Peste 70% dintre companii intenţionează să pună un accent mai mare pe electrificare, emisii şi costurile cu energia în următorii trei ani, arată un studiu EY. Potrivit acestuia, 64% dintre companii au declarat că majorarea şi instabilitatea costurilor cu energia au un impact asupra rentabilităţii şi competitivităţii lor.
”Creşterea accentuată a cererii de energie din partea companiilor transformă piaţa energetică globală, determinând furnizorii de energie să-şi regândească modul în care sprijină dezvoltarea şi oferă valoare”, potrivit unui nou studiu realizat de EY, care arată că două treimi dintre companii sunt preocupate de accesul la surse sigure de energie necesară pentru dezvoltare, iar 64% afirmă că majorările şi instabilitatea costurilor cu energia le afectează deja rentabilitatea şi competitivitatea.
În contextul în care energia este percepută în prezent ca un factor esenţial pentru creştere şi nu doar ca un cost operaţional, această volatilitate creează un grad semnificativ de incertitudine pentru companiile din toate sectoarele.
10 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României
Aceste sunt principalele concluzii reieşite din programul de cercetare EY Navigating the Energy Transition, care, în acest an, a sondat peste 2.400 de decidenţi din cadrul unor companii marii şi medii de pe opt pieţe din întreaga lume. Studiul evidenţiază nevoia urgentă ca furnizorii să reinventeze modul în care prestează serviciile de furnizare a energiei către consumatorii persoane juridice, în condiţiile în care se preconizează că cererea de electricitate se va dubla până în 2050 şi că trei sferturi din această creştere vor fi reprezentate de companii.
„Pe fondul creşterii cererii de energie şi al volatilităţii preţurilor, companiile din România resimt tot mai acut nevoia unor soluţii energetice fiabile, sustenabile şi adaptate specificului local. Cu peste 70% dintre afaceri orientându-se spre electrificare şi reducerea emisiilor, este esenţial ca furnizorii de energie să devină parteneri activi în strategia de dezvoltare a clienţilor lor. Energia nu mai este doar un cost operaţional - devine un diferenţiator strategic pentru competitivitate şi creştere sustenabilă”, afirmă Mihai Drăghici, partener, Consultanţă, EY România.
Cercetarea a relevat că mai bine de 70% dintre companii intenţionează să îşi intensifice eforturile în direcţia electrificării, reducerii emisiilor şi gestionării costurilor energetice în următorii trei ani. Cu toate acestea, tehnologiile învechite, operaţiunile compartimentate şi competenţele limitate legate de acest sector au creat nemulţumiri în rândul multor companii în legătură cu furnizorii lor, determinându-le să ia în considerare alte opţiuni.
Şi presiunea de a asigura acces la surse de energie durabilă este în creştere. 70% dintre companii intenţionează să investească în producţia proprie de energie şi în sisteme de stocare prin acumulatori, urmărind un mai mare grad de autonomie şi control. În acelaşi timp, sustenabilitatea rămâne o prioritate, însă nu în detrimentul dezvoltării. Poziţia companiilor este fermă: se aşteaptă la soluţii personalizate care să susţină ambele obiective, iar dacă furnizorul de energie nu poate asigura acest lucru, vor găsi unul care poate sau vor acţiona pe cont propriu.
Potrivit studiului EY, 71% dintre companii şi-au definit strategii energetice, iar majoritatea caută în mod activ să îşi consolideze capacităţile energetice prin dezvoltare internă, achiziţii sau parteneriate. Cu toate acestea, 42% dintre respondenţi au declarat că doresc ca furnizorii de energie să acţioneze ca promotori în domeniul energiei, nu doar ca simpli furnizori. Doar o treime dintre companii sunt, în prezent, deschise la posibilitatea ca furnizorii să îşi asume roluri mai avansate, precum cel de coordonator de platforme sau de furnizor de soluţii, ceea ce evidenţiază un decalaj semnificativ între percepţie şi poziţionare.
”În contextul în care cererea creşte şi aşteptările se schimbă, mesajul din partea companiilor este clar: furnizorii trebuie să acţioneze rapid pentru a transforma modul în care prestează serviciile de furnizare a energiei. Aceasta presupune asigurarea unor soluţii mai inteligente, personalizate şi a unor instrumente digitale, inclusiv inteligenţă artificială, pe care 71% dintre companii doresc să o integreze în interacţiunile lor în domeniul energiei”, relevă studiul.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 51,2 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2024.
Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 1.000 de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
Are birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.