%

Elena Lasconi (USR) – 1,1 milioane de lei – 1%

”Din total, 50% s-au cheltuit pentru servicii online (73 mil. lei), 26 % pentru reclamă în radio/tv/presă (38,1 milioane de lei), 6% pentru tipărituri (8,3 mil. lei) şi pentru alte cheltuieli – 17% (20 mil lei). În acest ultim capitol intră o diversitate de cheltuieli, inclusiv consultanţă, vestimentaţia voluntarilor, servicii mandatar financiar, închirieri de spaţii sau transport. În cazul unor competitori nu este foarte clar ce includ aceste cheltuieli întrucât este marcată doar categoria generală, iar alţii au inclus detalii care permit urmărirea mai detaliată a cheltuielilor”, mai arată Expert Forum.

Cheltuieli pe partid

Pentru Crin Antonescu / Alianţa România Înainte:

PSD a cheltuit 62 de milioane de lei: 48% din bani s-au cheltuit pe promovare TV (30 mil. lei), 35% pentru online (22 mil. lei), 4% pentru tipărituri (2,6 mil lei), 3% pentru cercetări sociologice (2 mil lei) şi 5 mil. lei pentru alte tipuri de contracte. Din datele disponibile nu reiese evident dacă PSD a cheltuit pentru vestimentaţia destinată voluntarilor.

UDMR a cheltuit 1,8 milioane de lei: 46% din bani, adică 848 mii de lei pentru online (mai mulţi furnizori), 22% pentru tipărituri (399 mii lei) şi 384 mii de lei (21%) pentru radio/presă/tv.

PNL a cheltuit 378 de mii de lei, pentru contracte din categoria altele şi 148 mii de lei pentru online.

Victor Ponta a cheltuit 36,4 mil. lei – comparativ cu 32,6 milioane de lei la raportarea anterioară – din care 61% pentru online (21 milioane) şi 18% pentru radio/tv/presă (6 mil lei). Pentru vestimentaţie a plătit 1,3 mil. lei (4%), iar pentru tipărituri 1,3 milioane lei (4%). Candidatul a plătit şi 1,4 mil lei pentru cercetări sociologice. Pentru alte tipuri de contracte, din care mare parte cele de consultanţă a plătit 1,8 milioane de lei.

Nicuşor Dan a cheltuit în total 20 milioane de lei: 73% din bani (15  milioane de lei) pentru online, 1,2 milioane de lei pentru tipărituri şi 917 mii de lei pentru cercetări sociologice. Pentru promovare radio/tv/presa scrisă a plătit 742 mii de lei. Restul de 2,4 milioane a fost cheltuit pe alte tipuri de contracte, majoritatea pentru consultanţă.

AUR a plătit 12% din fonduri pentru tipărituri (2,4 milioane), 60% pentru online (12 mil lei), 2,5 milioane de lei pentru mandatar financiar,, 815 mii de lei pentru cercetări sociologice, iar restul pentru alte tipuri de contracte. AUR a declarat pe 30.04 două facturi storno pentru DGI MULTIMEDIA DESIGN SRL în valoare de 2.439.500 şi 2.606.100, pentru servicii plătite la începutul lui aprilie.

”Reamintim că autorităţile, dar şi EFOR au primit un număr foarte mare de plângeri care au avut ca obiect o acţiune de campanie care a încălcat reglementările privind protecţia datelor personale; candidatul Alianţei pentru Unirea Românilor (AUR) a dstribuit unui număr semnificativ de alegători materiale electorale folosind date personale din Registrul Electoral. AEP a sesizat Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Pentru unul dintre materiale, tirajul a fost de aproximativ 1 milion de materiale tipărite. BEC a constatat ilegalitatea acestei acţiuni şi a dispus încetarea distribuirii materialelor. Cu toate acestea, AUR a trimis un al doilea set de materiale, ceea ce a determinat BEJ Ilfov să înainteze o plângere penală către poliţie şi Parchetul General”, a mai transmis organizaţia,

USR a cheltuit jumătate din bani (591 mii lei) pentru campanie TV, şi câte un sfert pentru online (265 mii lei), alte tipuri de contracte (234 mii lei) şi 86 mii de lei pentru tipărituri.

Cheltuielile în social media (4 aprilie – 3 mai)

Competitorii au cheltuit între 4 aprilie şi 3 mai 9,2 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Meta. Pe lângă aceste cheltuieli, s-au mai înregistrat cheltuieli realizate de terţi sau de către alte pagini asimilate partidelor, valoarea totală ajungând la 11 milioane de lei.

Cele mai mari cheltuieli au fost făcute de candidaţii Crin Antonescu şi Nicuşor Dan, în ultimele zile de campanie. Nicuşor Dan a cheltuit cel mai mult pe 27.04 – 378,8 mii lei şi pe 2.05 – 372 mii lei. Crin Antonescu a cheltuit pe 1.05 – 354 mii de lei şi pe 2.05 369 mii de lei.

Alte 3,5 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Google. Din această sumă, 2 milioane au fost cheltuiţi de PSD.

Partide şi terţi au rulat reclame prin FB Ads în valoare de 109 mii de lei pe 3 şi 4 mai, când campania electorală nu este permisă. La partide sau candidaţi nu am identificat reclamă politică, ci mai degrabă îndemnuri la vot. În schimb, pagini care nu sunt asumate precum Mariana Popa sau Realitatea de România au rulat reclame politice.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.