Operatorii şi sindicaliştii portuari susţin proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, aflat în prezent în procedură de promulgare, în timp Fondul Proprietatea, acţionar la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, se opune acestuia, considerând că va genera pierderi companiilor de administrare a porturilor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit unui comunicat al operatorilor portuari, organizaţia patronală Constanta Port Business Association şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare susţin proiectul de lege pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, aflat în prezent în procedură de promulgare, precizând că această iniţiativă legislativă propune protejarea interesului statului de a întreţine şi dezvolta infrastructura de transport naval pe care o are în proprietate, astfel încât să se asigure competitivitatea porturilor româneşti.

"Fondul Proprietatea condamnă un proiect de act normativ ca fiind un proiect de lege alarmant, în condiţiile în care toate normele pe care legiuitorul le propune spre adoptare au drept unic scop protejarea interesului general al statului român prin asigurarea unei mai bune administrări a proprietăţii publice a statului", spun reprezentanţii comunităţii portuare.

Conform sursei citate, statul are în proprietate infrastructura de transport naval - porturi, canale, căi de navigaţie interioară, amenajări hidrotehnice, iar pentru a fi întreţinute şi reparate, statul a încheiat contracte de concesiune cu societăţi denumite administraţii de porturi sau căi navigabile, Fondul Proprietatea fiind doar acţionar la unele dintre aceste administraţii (societăţi).

“Precizăm că scopul principal al proiectului de lege este asigurarea întreţinerii şi dezvoltării infrastructurii de transport naval, proprietate publică a statului român. Pentru aceasta, este nevoie de investiţii de anvergură, având în vedere valoarea totală a infrastructurii de transport naval din România, pe de o parte, şi faptul că în ultimii 26 de ani aceste investiţii au fost întârziate sau amânate în mod constant. Motivul pentru Fondul Proprietatea se opune acestei legi devine simplu: investiţiile ar anula profitabilitate pe perioada în care sunt făcute, astfel că Fondul nu ar mai putea încasa dividende. În 2016, Fondul încasează dividende de 20% din 90 milioane de lei, conform participaţiei la profit. Aceste companii la care FP este acţionar au reprezentat în ultimii ani o sursă importantă de venituri pentru entitate şi, în mod direct sau indirect, pentru administratorii acestuia”, se arată în comunicat.

Reprezentanţii Constanta Port Business Association mai spun că legea este în interesul comun şi echidistant al statului, iar Fondul Proprietatea nu o doreşte deoarece se opune normalităţii comerciale şi interesului statului.

Proiectul de lege mai cuprinde şi alte reglementări la fel de importante menite să alinieze legislaţia naţională la cadrul legal european privind accesul la piaţa serviciilor portuare şi transparenţa financiară a porturilor, se mai arată în comunicat.

Fondul Proprietatea anunţase în urmă cu câteva săptămâni că acest proiect de lega va genera pierderi financiare uriaşe companiilor de administrare a porturilor şi căilor navigabile româneşti.

“Suntem extrem de îngrijoraţi de modificările  din proiectul legislativ aprobat de Comisia pentru Transporturi si Infrastructură din Camera Deputaţilor. Considerăm că este unul din cele mai alarmante proiecte legislative din ultimii ani cu impact asupra activităţii companiilor în care Fondul Proprietatea este acţionar minoritar. Aprobarea  acestor modificări legislative de către Parlament este de natură să creeze premisele pentru apariţia unor noi <băieţi deştepţi> în relaţiile comerciale între companiile cu capital de stat şi operatorii  privaţi”, afirma prin intermediului unui comunicat de presă Greg Konieczny, CEO al FTIML şi manager de portofoliu al Fondului Proprietatea.

Potrivit  noilor prevederi incluse în propunerea legislativă, nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura concesionate operatorilor va fi stabilit pentru o perioadă de 10 ani la nivelul minim al tarifelor de utilizare a domeniului portuar prevăzute în contractele aflate în vigoare.

“Având în vedere că în prezent nivelul tarifelor de utilizare a domeniului portuar din anumite  contracte pe termen lung este semnificativ mai scăzut comparativ cu valoarea chiriilor la care au  fost încheiate recent contracte de închiriere în urma unor licitaţii publice, Fondul estimează că această prevedere din proiectul de lege va conduce la daune de zeci de milioane de euro pentru companiile de stat afectate şi transferul acestor sume in buzunarul operatorilor portuari  privaţi”, se arăta în comunicatul Fondului Proprietatea.

Fondul Proprietatea este acţionar la Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.