Oil Terminal Constanţa, operatorul terminalului petrolier de stat de la Marea Neagră, anunţă că vrea să îşi diversifice fluxurile operaţionale şi că va putea primi benzină din import pentru distribuţia pe piaţa românească şi în ţările vecine. Proiectele noi ale companiei au în plan modernizări ale infrastructurii de depozitare, implementarea de echipamente moderne de măsurare şi control, extinderea portofoliului de produse, precum şi extinderea capacităţilor în zone strategice ale portului. Pe termen mediu, obiectivul principal îl reprezintă automatizarea tuturor fluxurilor tehnologice, pentru a reduce la minimum riscul de eroare umană, optimizarea timpilor de transfer şi creşterea siguranţei operaţiunilor.
”Oil Terminal intenţionează să îşi diversifice fluxurile operaţionale şi să se adapteze nevoilor viitoare ale pieţei româneşti şi regionale, pentru a rămâne un hub regional respectabil şi frecventabil. Astfel, se va putea primi benzină din import pentru distribuţia pe piaţa românească şi în ţările vecine, zone care ar putea avea de suferit în privinţa alimentării cu benzină dacă rafinăriile NIS Pancevo, Lukoil România şi Lukoil Burgas se vor închide ca urmare a intrării în vigoare a sancţiunilor”, anunţă compania.
În ultimii ani au fost implementate proiecte de mărire a capacităţilor de depozitare, astfel că pe viitor obiectivul va fi modernizarea celor existente şi îmbunătăţirea siguranţei în funcţionare a echipamentelor. Societatea va căuta în continuare proiecte „verzi”, pentru care să poată accesa fonduri şi să amelioreze condiţiile de mediu.
”Piaţa petrolieră este extrem de dinamică, iar capacitatea de adaptare – atât tehnologică, cât şi organizaţională – trebuie să fie permanentă. Activitatea trebuie să ţină pasul cu cerinţele actuale ale clienţilor şi ale pieţei, precum şi cu standardele internaţionale. Proiectele noi urmăresc tocmai această flexibilitate: modernizări ale infrastructurii de depozitare, implementarea de echipamente moderne de măsurare şi control, extinderea portofoliului de produse, precum şi extinderea capacităţilor în zone strategice ale portului. Fiecare investiţie este gândită să aducă valoare pe termen lung, fie prin creşterea capacităţii de operare, fie prin creşterea eficienţei şi siguranţei proceselor. Pe termen mediu, obiectivul principal îl reprezintă automatizarea tuturor fluxurilor tehnologice, pentru a reduce la minimum riscul de eroare umană, optimizarea timpilor de transfer şi creşterea siguranţei operaţiunilor”, precizează compania.
În următorii ani compania va investi în sisteme inteligente de control, monitorizare şi raportare, astfel încât capacitatea operaţională şi eficienţa proceselor să crească în mod susţinut. Automatizarea va deveni un element-cheie în asigurarea competitivităţii terminalului petrolier.
”În actualul context geopolitic, rolul Oil Terminal ca operator strategic al infrastructurii critice este mai important ca oricând. Societatea asigură stabilitatea fluxurilor de produse petroliere şi continuitatea logistică necesară sistemului energetic naţional, iar prioritatea rămâne siguranţa operaţională şi capacitatea de reacţie în situaţii neprevăzute. În plan regional, conflictul din Ucraina a influenţat semnificativ activitatea companiei. La începutul războiului, volumele manipulate au crescut considerabil, ceea ce a impus o adaptare rapidă. Astfel, a fost construit un rezervor de 55.000 mc pentru depozitarea motorinei, o pergolă auto cu patru skiduri de încărcare fiscală, au fost reorganizate căile de intrare/ieşire/staţionare şi a fost dezvoltată o platformă informatică de evidenţă şi control pentru a gestiona eficient fluxurile suplimentare”, precizează compania.
Volumele cele mai mari vor fi în continuare la motorină şi vor continua să crească odată cu reducerea capacităţilor de rafinare din zonă. Oil Terminal subliniază că dispune de o capacitate importantă de stocare şi operare pentru acest produs şi poate asigura flexibilitatea instalaţiilor sale.
”La nivel de strategie naţională, obligaţiile de stocare impuse de Uniunea Europeană privind stocurile de siguranţă trebuie să includă Oil Terminal. Considerăm că suntem cea mai optimă alternativă la crearea unei unităţi centrale de stocare pentru România”, spun reprezentanţii companiei.
Veniturile totale realizate la finalul primelor nouă luni au fost de 307 milioane lei, mai mici cu 13,3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2024.
”Anul 2025 s-a dovedit a fi un an complicat, marcat de modificări legislative care au impactat traderii de ţiţei şi produse petroliere, precum şi Oil Terminal, operatorul portuar care prestează servicii pentru aceştia. Principala surpriză negativă cu care societatea s-a confruntat a fost scăderea activităţii pe fondul implementării unor modificări legislative (OG 3/2025, restricţii impuse de UE etc.)”, anunţă compania.
Principalii clienţi în 2025 au fost: Lukoil România – 20,9% din cifra de afaceri, Oscar Downstream SRL – 19,2% din cifra de afaceri, OMV Petrom SA – 18,4% din cifra de afaceri.
”În aceste condiţii, societatea a luat toate măsurile manageriale necesare pentru a se menţine la performanţa programată la începutul anului. Au fost reduse cheltuielile, înregistrându-se o scădere a acestora cu 6,1% faţă de septembrie 2024, pentru a se putea obţine, la sfârşitul anului, un profit brut de 26 milioane lei, aşa cum a fost bugetat initial”, mai arată compania.
După 9 luni de activitate, programul fizic realizat este de 6,5 milioane de tone. Din totalul veniturilor la 30.09.2025, motorina deţine 56% din cifra de afaceri, urmată de ţiţei – 30%.
Oil Terminal nu înregistrează datorii restante faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, salariaţi, bugetul local, instituţii financiar-bancare, furnizori de investiţii, furnizori pentru prestări de servicii şi livrări de bunuri sau alţi terţi.
”Au fost realizaţi în proporţie de 100% toţi indicatorii de performanţă ai societăţii. Fiind o companie căreia i se aplică prevederile OUG 109/2011, societatea se află sub permanenta monitorizare a AMEPIP. Într-un an foarte greu, Oil Terminal a reuşit să păstreze echilibrul, să presteze serviciile cu seriozitate şi competenţă şi să câştige încrederea clienţilor săi. Pe linie operaţională, reuşitele acestui an se referă la flexibilitatea şi adaptarea la cerinţele clienţilor. Resursele au fost redistribuite în funcţie de priorităţi, a fost mărită capacitatea rezervoarelor pentru a compensa spaţiile pierdute ca urmare a închiderii Depozitului Nord şi a fost pusă în funcţiune instalaţia de încărcare a păcurii în cisterne CF, care permite societăţii să vehiculeze în continuare acest produs. Toate aceste măsuri au fost realizate fără a afecta continuitatea serviciilor prestate”, menţionează compania.
Potrivit Oil Terminal, o realizare majoră a societăţii din ultimii ani este parteneriatul încheiat cu Iulius Real Estate pentru regenerarea urbană a unui teren de 38 ha aflat în centrul oraşului Constanţa, pe care Oil Terminal a desfăşurat activitatea sa principală timp de 100 de ani şi pe care acum îl redă comunităţii ca o zonă urbană sustenabilă şi accesibilă, cu aport la dezvoltarea economică, turistică, socială şi culturală a oraşului. Pe lângă investiţia estimată de dezvoltator la peste 815 milioane euro, în valorificarea terenului ca proiect ce integrează grădini urbane ample, birouri, zonă de shopping şi divertisment, facilităţi educaţionale şi culturale, precum şi o infrastructură integrată pentru susţinerea mobilităţii şi conectivităţii, Iulius va achita către Oil Terminal o taxă anuală indexabilă de superficie de 2 milioane euro.
În prezent, pe teren se realizează lucrări de decontaminare prin bioremediere.
De asemenea, ca parte a strategiei de dezvoltare prin diversificarea portofoliului de servicii, în 2024 a fost lansată o procedură competitivă de identificare a unui parteneriat pentru construcţia unui terminal de bitum. Oil Terminal intenţionează să îşi diversifice gama de produse operate către depozitarea de biocombustibili. În prezent, în incinta Portului Constanţa funcţionează un singur furnizor de servicii de manipulare şi depozitare a bitumului. Noul terminal va fi amplasat în Secţia Platformă Port, pe platforma aferentă fostului depozit Castrol. Proiectul tehnic este finalizat, iar toate avizele şi acordurile necesare, conform certificatului de urbanism, au fost obţinute.
În perioada următoare se va depune documentaţia pentru autorizare şi, în paralel, se va demara procedura de achiziţie. Acest terminal va adăuga un nou segment de activitate, cu potenţial semnificativ pentru piaţa regională.
În 2025 s-au derulat mai multe investiţii importante, cu impact direct atât asupra capacităţilor de operare, cât şi asupra eficienţei companiei.
Un prim proiect major a fost construirea unui rezervor nou, cu o capacitate de 10.000 mc, dedicat depozitării metanolului, ceea ce a permis creşterea capacităţii de depozitare şi a fluxului de vehiculare pentru acest produs. Ca rezultat, s-au generat încasări suplimentare şi s-a consolidat poziţia Oil Terminal pe acest segment de piaţă.
Un alt proiect important a fost finalizarea modernizării rezervorului T29S, cu o capacitate de 50.000 mc, din Secţia Platformă Sud. Pe lângă reparaţiile capitale, rezervorul a fost supraînălţat cu o virolă suplimentară, crescându-i capacitatea cu încă 5.000 mc. Investiţia a prelungit durata de viaţă a rezervorului cu cel puţin 20 de ani, asigurând continuitatea operaţiunilor pe termen lung.
De asemenea, a fost finalizată instalaţia de încărcare a păcurii în cisterne CF, esenţială după închiderea Secţiei Platformă Nord. Această relocare a permis ca toate operaţiunile pentru acest produs să fie preluate integral de Platforma Sud, fără întreruperi şi cu o eficienţă operaţională mai mare.
Toate aceste investiţii contribuie la îndeplinirea unui important obiectiv de mediu privind mutarea activităţii în depozitele din sud şi port, aflate în afara oraşului, şi încetarea activităţii în Depozitul Nord, situat în centrul municipiului.
În prezent, se derulează două proiecte majore de modernizare.
Primul vizează modernizarea rezervorului T26S din Secţia Platformă Sud. Odată cu transferul activităţilor din Platforma Nord, acest rezervor joacă un rol strategic. Modernizarea include atât reparaţia capitală, cât şi schimbarea soluţiei tehnice, de la capac metalic flotant la capac metalic fix, pentru pregătirea sa în vederea depozitării păcurii.
Al doilea proiect aflat în implementare este realizarea unui skid de măsurare fiscală în Dana 73–75, care va permite monitorizarea cu acurateţe a cantităţilor de motorină transferate între nave şi uscat şi invers, în conformitate cu normele şi standardele în vigoare.
Pe plan intern, Oil Terminal este cel mai mare terminal din portul Constanţa, pentru import şi export ţiţei, produse petroliere şi produse chimice.
Compania are o capitalizare de 341,67 milioane lei.
Oil Terminal, cu o vechime în domeniu de 125 de ani, ocupă o poziţie strategică în Zona Mării Negre, fiind cel mai mare terminal petrolier operator de produse petroliere din portul Constanţa, a cărui activitate de bază cuprinde efectuarea prestaţiilor de servicii privind primirea, încărcarea, descărcarea ţiţeiului, produselor petroliere, petrochimice, chimice lichide precum şi alte produse finite sau materii prime lichide pentru import, export şi tranzit.
Terminalul petrolier din Constanţa este situat în sud-estul Europei, la intersecţia culoarelor de transport maritim între Asia, Europa Centrală şi de Vest şi Orientul Apropiat.
Terminalul petrolier are în exploatare 7 dane operative în Portul Constanţa cu adâncimi între 12,50 - 17 metri.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







