Actriţa Fanny Ardant revine în România ca invitat special al Festivalului Internaţional de Film Transilvania, care va avea loc între 25 mai şi 3 iunie, la Cluj-Napoca.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ajuns la cea de-a 17-a ediţie, cel mai mare eveniment de film din România îi dedică artistei franceze un medalion de autor – intitulat Close-up Fanny Ardant – care include două interpretări de excepţie din cele peste 100 de roluri făcute în cinema şi două dintre filmele pe care le-a regizat până în prezent. În cadrul galei de închidere TIFF, Fanny Ardant va primi Trofeul Transilvania pentru întreaga carieră.

Născută pe 22 martie 1949, Fanny Ardant a crescut în Monaco până la vârsta de 17 ani, după care s-a mutat în Aix-en-Provence pentru a-şi urma studiile în domeniul ştiinţelor politice. Prima apariţie scenică, în 1974. În cei peste 40 de ani de carieră, Fanny Ardant a jucat nu doar în Franţa, ci şi în Spania, Italia, Anglia, Israel, Germania, Elveţia şi, nu în ultimul rând, la Hollywood. A lucrat cu regizori importanţi precum Claude Lelouch, Alain Resnais, Costa Gavras, Volker Schlondorff, Michelangelo Antonioni, Sydney Pollack, Franco Zeffirelli şi Ettore Scola, şi i-a avut ca parteneri pe ecran, printre alţii, pe Gérard Depardieu, Vittorio Gassman, Jean Rochefort, Danielle Darrieux, Catherine Deneuve, Harrison Ford, Cate Blanchett, Penelope Cruz şi Jean-Louis Trintignant.

Una dintre cele mai importante colaborări, încă de la începutul carierei, a fost cu legendarul cineast francez Francois Truffaut, care i-a devenit şi partener de viaţă. După ce a remarcat-o în serialul TV „Les dames de la côte”, Truffaut a distribuit-o alături de Depardieu în „Femeia de alături/ La femme d'a coté” (1981), care i-a adus şi prima nominalizare la premiile César. La doar doi ani distanţă, numele actriţei se afla din nou pe lista scurtă a nominalizaţilor, de data aceasta pentru rolul secretarei-detectiv din ultimul film al lui Truffaut, „De-ar veni odată duminica!/ Vivement Dimanche”. Această comedie noir nominalizată la Premiile BAFTA, la categoria „cel mai bun film străin”, va putea fi văzută şi la TIFF.

După o serie de filme de autor şi nominalizări la premiul César pentru cea mai bună actriţă, Fanny Ardant câştigă trofeul pentru rolul patroanei unui bar gay din comedia-cult „Pédale douce” (r. Gabriel Aghion, 1997), iar popularitatea ei a crescut exponenţial, filmul fiind văzut de peste 4 milioane de spectatori. Un succes impresionant de box-office este şi comedia „Ridicule” (r. Patrice Laconte), pentru care în acelaşi an a primit premiul Lumiere. Distincţiilor primite în cinema li se alătură şi un Urs de Argint la Berlin pentru prestaţia din „8 femei/ 8 femmes” (r. François Ozon, 2002), premiu colectiv pe care îl împarte cu celelalte şapte actriţe din distribuţie.

În 2009, Fanny Ardant a debutat în regie cu „Cenuşă şi sânge/ Cendres et sang”, care a fost inclus în selecţia oficială a Festivalului de la Cannes. Scenariul scris de însăşi Ardant este adaptarea unei povestiri de Ismail Kadare, care descrie drama unei femei nevoite să-şi crească singură cei trei copii după asasinarea soţului. Exilată din ţara natală, aceasta se întoarce să-şi revadă familia după multă vreme şi declanşează noi violenţe între clanurile rivale al căror conflict i-au ruinat viaţa. Coprodus cu Libra Film, „Cenuşă şi sânge” a fost turnat, în proporţie de 90%, în România, iar din distribuţia internaţională fac parte şi actori autohtoni printre care Adrian Păduraru, Ion Besoiu, Răzvan Vasilescu, Tudor Istodor şi regretata Olga Tudorache. Proiecţia de la TIFF îi este dedicată acestei mari actriţe române dispărute anul trecut dintre noi.

Al doilea film regizat de Fanny Ardant prezentat în programul TIFF este „Divanul lui Stalin/ Le divan de Stalin” (2016), adaptare a romanului omonim scris de Jean-Daniel Baltassant, şi surprinde ultimele zile ale liderului sovietic, urmărind povestea unui tânăr artist angajat să realizeze un monument în onoarea acestuia. Gerard Depardieu excelează în rolul lui Stalin, redând la perfecţie amestecul de cinism, sadism şi singurătate care au marcat ultima perioadă din viaţa dictatorului, iar Ardant redă subtil acea senzaţie permanentă de ameninţare resimţită de cei din anturajul lui.

Una dintre cele mai recente şi mai temerare apariţii pe marele ecran e cea din „Lola Pater” (r. Nadir Moknèche, 2017), film lansat anul trecut la Locarno. Fanny Ardant interpretează cu o dezinvoltură care arde ecranul un transsexual care se reconciliază cu fiul său, pe care l-a părăsit atunci când a decis să facă operaţia de schimbare de sex.

Programul ediţiei din acest an include 227 producţii –178 de lungmetraje şi 49 de scurtmetraje din toate colţurile lumii. Sute de invitaţi români şi străini, reprezentanţi de seamă din lumea filmului, şi-au confirmat deja prezenţa la TIFF.17. Alături de echipa organizatorică, peste 400 de voluntari se vor ocupa de desfăşurarea evenimentelor. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.