Consiliul Concurenţei recomandă acordarea de stimulente financiare medicilor din România pentru a-i încuraja să prescrie medicamente generice, care sunt cu cel puţin 35% mai ieftine decât cele inovative, acestea din urmă fiind promovate agresiv de câtre medicii români pacienţilor, încurajaţi de politicile producătorilor de medicamente scumpe, potrivit unui raport al autorităţii anti-monopol, publicat miercuri.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În cadrul investigaţiei, inspectorii Consiliului Concurenţei au descoperit că medicii prescriu în mare măsură medicamentele mai scumpe, aşa-numitele inovative, şi nu variantele lor mai ieftine, care sunt medicamentele generice.

"Unde e o problemă, aici poate fi şi pentru buget, că plăteşti uneori mai mult decât ar trebui. În general, costurile astea suplimentare le suportă pacientul. Cine pierde din acest lucru este mai degrabă pacientul”, a afirmat Chiriţoiu, săptămâna trecută.

Evenimente
20 mai - Evenimentul News.ro “Energy Road - Energie la tine acasă”. Parteneri: AS & Partners, FPPG, Delgaz Grid, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Premier Energy, Romgaz
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei

Situaţia se explică deoarece, în România, pacienţii nu putere în faţa medicilor şi nici mijloace de a contesta prescripţiile. 

“Medicii prescriu influenţaţi în parte şi de sumele mari pe care le au la dispoziţie firmele farmaceutice pentru promovarea medicamentelor", menţiona Chiriţoiu. 

Şeful Consiliului Concurenţei consideră că situaţia este permisă şi de politicile incoerente ale funcţionarilor de stat care se ocupă cu aprobarea listelor de medicamente. 

"Pentru acelaşi medicament avem preţuri diferite aprobate de stat, ceea ce face să existe mai mulţi bani la dispoziţia anumitor companii care pot folosi aceste fonduri suplimentare ca să stimuleze medicii să prescrie respectivele medicamente", a precizat Chiriţoiu.

Şeful autorităţii anti-monopol consideră că şi taxa clawback, pe care o plătesc producătorii de medicamente statului pentru profitul suplimentar realizat din vânzarea de medicamente compensate, este prea mare în România.

Analiza este acum lansată în dezbatere publică şi există o perioadă de o lună pentru a primi posibile reacţii. Concluziile analizei sectoriale vor fi discutate cu Ministerul Sănătăţii, Casa Naţională de Sănătate şi cu Agenţia Naţională a Medicamentelor.

Astfel, autoritatea de concurenţă recomandă acordarea de stimulente financiare medicilor, pentru a fi încurajaţi să prescrie medicamente generice.

Consiliul Concurenţei propune totodată eliminarea din listele de compensare a medicamentelor care sunt puse pe piaţă în cantităţi insuficiente, fiind menţinute doar pentru a da preţul de referinţă.

Distribuitorii şi farmaciile ar putea fi motivate să elibereze medicamente ieftine prin aplicarea unei sume fixe pe serviciu de distribuţie, respectiv farmacie. Şi pentru ca distribuitorii, respectiv farmaciile, să nu mai comercializeze sau promoveze un anumit medicament în detrimentul altuia, o posibilă soluţie ar fi limitarea discounturilor ce pot oferite.

Este totodată necesară o analiză privind reglementarea unei sume maxime care poate fi alocată unui medic prescriptor, în decursul unui an, susţine Concurenţa.

„Medicamentele generice, deşi cu cel puţin 35% mai ieftine decât variantele lor inovative, nu reusesc să acapareze o cotă de piaţă semnificativă, chiar şi după mai mulţi ani de la intrarea pe piaţă”, este una dintre concluziile studiului derulat de Consiliul Concurenţei pe piaţa farmaceutică.

 

Totodată, 57% dintre pacienţi solicită o anumită denumire comercială ca urmare a recomandării medicului, deşi, în România, prescrierea medicamentelor se realizează pe substanţă activă şi, doar în situaţii excepţionale, justificate, pe denumire comercială.

Consiliul Concurenţei a identificat ca posibilă cauză a acestor comportamente, promovarea intensă realizată de producătorii de medicamente inovative. Astfel, în medie, o companie producătoare de medicamente inovative alocă aproximativ 9% din cifra de afaceri pentru activităţi de promovare, iar o companie producătoare de medicamente generice alocă aproximativ 5%.

În anul 2014, cheltuielile cu promovarea şi publicitatea, înregistrate de producătorii de medicamente din România, s-au ridicat la aproximativ 362 mililioane lei.

„Ca urmare, medicii recomandă medicamente inovative fiind influenţaţi de companiile producătoare de medicamente prin activităţi de marketing, promovare şi publicitate: congrese ştiinţifice, întâlniri promoţionale, materiale şi obiecte publicitare, sponsorizări. În ceea ce priveşte specialităţile medicale, cei mai vizaţi sunt medicii de familie/medicină generală, urmaţi de medicii cardiologi şi internişti”, se arată în raportul autorităţii de concurenţă.

Oficialii Consiliului Concurenţei consideră că medicii ar putea fi încurajaţi să prescrie medicamente generice prin oferirea de stimulente financiare în cazul în care se încadrează într-un buget lunar stabilit, iar economiile realizate faţă de bugetul respectiv ar putea fi utilizate de medici pentru stagii de instruire, de exemplu.

„Consiliul Concurenţei propune eliminarea din listele de compensare a medicamentelor care sunt puse pe piaţă în cantităţi insuficiente, fiind menţinute doar pentru a da preţul de referinţă. De asemenea, Consiliul Concurentei susţine limitarea cheltuielilor de marketing pentru anumite categorii de activităţi, respectiv o mai bună definire a cheltuielilor care pot fi înregistrate pentru fiecare tip de activitate de marketing sau promovare”, se mai arată în document.

Din analiză a mai reieşit că pacienţii sunt direcţionaţi către anumite farmacii pentru achiziţia unor medicamente. Ca urmare, un număr foarte mic de farmacii concentrează o mare parte din sumele decontate la nivel de judeţ.

De exemplu, în judeţul Iaşi, în septembrie 2014, dintr-un total de 386 de farmacii care au eliberat medicamente incluse în programele naţionale de sănătate, o farmacie a decontat 69% din totalul medicamentelor eliberate pentru Programul Naţional de Oncologie, iar în ceea ce priveşte Programul Naţional de Transplant, prima farmacie a decontat 43% din totalul medicamentelor.

Consiliul Concurenţei recomandă  totodată eliminarea avantajelor ce pot fi oferite medicilor de reprezentaţii farmaciilor sau ai distribuitorilor pentru ca aceştia, la rândul lor, să distribuie către pacienţi cupoane promoţionale valabile doar în anumite farmacii.

O altă neregulă descoperită este că majoritatea distribuitorilor condiţionează livrarea medicamentelor foarte solicitate şi care se vând bine de achiziţionarea, de către farmacie, a altor medicamente pe care farmacia nu le doreşte şi nu le-ar comanda dacă nu ar fi nevoită.
„Această vânzare legată afectează cash-flow-ul farmaciilor şi abilitatea acestora de a se concura efectiv pe piaţă”, menţionează Concurenţa.

Consiliul Concurenţei recomandă astfel Ministerului Sănătăţii introducerea în Legea sănătăţii, a unei prevederi ce interzice vânzarea legată (sub formă de pachete) în cazul activităţilor de distribuţie de medicamente.

În plus, anumite medicamente au lipsit de pe piaţă, fiind identificat un anumit procent de exporturi pentru fiecare dintre acestea. Prin urmare, Consiliul Concurenţei recomandă monitorizarea mai eficientă a obligaţiei de serviciu public, de către ANMDM (Agenţia Naţională a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale), la fiecare nivel al lanţului de aprovizionare cu medicamente, inclusiv la nivel de farmacie.

Astfel, producătorii trebuie să asigure, în primul rând, cantităţi suficiente pentru acoperirea nevoii naţionale, iar distribuitorii să aprovizioneze cu precădere piaţa internă, exportul fiind posibil în situaţia în care există cantităţi excedentare.

De asemenea, pentru îmbunătăţirea disponibilităţii medicamentelor, autoritatea de concurenţă  recomandă distribuitorilor aprovizionarea tuturor farmaciilor, nu doar a celor integrate.

În prezent, există încă farmacii integrate vertical care au o gestiune comună cu distribuitorul, existând astfel posibilitatea ca marfa să fie transferată de la farmacie către distribuitor fără a fi facturată.

Conform reglementărilor, de la 1 ianuarie 2017, farmacia şi distribuitorul trebuie să devină entităţi separate şi, prin urmare, vor fi obligate să aibă gestiuni diferite. În acest fel, nu va mai fi posibil exportul medicamentelor care au ajuns în farmacii şi se va reduce posibilitatea apariţiei unor medicamente contrafăcute.

Pentru ca pacienţii români să aibă acces la medicamente noi, eficiente, Consiliul Concurenţei a recomandat includerea unui medicament în listele de decontare de îndată ce acesta a primit autorizaţie de punere pe piaţă şi decizie de preţ.

În ceea ce priveşte medicamentele generice, Consiliul Concurenţei susţine că preţurile acestora nu trebuie să fie afectate permanent de preţul medicamentelor inovative corespondente.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.