În România există o oportunitate majoră de modernizare a educaţiei tehnologice, însă puţine licee o folosesc: statutul de şcoală pilot, introdus prin noile politici educaţionale şi detaliat recent în emisiunea „Viitor pentru România” de la Prima News.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Pilotarea: cea mai mare şansă de modernizare

Corina Atanasiu, deputat şi membru al Comisiei pentru Învăţământ, explică:
„Toate şcolile din România se pot înscrie pentru a deveni şcoli pilot. Asta înseamnă că pot experimenta noul curriculum, pot introduce tehnologii moderne, pot lucra cu industria. Trebuie doar să păstreze 30% din trunchiul de bază.”

Pilotarea permite directorilor să testeze o programă adaptată la piaţa muncii, să aducă experţi în ateliere şi să colaboreze direct cu companii.

Directorii nu aplică: frică, birocraţie, lipsă de informare

Deşi cadrul legal permite inovaţia, majoritatea şcolilor nu aplică.

„Este nevoie de curaj managerial. Mulţi directori nu ştiu că pot face asta sau se tem de responsabilitate. Dar pilotarea e şansa reală de a recupera decalajul tehnologic”, a insistat Atanasiu.

Problema se adânceşte pentru că profesorii şi directorii nu primesc stimulente pentru modernizare: salariile rămân aceleaşi, indiferent de efort.

De ce este esenţială pilotarea în liceele tehnologice

Liceele tehnologice sunt cele mai afectate de decalajul faţă de industrie. Victor Balaş, reprezentant al profesioniştilor auto, descrie situaţia din teren:

„Industria evoluează mult mai repede decât şcoala. Dacă nu pilotăm acum, în cinci ani vom avea un sistem tehnologic irelevant. Nu putem preda platina şi delcoul, piese care nu se fabrică din anii ’70.”

Exemple de succes: licee care au avut curaj

Balaş aminteşte câteva cazuri pozitive:

„Liceul din Verneşti sau cel din Întorsura Buzăului sunt excepţionale. Au directori extraordinari care au adus tehnologie modernă, inclusiv simulatoare VR pentru vopsitorie. Acolo se poate.”

Aceste exemple arată ce înseamnă o şcoală pilot: libertate curriculară, parteneriate cu industria, dotări moderne.

Un apel către directori şi profesori

Atanasiu face un apel direct: „Directorii trebuie să aplice. Acum este perioada de depunere a intenţiilor. Este momentul ca liceele tehnologice să îşi redefinească viitorul”

Ce se poate schimba prin pilotare

  • reducerea teoriei inutile

  • flexibilizarea curriculei

  • includerea calificărilor de nivel 1 şi 2

  • modernizarea practicii

  • parteneriate cu companii

  • formarea profesorilor

Pilotarea nu este doar o procedură administrativă. Este singura cale ca România să pregătească meseriaşii viitorului.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.