Ministerul Afacerilor Externe (MAE) şi Ministerul Transporturilor consideră că prevederile ”cu caracter restrictiv şi disproporţionat” din Pachetul Mobilitate I adoptat de Parlamentul European, ale căror implicaţii negative au fost semnalate anterior de autorităţile române, vor afecta funcţionarea pieţei interne şi activitatea de transport rutier în Uniune, precum şi îndeplinirea obiectivelor asumate de Uniunea Europeană în domeniul schimbărilor climatice. ”Autorităţile române (...) îşi rezervă dreptul de a utiliza toate opţiunile de acţiune pe care le au la dispoziţie, inclusiv introducerea de acţiuni la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene”, arată MAE.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Autorităţile române, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Externe, consideră că prevederile cu caracter restrictiv şi disproporţionat, incluse în versiunea finală a Pachetului Mobilitate I adoptată de Parlamentul European la data de 8 iulie a.c., şi ale căror implicaţii negative au fost semnalate anterior în mod repetat de autorităţile române, vor afecta funcţionarea pieţei interne şi activitatea de transport rutier în Uniune, precum şi îndeplinirea obiectivelor asumate de Uniunea Europeană în domeniul schimbărilor climatice”, se arată într-un comunicat de presă transmis de MAE.

De asemenea, autorităţile române consideră regretabil faptul că, în ciuda demersurilor şi argumentelor părţii române şi ale altor state membre afectate de Pachetul Mobilitate I transmise pe parcursul negocierilor interinstituţionale între Consiliul UE şi Parlamentul European, nu a fost posibilă agrearea unor texte care să includă măsuri proporţionale şi echilibrate în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de muncă în sectorul transporturilor şi sprijinirii, în acelaşi timp, a competitivităţii companiilor, inclusiv cele româneşti, din sectorul transportului rutier.

”În acest context, autorităţile române, prin Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Externe, îşi rezervă dreptul de a utiliza toate opţiunile de acţiune pe care le au la dispoziţie, inclusiv introducerea de acţiuni la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene”, scrie în comunicatul MAE.

Pachetul Mobilitate I a fost lansat de Comisia Europeană în mai 2017. Acesta conţine trei acte legislative referitoare la transportul rutier: Regulamentul PE şi al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 şi (UE) nr. 1024/2012 în vederea adaptării acestora la evoluţiile sectorului transportului rutier; Regulamentul PE şi al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce priveşte cerinţele minime referitoare la duratele de conducere zilnice şi săptămânale maxime, pauzele minime şi perioadele de repaus zilnic şi săptămânal şi a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce priveşte poziţionarea prin intermediul tahografelor; Directiva PE şi a Consiliului de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012.

Pentru aceste acte legislative se aplică procedura de codecizie, fiind astfel necesar acordul atât al Consiliului, cât şi al Parlamentului European (PE) pentru adoptarea textelor respective.

Potrivit MAE, poziţia Consiliului asupra acestui Pachet a fost adoptată în decembrie 2018, iar prevederile cele mai problematice, precum obligaţia întoarcerii vehiculului la 8 săptămâni în statul de înmatriculare, obligaţia întoarcerii conducătorului auto la sediu la 3 sau 4 săptămâni (în funcţie de situaţie), introducerea unei perioade de prohibiţie de 4 zile pentru operaţiunile de cabotaj, au făcut obiectul negocierilor interinstituţionale cu Parlamentul European.

România s-a opus Pachetului final, alături de celelalte 8 state membre like-minded (Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta şi Polonia), votând împotriva aprobării textelor rezultate în urma negocierilor cu Parlamentul European. Pachetul final a fost însă adoptat de Consiliu cu votul majorităţii calificate a statelor membre, arată sursa citată.

Parlamentul European s-a pronunţat asupra pachetului final în sesiunea plenară din 8 iulie şi a adoptat textele rezultate în urma negocierilor cu Consiliul. Aceasta reprezintă ultima etapă procedurală în procesul de adoptare a celor trei acte legislative din cadrul Pachetului Mobilitate I, care vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

În perspectiva votului din Parlamentul European, miniştrii români ai transporturilor, infrastructurii şi comunicaţiilor şi, respectiv, afacerilor externe, alături de omologii din Bulgaria, Cipru, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta şi Polonia, au transmis membrilor Parlamentului European, la 30 iunie a.c., o scrisoare în care au evidenţiat implicaţiile negative ale prevederilor restrictive din Pachet şi au solicitat Parlamentului European reanalizarea acestora din perspectiva menţinerii competitivităţii transportului rutier de mărfuri şi a contribuţiei acestuia la obiectivele din domeniul schimbărilor climatice.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.