Un superiaht de lux sub pavilion britanic, care s-a scufundat anul trecut în largul Siciliei, ducând la moartea magnatului britanic din domeniul tehnologiei Mike Lynch şi a altor şase persoane, a fost scos la suprafaţă sâmbătă, după ce echipele de căutare au finalizat operaţiunea complexă de recuperare şi aducere la ţărm pentru investigaţii suplimentare, relatează AP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Partea superioară albă şi carena albastră a superyachtului Bayesian, lung de 56 de metri, acoperite cu alge şi noroi, erau vizibile deasupra apei într-o zonă de staţionare a unei barje cu macara plutitoare galbenă în largul portului sicilian Porticello.

„Coca superiahtului Bayesian a fost recuperată astăzi cu succes şi în siguranţă din mare, din largul coastei nordice a Siciliei”, a declarat TMC Maritime, compania care a efectuat operaţiunea de recuperare. „Aceasta a urmat unei proceduri delicate de ridicare care a început astăzi dimineaţă.”

TMC a adăugat că coca va continua să fie menţinută „într-o poziţie ridicată pentru a permite personalului specializat în salvări să finalizeze verificările şi pregătirile” înainte de transportul său către portul sicilian Termini Imerese, duminică.

Platforma macara plutitoare va transporta nava Bayesian în port, unde o platformă specială din oţel o aşteaptă. Nava va fi apoi pusă la dispoziţia anchetatorilor pentru a ajuta la determinarea cauzei scufundării.

Bayesian s-a scufundat în data de 19 august în largul Porticello, lângă Palermo, în timpul unei furtuni violente, în timp ce Lynch îşi distra prietenii cu o croazieră pentru a sărbători achitarea sa cu două luni mai devreme în SUA, sub acuzaţia de fraudă. Lynch, fiica sa şi alte cinci persoane au murit. Cincisprezece persoane au supravieţuit, inclusiv căpitanul şi toţi membrii echipajului, cu excepţia bucătarului.

Autorităţile italiene desfăşoară o anchetă penală completă.

Nava a fost ridicată încet de pe fundul mării, la o adâncime de 50 de metri, în ultimele trei zile, pentru a permite fixarea curelelor, curelelor de ridicare şi hamurilor de oţel sub chilă. Opt curele de ridicare din oţel au fost utilizate pentru a ridica în poziţie verticală corpul navei şi pentru a forma o parte a unui sistem de ridicare din sârmă de oţel care a început să ridice nava din apă sâmbătă. În timp ce superiahtul era ridicat, apa de mare a fost pompată din carenă.

Iahtului Bayesian îi lipseşte catargul de 72 de metri, care a fost tăiat şi lăsat pe fundul mării pentru a fi recuperat ulterior. Catargul a trebuit să fie detaşat pentru a permite aducerea corpului navei într-o poziţie aproape verticală, care să permită ridicarea acesteia.

Anchetatorii britanici au declarat într-un raport provizoriu publicat luna trecută că iahtul a fost răsturnat de „vânt extrem” şi nu a putut fi recuperat.

Raportul menţionează că echipajul lui Bayesian a ales locul în care s-a scufundat ca adăpost împotriva furtunilor prognozate. Viteza vântului a depăşit 70 de noduri (81 mph) în momentul scufundării şi a răsturnat „violent” nava la un unghi de 90 de grade în mai puţin de 15 secunde.

Lynch, care a vândut Autonomy, o companie producătoare de software pe care a fondat-o în 1996, către Hewlett-Packard pentru 11 miliarde de dolari în 2011, a fost achitat de acuzaţiile de fraudă în iunie 2024 de un juriu federal din San Francisco.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.