Trei sferturi dintre autoturismele vândute în România sunt second-hand, iar impozitarea autovehiculelor nu ar trebui să ţină cont de capacitatea cilindrică, pentru a stimula înnoirea parcului auto, în condiţiile în care vârsta medie a maşinilor a crescut cu peste cinci ani după 2008, arată o analiză publicată joi de firma de consultanţă PwC România.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În perioada 2008-2014, numărul total de autovehicule aflate în circulaţie în România a crescut cu 21%, până la 4,9 milioane, se arată în raport.

Cea mai mare parte a creşterii a venit din importurile de maşini second-hand, ceea ce a dus la învechirea parcului auto naţional, mai ales de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, se arată în analiza PwC.

”Astfel, vârsta medie a parcului auto naţional a crescut de la 7,7 ani în 2008 la 12,9 ani în 2014, cu 4,6 ani mai mare decât vârsta medie a parcului auto din Uniunea Europeană. În acelaşi timp, ponderea autovehiculelor mai noi de doi ani a scăzut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%”, se arată în raport.

Vârsta medie a vehiculelor second hand înmatriculate în România este acum de peste 10 de ani.

”Constatăm că în ultimii şase ani de zile, de când formula taxei de primă înmatriculare a fost pusă în acord cu regulile comunitare, parcul auto din România a îmbătrânit simţitor, astfel încât, continuând în ritmul actual, vârsta medie a parcului auto va creşte la 14 ani până în 2020, ducând la creşterea emisiilor poluante, dar şi punând probleme de siguranţa traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener PwC.

Potrivit raportului, programul Rabla a fost eficient în stimularea procesului de înoire a parcului auto, dar nu a putut schimba tendinţa generală a pieţei. În plus, actualul sistem de taxare din România nu reuşeşte să stimuleze într-o măsură satisfăcătoarea înnoirea parcului auto. 

”Pentru a schimba situaţia, ar fi necesar ca ţara noastră să ia în calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor, care să ţină cont nu atât de capacitatea cilindrică, aşa cum este în prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor şi normele euro ale motoarelor acestora”, se arată în analiza PwC.

Astfel, armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de înmatriculare va încuraja achiziţia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scădere a vârstei medii a parcului auto la 10 ani până în 2025, ajutând astfel la îndeplinirea de către România a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar, conasideră specialiştii PwC.

Rata anuală de înnoire a parcului auto, adică ponderea autoturismelor noi înmatriculate în totalul flotei auto, este de 1,4% în România, faţă de media europeană de 5,1%.

România a înregistrat un vârf de înmatriculări de autoturisme noi în 2007, urmat de o scădere abruptă în timpul crizei economice şi o tendinţă constantă de scădere după aceea, se arată în raport.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.