Uniunea Europeană se află într-o cursă contra-cronometru pentru a evita noile tarifele de 30% pe care preşedintele american Donald Trump intenţionează să le impună începând cu 1 august. În timp ce Washingtonul joacă dur şi refuză o amânare a termenului-limită, blocul comunitar îşi articulează o strategie în patru puncte pentru a răspunde ”jocului de-a şoarecele şi pisica” iniţiat de Casa Albă, relatează CNBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Karoline Leavitt, purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, a declarat joi că Uniunea este ”foarte dornică” să ajungă la o înţelegere, iar Bruxellesul ar căuta modalităţi de a reduce atât tarifele, cât şi barierele netarifare criticate de administraţia Trump.

Surse europene au confirmat că o parte esenţială a planului este o ofertă de compromis: reducerea taxelor UE de 10% la importurile de automobile americane, cu condiţia ca Washingtonul să coboare tarifele proprii din sectorul auto, impuse anterior la 25%, sub pragul de 20%.

Potrivit Financial Times, această reducere reciprocă de tarife ar putea servi drept cheie de compromis pentru un cadru comercial mai stabil. Comisia Europeană a refuzat să comenteze oficial informaţia, semn că negocierile sunt încă în desfăşurare.

Între timp, impactul tarifelor americane începe deja să se reflecte în profiturile companiilor europene.

Volvo Cars, unul dintre cei mai expuşi producători auto la taxele impuse de SUA, a raportat joi o scădere semnificativă a profitului operaţional în al doilea trimestru. Producătorul suedez a descris mediul actual ca fiind ”provocator”, iar analiştii se aşteaptă la un sezon de raportări financiare dificil în întreaga industrie auto europeană.

Michal Baranowski, secretar de stat polonez în Ministerul Dezvoltării Economice, a detaliat strategia blocului comunitar într-un interviu pentru CNBC:

1.Negocieri sincere cu oficialii americani;

2.Pregătirea unor contramăsuri comerciale, inclusiv retalierea pentru tarifele aplicate deja la oţel şi aluminiu, şi un pachet de tarife reciproce în valoare de 72 miliarde euro;

3.Consultări cu alte state afectate de tarifele SUA, fără coordonare oficială, dar cu schimb de informaţii;

4.Consolidarea competitivităţii europene, ca măsură de protecţie pe termen mediu.

Baranowski a subliniat că relaţia transatlantică este ”cea mai importantă relaţie economică” pentru SUA, iar riscurile sunt simetrice de ambele părţi. Vizita recentă a negociatorului-şef al UE, Maros Sefcovic, la Washington, marchează o ultimă tentativă de a bloca impunerea noilor tarife, într-un moment în care piaţa auto europeană este deja fragilizată.

Valoarea schimburilor comerciale UE–SUA s-a ridicat anul trecut la 1,68 trilioane euro (aproximativ 4,6 miliarde euro pe zi), reprezentând aproape o treime din comerţul global şi 43% din PIB-ul mondial.

Trump a criticat în repetate rânduri relaţia comercială cu UE, invocând surplusul comercial european în raport cu SUA. Pentru Uniunea Europeană, miza este uriaşă. Pentru Trump, jocul e riscant. Dar cu fiecare zi care trece fără un acord, probabilitatea unei escaladări tarifare se transformă din ameninţare în realitate iminentă.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.