Un atac cu dronă şi cu o ambarcaţiune rapidă în largul Yemenului a ucis patru marinari de pe un vrachier sub pavilion liberian, operat de Grecia, a declarat marţi un oficial la curent cu această chestiune, acesta fiind al doilea incident într-o singură zi, după luni de calm, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Traficul în Marea Roşie, o cale navigabilă cheie pentru petrol şi mărfuri, a scăzut de când miliţia Houthi din Yemen, aliată cu Iranul, a început să ţintească navele în 2023 în ceea ce a numit solidaritate cu palestinienii atacaţi în războiul Israelului din Gaza.

Decesele de pe Eternity C, primele care implică nave în Marea Roşie din iunie 2024, ridică la opt numărul total de marinari ucişi în atacurile din Marea Roşie.

Încă un membru al echipajului rănit a murit la bord după atac, a declarat o sursă la curent cu această problemă, vorbind sub rezerva anonimatului.

Houthi nu au comentat despre Eternity C, dar cu câteva ore mai devreme au revendicat un atac asupra unui alt vrachier sub pavilion Liberia, operat de Grecia, MV Magic Seas, în largul sud-vestului Yemenului duminică, spunând că nava s-a scufundat.

"După mai multe luni de calm, reluarea atacurilor deplorabile în Marea Roşie constituie o nouă încălcare a dreptului internaţional şi a libertăţii de navigaţie", a declarat marţi secretarul general al OMI, Arsenio Dominguez.

Departamentul de Stat al SUA a condamnat "atacul terorist neprovocat al houthi asupra navelor civile de marfă MV Magic Seas şi MV Eternity C", demonstrând ameninţările pe care houthi le reprezintă la adresa libertăţii de navigaţie şi a securităţii regionale.

Washingtonul ”va continua să ia măsurile necesare pentru a proteja libertatea de navigaţie şi transportul maritim comercial”, se mai arată în declaraţie.

Operatorul navei Eternity C, Cosmoship Management, nu a fost disponibil imediat pentru comentarii.

Eternity C, cu 21 de cetăţeni filipinezi şi un rus alcătuind un echipaj de 22 de persoane, era în derivă.

Grecia a purtat discuţii diplomatice cu Arabia Saudită cu privire la incident, au declarat sursele, în timp ce două firme de securitate maritimă, inclusiv Diaplous, cu sediul în Grecia, se pregăteau să organizeze o misiune de salvare a echipajului blocat pe Eternity C.

Un oficial al Aspides, misiunea Uniunii Europene desemnată să ajute la protejarea transportului maritim din Marea Roşie, a mai declarat că cel puţin alţi doi membri ai echipajului au fost răniţi. Anterior, delegaţia de transport maritim din Liberia a declarat la o reuniune a ONU că doi membri ai echipajului au fost ucişi.

Houthi au difuzat o înregistrare video despre care au spus că descrie atacul lor asupra Magic Seas, inclusiv apelul SOS, exploziile şi scufundarea finală a navei. Reuters nu a putut verifica independent imaginile.

Managerul navei a declarat că informaţiile despre scufundare nu au putut fi verificate, dar Joshua Hutchinson, directorul general al firmei de securitate maritimă Ambrey, a declarat pentru Reuters că a avut o navă de intervenţie în zonă şi a confirmat că Magic Seas s-a scufundat.

Toţi membrii echipajului de pe nava Magic Seas au fost salvaţi de o navă comercială aflată în trecere şi au ajuns în siguranţă în Djibouti luni, au declarat autorităţile din Djibouti.

Din noiembrie 2023, Houthi au perturbat comerţul prin lansarea a sute de drone şi rachete asupra navelor din Marea Roşie, afirmând că ţintesc nave legate de Israel.

Deşi Houthi au încheiat o încetare a focului cu Washingtonul în luna mai, miliţia a promis să continue să atace navele despre care spune că au legătură cu Israelul.

"În timp ce Liberia procesa şocul şi durerea provocate de atacul împotriva Magic Seas, am primit un raport conform căruia Eternity C a fost din nou atacată ... provocând moartea a doi marinari", a declarat delegaţia Liberiei în cadrul unei sesiuni a Organizaţiei Maritime Internaţionale.

”RISCURI CRESCUTE”

Ambele nave atacate făceau parte din flote comerciale ale căror nave surori au făcut escală în porturile israeliene în cursul anului trecut.

"Pauza în activitatea Houthi nu a indicat neapărat o schimbare a intenţiilor de bază", a declarat Ellie Shafik, şeful serviciului de informaţii al companiei britanice de gestionare a riscurilor maritime Vanguard Tech.

"Atât timp cât conflictul din Gaza persistă, navele cu afilieri, atât percepute, cât şi reale, vor continua să se confrunte cu riscuri crescute", a adăugat.

Filipine i-a îndemnat pe navigatorii săi, care formează unul dintre cele mai mari grupuri de marinari negustori din lume, să îşi exercite dreptul de a refuza să navigheze în zone ”cu risc ridicat, de război”, inclusiv Marea Roşie, după ultimele greve, a declarat departamentul său pentru lucrătorii migranţi.

Traficul maritim prin regiune s-a redus la aproximativ jumătate faţă de nivelurile normale de la primele atacuri ale Houthi în 2023, a declarat Jakob Larsen, ofiţer şef pentru siguranţă şi securitate în cadrul asociaţiei de transport maritim BIMCO.

”Această reducere a traficului a persistat din cauza impredictibilităţii continue a situaţiei de securitate. Ca atare, BIMCO nu anticipează că atacurile recente vor modifica semnificativ modelele actuale de transport maritim”, a declarat Larsen.

Atacul asupra Eternity C, la 50 de mile marine sud-vest de portul Hodeidah din Yemen, a fost al doilea asupra navelor comerciale din regiune din noiembrie 2024, a declarat un oficial de la Aspides.

Luni, armata israeliană a declarat că a lovit ţinte Houthi în trei porturi yemenite şi o centrală electrică, în primul său atac asupra Yemenului din ultima lună.

Houthi spun că atacurile lor sunt un act de solidaritate cu palestinienii din Gaza, unde atacul militar al Israelului de la sfârşitul anului 2023 a ucis peste 57.000 de persoane, potrivit autorităţilor din Gaza.

Atacul israelian a declanşat o criză a foametei, a strămutat intern întreaga populaţie din Gaza şi a provocat acuzaţii de genocid la Curtea Internaţională de Justiţie şi de crime de război la Curtea Penală Internaţională.

Israelul neagă acuzaţiile.

Cea mai recentă vărsare de sânge în conflictul israeliano-palestinian, vechi de zeci de ani, a fost declanşată în octombrie 2023, când militanţii palestinieni Hamas au atacat Israelul, ucigând 1 200 de persoane şi luând aproximativ 250 de ostatici, conform cifrelor israeliene.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.