F-SIDES, primul cineclub românesc dedicat exclusiv filmelor făcute de femei şi modurilor alternative de a privi şi reprezenta feminităţi în cinematografie şi societate, va debuta pe 13 iulie la Spaţiul M60 din Bucureşti şi va continua timp de 5 luni cu o serie de proiecţii în grădinile de vară ale Bucureştiului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cineclubul îşi propune să construiască o platformă online şi offline şi un spaţiu sigur de discuţie şi educaţie. 

Cofondatoarea F-SIDES, Ioana Diaconu, spune că "filmele caută să aducă în prim plan o perspectivă feminină şi să fie un punct de pornire pentru subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educaţia fetelor, violenţa împotriva femeii, explorarea sexualităţii, maternitate sau comunicarea intergeneraţională". 

Proiecţiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referinţă, discuţie şi acţiune împreună cu invitaţi speciali.

Seria de evenimente F-SIDES va începe cu proiecţia filmului "The Holy Girl/ La niña santa", o introducere curajoasă în tematica socializării de gen şi a educaţiei oferite fetelor.

Al doilea lungmetraj regizat de Lucrecia Martel şi parte din trilogia "Salta", "La niña santa/ The Holy Girl" urmăreşte întâmplările cotidiene prin care trec Amalia (María Alche) şi mama ei, Helena (Mercedes Morán), de-a lungul unei săptămâni agitate, când hotelul în care locuiesc găzduieşte o conferinţă medicală reunind zeci de specialişti. Fără a şti una de cealaltă, Amalia şi Helena ajung să-l cunoască pe Dr. Jano (Carlos Belloso), care devine pentru câteva zile centrul de interes al acţiunilor lor, stârnind fie dileme de natură religioasă, fie pasiuni tăcute, consumate în conversaţie politicoasă sau în priviri furate pe culoarele clădirii. Pentru Amalia, apariţia doctorului şi tumultul de stări pe care i le provoacă devin testul suprem al credinţei catolice, adolescenta asumându-şi faţă de el o misiune divină - este felul ei de a pune în practică învăţăturile scolastice abstracte, pline de tâlcuri nedesluşite.

Conform unei analize realizate de F-SIDES, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce reflectă cifrele la nivel european şi mondial.

În ultimii 10 ani, 19% dintre producţiile româneşti din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de femei. De asemenea, European Audiovisual Observatory, atrage atenţia că la nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.

Proiectul F-SIDES este construit în jurul conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă, reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenţia publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune că filmul hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplineşte o singură funcţie, pe două nivele: obiect erotic pentru personajele din film şi obiect erotic pentru spectator.

Conceptul de ”female gaze” urmăreşte să redea autonomia şi iniţiativa privirii feminine şi să o scoată din statutul de obiect al dorinţei. Susţinând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoţită de un manifest dedicat conceptului "female gaze" şi a necesităţii imperative a unei comunităţi care caută, discută, vede şi dă publicului mai multe filme făcute de femei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.