Marea Britanie şi India au semnat joi un acord de liber schimb ”istoric”, în timpul vizitei oficiale a premierului indian Narendra Modi, vizând reducerea tarifelor vamale pentru bunuri precum textile, whisky şi automobile, şi oferind un acces mai larg pe pieţele celor două ţări pentru companii, transmite Reuters.
Negocierile, începute în urmă cu trei ani, au fost finalizate în luna mai, în contextul incertitudinilor comerciale generate de politicile tarifare ale preşedintelui american Donald Trump.
Acordul, semnat între a cincea şi a şasea cea mai mare economie a lumii, urmăreşte să crească schimburile comerciale bilaterale cu aproximativ 25,5 miliarde de lire sterline (34 miliarde de dolari) până în 2040.
Este cel mai mare acord comercial al Marii Britanii de la ieşirea din Uniunea Europeană în 2020, deşi impactul său economic este relativ redus în comparaţie cu pierderea accesului deplin la piaţa europeană. Pentru India, este cel mai amplu parteneriat strategic cu o economie avansată şi ar putea deveni un model pentru viitorul acord cu UE şi negocieri în alte regiuni.
Acordul, considerat ”istoric” de ambele părţi, va intra în vigoare după procedura de ratificare, estimată să dureze aproximativ un an.
Printre companiile care ar putea beneficia se numără producători de whisky precum Diageo, dar şi constructori auto ca BMW, Nissan, Aston Martin şi Jaguar Land Rover (deţinut de grupul indian Tata).
Premierul britanic Keir Starmer a declarat că acest acord va aduce beneficii enorme ambelor ţări, făcând comerţul ”mai ieftin, mai rapid şi mai uşor”.
”Am intrat într-o nouă eră globală, iar aceasta cere parteneriate mai profunde, nu retragere,” a spus Starmer într-o declaraţie comună cu Modi, la reşedinţa sa de la Chequers.
Modi a numit acordul ”un plan pentru prosperitatea noastră comună”, subliniind că produsele indiene — de la textile şi bijuterii, la fructe de mare — vor avea acces mai facil pe piaţa britanică.
Pe lângă acordul comercial, cele două ţări au semnat şi o parteneriat extins în domenii precum apărare, climă şi combaterea criminalităţii. Modi a petrecut aproape trei ore cu Starmer, apoi a avut o întâlnire cu regele Charles la domeniul Sandringham.
Whisky şi automobile
Conform acordului, taxele vamale pentru whisky-ul scoţian vor scădea imediat de la 150% la 75%, urmând să ajungă la 40% în următorii zece ani. În cazul altor băuturi spirtoase, precum coniacul şi romul, taxele vor scădea iniţial la 110%, urmând să ajungă la 75%.
India va reduce taxele pentru maşini la 10% în termen de cinci ani, de la un nivel actual de până la 110%, în cadrul unui sistem de cote care va fi liberalizat treptat. La schimb, producătorii indieni de vehicule electrice şi hibride vor obţine acces pe piaţa britanică, tot printr-un sistem cotat.
În total, 99% din exporturile Indiei către Regatul Unit vor beneficia de taxe zero, inclusiv textilele, iar Marea Britanie va avea reduceri de tarife pe 90% din liniile tarifare, ceea ce va duce la o scădere a taxelor medii de la 15% la 3%.
Totuşi, impactul economic estimat pentru Marea Britanie este modest: o creştere anuală de 4,8 miliarde de lire sterline până în 2040, faţă de un PIB de 2,6 trilioane de lire în 2024. Conform estimărilor OBR (Office for Budget Responsibility), exporturile şi importurile Marii Britanii vor fi pe termen lung cu 15% mai mici decât dacă ar fi rămas în UE.
Guvernul laburist britanic, aflat la putere de un an, a început să reconstruiască relaţiile comerciale cu UE şi a obţinut unele concesii tarifare şi din partea SUA.
”Într-o eră a protecţionismului în creştere, acest acord transmite un semnal puternic,” a declarat Rain Newton-Smith, directorul executiv al Confederaţiei Industriei Britanice. Confederaţia Industriei Indiene a numit acordul ”o fundaţie solidă pentru un acces mai profund pe piaţă.”
Acordul prevede facilităţi pentru vizitatorii temporari din mediul de afaceri, deşi nu include dispoziţii privind vizele. De asemenea, s-a convenit ca lucrătorii detaşaţi să nu mai plătească contribuţii sociale duble în cele două ţări.
Companiile britanice vor avea acces la piaţa de achiziţii publice a Indiei, în sectoare precum energia verde, iar acordul acoperă şi servicii precum asigurările.
India nu a reuşit, însă, să obţină o excepţie de la Mecanismul de Ajustare la Frontieră pentru Carbon al Marii Britanii, care ar putea impune taxe suplimentare asupra poluatorilor începând din 2027.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.