Discuţiile despre starea învăţământului românesc sunt adesea dominate de rezultatele testelor PISA (Program for International Student Assessment) ale OCDE, care plasează România, în mod repetat, în coada clasamentelor europene la vârsta de 15 ani. Aceste cifre, deşi dureroase, au servit drept un catalizator esenţial pentru asumarea unei realităţi incomode. Însă, un alt studiu internaţional, mai puţin mediatizat, oferă o perspectivă surprinzătoare şi plină de speranţă: TIMSS . Aşa cum a subliniat şi Prof. Dr. Dragoş Iliescu la PrimaNews, datele TIMSS, mai granularizate şi axate pe vârste mai mici, sugerează că România este, în sfârşit, pe o pantă ascendentă în ceea ce priveşte educaţia timpurie, indicând astfel direcţia corectă pentru reformele viitoare.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

De la negare la progres

Spre deosebire de PISA, care evaluează elevii la 15 ani, TIMSS se concentrează pe matematică şi ştiinţe la finalul clasei a IV-a şi a VIII-a. Ultimele date din TIMSS arată o creştere remarcabilă de aproape 60 de puncte la clasa a IV-a, atât la matematică, cât şi la ştiinţe.  La clasa a opta, deşi progresul este mai modest, o creştere de 30 de puncte rămâne semnificativă. Prof. dr. Dragoş Iliescu a punctat că aceste cifre demonstrează că România nu mai este "codaşa" la acest nivel, ci se apropie de jumătatea clasamentului european.

Evenimente
19 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României

Rolul crucial al educaţiei timpurii

Cum poate fi explicată această îmbunătăţire? Una dintre ipotezele puternice, menţionată de Prof. Dr. Dragoş Iliescu, este că succesul de la clasa a IV-a se datorează faptului că aceasta este prima generaţie care a parcurs integral clasele primare pe baza noului curriculum. Mai mult, introducerea clasei pregătitoare a jucat un rol esenţial, afirmă acesta.  

Andreas Schleicher, director pentru educaţie al OCDE, a remarcat că România are un curriculum "foarte bun, mai bun decât multe ţări ale OCDE", spune el, însă a subliniat că problema constă în implementarea sa corectă şi completă. Acesta este un aspect vital: nu este suficient să ai un plan bun, ci este crucial să îl pui în practică efficient, menţionează acesta. Astfel, progresul din TIMSS la clasele primare sugerează că, la acest nivel, implementarea începe să dea roade.

 O arhitectură raţională pentru viitor

Succesul înregistrat în studiile TIMSS la clasele mici nu este întâmplător. El reflectă o arhitectură raţională de reformă, care se bazează atât pe date interne, cât şi pe modele de succes din alte ţări. Prin urmare, este vital să investim în formarea şi atragerea profesorilor, punând accent mai mult pe modul în care se predă, decât doar pe ce se predă.

Aceste rezultate pozitive ar trebui să servească drept  sursă de încurajare şi să reprezinte un argument solid pentru continuarea şi extinderea politicilor care vizează o intervenţie timpurie şi o implementare riguroasă a curriculumului. Astfel, adoptând o atitudine pozitivă, bazată pe dovezi, România poate transforma aceste progrese iniţiale în succese durabile pentru întregul sistem educational, a afirmat prof. dr. Dragoş Iliescu în cadrul emisiunii.

 
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.